Byggahus.se
Kommer att sätta upp en vägg av glasbetong i vårt nya badrum. Är lite villrådig på monteringssätt. Vet inte om jag skall limma mha lister som finns att köpa eller mura. Vad är bäst, billigast?

/Pär B
 
Svärfar har nyss gjort en duschvägg av betongglas och den murades upp i alla fall.....men det kanske funkar med något annat sätt också?
 
Jag tror faktiskt att det är bäst att använda glasbetongslister och limma. Det blir garanterat rakare än att mura dem. Och betydligt lättare att göra.

Ett aber för livslängden kanske, men dagens lim håller säkert över en livstid iallafall...
 
Lister o lim= rakare snabbare o mycket dyrare.
Bästa resultat med alulister.Med plastlister går det som utan/nästan.

Jag har limmat med glassilikon o helt utan lister.Mycket bra har det blivit.

Att mura tar lång tid o helst skall göras av en murare.
 
Jag murade upp vår duschvägg (1x2m), jätteenkelt och billigt. Köpte rostfria armeringsjärn (två lodrätt och fyra vågrätt) samt glasbetongbruk. Lät första skiktet härda över natten för att få stabil "grund". Murade sedan tre skikt i taget under tre dagar så att det inte skulle sätta sig av tyngden.
Lister och lim hade kostat det tiodubbla.
/Pär
 
Vad är det för kostnad just för lister och lim?
Säg till en vägg på 1*2 meter = 50 block
 
Kommer ej ihåg exakt pris, finns säkert billigare och dyrare.
Man behöver 9-10st horisontella lister på ca 1m a 80:- samt korta 20cm lister vertikalt mellan alla block, 4/lager*10 lager=40st a 15:-. Totalt 1400:- för lister samt ett antal tuber lim, kanske 300:-.
Summa 1500:- till 2000:- för en vägg.

Armeringsjärn och bruk kostar 50:- + 100:- =150:- (+ eventuellt distanskryss för 100:- om ögonmåttet är dåligt).


/Pär
 
Vad är skillnaden mellan glasbetongbruk och vanligt A-bruk?
/Peter
 
A-bruket innehåller mer kalk, vilket kan få till följd att kalken fälls ut och rinner över glaset.
 
Om man vil ha en glasblocksvägg lite rund, finns det lister då också eller måste man mura då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.