11 298 läst ·
6 svar
11k läst
6 svar
Få spis i höjd med bänkskiva
Ska lägga nytt golv i köket som bygger 15 mm på höjden. Skall samtidigt byta ut spisen och sätta ny bänkskiva. Spisen är 90 cm hög och inte justerbar i höjdled. Det innebär att den efter golvläggningen kommer att sticka upp ovanför bänkskivan 1,5 cm och så vill jag helst inte ha det. Skaffa tjockare bänkskiva tänker ni? Jo, men jag har fastnat för Virrvarr och bara hittat den i 3 cm tjocklek. Dessutom är diskbänken 3 cm tjock så helst hade jag velat hålla mig till det måttet på bänkskivan. Någon som har en bra lösning på detta?
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Antar att skåpstommarna inte går att lossa på och höja en aning, vilket hade varit det bästa, så då blir det ju istället att bygga på stommarna ovanpå istället.
Lägg en 15 mm list i fram- och bakkant. 15 mm är ju ganska mycket så den lär ju vara i samma färg eller material som stommen för att inte synas.
Lägg en 15 mm list i fram- och bakkant. 15 mm är ju ganska mycket så den lär ju vara i samma färg eller material som stommen för att inte synas.
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
På http://www.sigro.se kan du köpa Virrvarr som är 38 mm... En bit på väg!
"6943 F Virrvarr Silver.
Skivor i helformat säljs med rak eller Postformad (PF) framkant, samt PF framkant och bakkant. Längd/bredd enligt listrutorna.
Tjocklek på skivan 30 mm, konfektionerade kan även köpas i 38 mm tjocklek som tillval."
Vi ska också köpa Virrvarr till vårt kök och letar runt en del. Har inte kollat prisskillnad än, men det är nära nu. Vad har du fått för pris, och var?
//U
"6943 F Virrvarr Silver.
Skivor i helformat säljs med rak eller Postformad (PF) framkant, samt PF framkant och bakkant. Längd/bredd enligt listrutorna.
Tjocklek på skivan 30 mm, konfektionerade kan även köpas i 38 mm tjocklek som tillval."
Vi ska också köpa Virrvarr till vårt kök och letar runt en del. Har inte kollat prisskillnad än, men det är nära nu. Vad har du fått för pris, och var?
//U
Du kan även lägga en tunn ram över bänkskåpen, som hamnar under bänkskiva/diskbänk. Med skivöverhäng och inmålning blir det knappt synligt.
Jag hade lagt en extra skiva under bänkskivan och satt passbitar på fronten. Då får du 15mm mellan bänkskiva och första lådan, men om du sätter passbiten så att med kommer i linje med lådfronten (och inte stommen) tror jag tom att det kan bli snyggt. Lite känslan av att lådorna är infällda.
FLKR skrev:Kan du inte göra utfräsningar i golvet för spisens hjul?...samt sluta golvläggningen under spisen så du senare kan byta ut utfräste delar av golvet mot sånt som du sparar när du lägger golvet.
om man spiller något flytande på golvet vid spis=ganska vanligt...så blir hålen/nedfräsningen ganska äcklig.....
Klicka här för att svara