Kök
coss: Teknisk fråga: Kan man konvertera en amerikansk lådkyl till 240V ? typ http://www.coolerdirect.com/marvel_drawer_refrigerators_e-z_stor_storage_system_for_80rde_42245443-3938-prd1.htm
LUDDET: Köp kyl och frys av välkända fabrikat. Handla i butik där du märker att man har kunnande. Se upp så att du inte måste vända dig till Sverker om du får fel på prylarna.
malinbengt: Jag tycker solär är svåra att öppna. Abstrakt är blankare. Men solär är snyggare... Vi har satsat på abstrakt fast tänkt till och gjort raka rena linjer. Sen kör vi strecket handtag från IKEA. Nu är det svåra.. Trägolv eller klinker i köket? Å vilket bänkskiva ska man ha? Tycker sten är för dyr och laminat är som en gammal "sky" skinnsoffa. Trä är ömtåligt och kräver
yamaharider: Hej! Du kan komprimera samt ändra storlek i Microsoft Office Picture Manager.
lundatok: Jag har ett extra skåp som jag inte använder bredvid diskhon i köket. Jag tänkte dra ut det och ställa in en diskmaskin istället. Är det något problem med att det är sista skåpet innan kylskåpet för min diskbänk som är en gammal vanlig rostfri bänk? Behöver jag försöka få till en stötta på något sätt eller är diskmaskiner lite smalare bakom luckan så att man kan behålla
SophieLa: Vi ska byta ut våra gamla trälådor mot lite mordernare lådor som går på skena. Men hur noga är det att det är rakt? Vårt skåp är nog lite snett och det skiljer någon millimeter i bakkant mot framkanten. 1-2 mm diff kan det nog bli. Hur fungerar det då med skenorna och lådorna? Måste det vara mer exakt? Någon som har erfarenhet?
lobbin: Behöver hjälp och idéer med downlights/spottar. Söker efter något snyggt och funktionellt och ha under väggskåpen ovanför diskbänken. Det lutar åt extern variant, då slipper jag beställa en extra täckskiva för att montera ljusen. Är rätt allergisk mot trekantsvarianterna och är egentligen inte så sugen på puckar heller. Har hittat följande hos Beslag Design, som är något jag
frasse_E: Vi tittade på olika kök från mars till omkring juli förra året. Vi fick pris och ritningsförslag från Kvik, K-rauta, Beijer, HTH och Ballingslöv. Kvik tyckte vi att lådor och skåp kändes lite enkla. K-rauta föll på att det var platta paket, inget vi var intresserade av när vi rivit ner halva huset. på Beijer råkade vi ut för en "köksarkitekt" som var stressad och ointresserad
sobel_12: Vi har bestämt oss (efter mkt om och men) att sätta stavmosaik som stänkskydd i köket.. Är nyfiken på om det finns någon snäll människa som vill dela med sig med sitt resultat efter användning av mosaiken?!? Alla färger är intressanta, vi kan nämligen inte bestämma oss :rolleyes: hehe, inte ovanligt! Tack på förhand! //J & F
Molle80: Fin! Påminner väldigt mycket om den vi har i vårt sovrum nu! Dundersnygg :)
Danne12345: [citat] Det är i princip det enda som är ek i köket. Kommer att vara vita luckor och ljusa tapeter och kaklet kommer att vara mörkgrått eller svart. Känner att det blir lite värre att köra en grå eller svart bänkskiva då om den bryter för mycket mot kaklet. Sen blir det kanske lite väl mycket blandningar med ett annat träslag än ek som bänkskiva.
DIY_freak: Du har inte lagt känselkroppen direkt i närheten av kylslingorna då? Försök placera den i luften mellan hyllorna istället i så fall.
lisavanilli: OK! Då hade vi rätt info iallafall. Tack för inspirationsbilder!
MobbA: På mitt ugnsskåp (inget högskåp) från Ikea så har bottendelen kapats ur ungefär som en halvmåne i bakkanten. Och ja, det är nog inga problem att fixa det själv. Sen står själva ugnen på kraftiga vinkelbeslag. Och under det är så finns det en liten fullutdragslåda.
RichSwe: Hej! Det dumma är att det inte finns någon annan plats för diskmaskin! Så ja tyvärr.
malinahlen: Ska du ha anständig ljudnivå, rekommenderar jag att du kollar om du kan montera en separat fläktmotor uppe på vinden. Du slipper allt motorljud och får bara ljudet av luftdraget. Det ljudet kan också minimeras genom att ha tillräcklig dimension på ventilationsröret, 160 mm. Nackdelen är att utbudet av fläktar med separat motor inte är jättestort, och att man får gå upp i pris. Men
Robban_nybörjarsnickare: Som den nybörjare jag är inom detta område, känner jag att jag måste fråga..:D Du skrev "Men ingen av Cascos gråa känns bra färgmässigt.". Vad har fästmassans färg med något att göra? Den syns väl inte sen....eller!?:confused: Ursäktar om detta är en dum fråga. Mvh Robban
Danne12345: Håller på att leta mosaik till köket men vill gärna ha lite inspiration. Vill att det ska vara mörk mosaik, gärna att det går i svart eller grått. Släng gärna upp bilder på era kök och berätta vad mosaiken heter, var ni köpt det och ungefär hur mycket det kostar.
Kjell_G: Anledningen till att jag inte limmar/spikar/skruvar är att det ligger trafo ovanpå väggskåpen, då kan det vara smidigt att lätt lyfta undan täckskivor. Kjell G
stiga: [citat] Av alla underlimmade jag sålt har det varit fel på 1st och då var det limningen av kantlisten som var fel, alltså inte limningen av hon. Kunden fick skivan utbytt och blev ersatt för alla extrakostnader. När man underlimmar i laminat så ser det ut på detta sätt i genomskärning uppifrån och ner: Laminat, lim, vask. Kanten som limmas är ca 2cm bred och det överlimmas på så
jonne72: Vi beställde skåp och belysning från samma leverantör. Våra stommar kom förborrade på samma sätt som Nadiosch beskriver. Spoten är också försänkt i skåpsstommen. Bakstyckena i våra skåp sitter någon cm ut från väggen så man kunde enkelt dra sladdarna bakom skåpen till trafon.
Consensus: Det är väl samma orsak till varför folk fortfarande köper Mercedes, trots att de rostar värre en Alfa Romeo gjorde på 70-talet. Dyrt är fint.
moix: Kvänum har lite fina bilder i sina retrokök, både marmor och kakel. http://www.kvanum.com/product.asp?lang=1&productId={495FED64-7F57-44E2-9123-21FA5B01FDD6}
Mr Lloyd Wright: Enligt mig skulle det köket kunna bli fint om man renoverade varsamt. Är det fanér eller solitt? Om solitt eller rejäl fanér skulle man ju kunna slipa och olja/lacka. Tillsammans med fräscha vitvaror och möjligtvis ett kakelbyte (smaksak) tror jag det skulle kunna bli riktigt vackert! Men det är enligt mitt tycke, som sagt, och jag är en riktigt sucker för det mesta som är tidstypiskt
Consensus: Klart att du skall täcka undersidorna! Annars kommer du att irritera dig på detta resten av livet - eller så länge du bor kvar iaf. Dessutom kan man fräsa in spår i täcksidans ovansida för kabeldragning till tex spottar.