yps skrev:
henke: Kan du förklara skillnade mellan en ångkokare och en vanlig ångugn?
Är inte riktigt med på noterna ännu :)
Det är faktiskt en ångkokare fast i ugnsform. Dvs bygger på samma princip som bambukorgarna.
Mieles egna produktbeskrivning hittar du här.

Läste en intervju med en av våra mest kända kockar(minns inte riktigt vem) och när det gled in på ångugnar menade att sådana var fullkomligt onödiga hos en vanlig svensson. Det funkade lika bra att ångkoka maten i en kastrull, bambukorg eller motsv. På en restaurang däremot....

I viss mån kan jag hålla med på att för många så är det rätt onödigt. Dock så finns ju flertalet folk som faktiskt har ett stort matintresse och som lagar mat mer än 15 minuter om dagen. Och det finns saker man kan göra i en ångugn som man inte gör så lätt i bambukorgen eller i kastrullen.
Jag har en perforerad insats som jag brukar köra sparris och dyl i kastrullen. Dock så har den inte kapacitet till att laga mat för mer än 3, men det finns ju större. Så i mitt fall så blir det en sådan nu i sommar när jag renoverar köket, men jag är fd kock så jag har lite andra krav och önskemål.
Det är som med verktyg, det är roligare att jobba med bra saker.

Ja, vad är fullkomligt onödigt? För mig åker mikron innan ångkokaren om jag inte får plats för båda. Eftersom jag väntar på bänksskiva och spisplatta har jag använt den nya ångkokaren ganska mycket. Idag kokade jag wienerkorv som inte sprack. Bara ställa in 90 grader och tre minuter. Ingen passning behövs. Igår lagade jag en fantastisk blomkål Polonaise, där jag även kokade äggen i ångugnen. Gör ni som har ugn med ångfunktion sådant? Jag trodde att dessa var mer till för bakning, men jag ingen erfarenhet.

Insats i kastrull naturligtvis inte dumt heller, jag har använt det dagligen under hösten. Men det passar inte sig själv på samma sätt och det går inte att ställa in temperaturen.

I resturangen kokar man äggen i ugnen, värmer mjölken till stuvningar/bechamel, svag ånga vid brödbakning, ånga fisk, grönsaker, ånga klyften innan den gick in i ugnen, mm, mm. Jag förväntar mig göra samma saker i ugnen hemma.
Dock så siktar jag på en kombiugn, eller det var tanken i allafall. men jag får se vad säljarna säger om den motsvarar mina krav.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.