Är det någon som har byggt med Vedumkök?

Vi kommer att bygga ett Götenehus och då är man ju mer eller mindre bunden till vissa leverantörer. Funderar på om man skall bryta ut köket från entreprenaden för att få mer valfrihet.

Hade en bekant som satte in ett Vedum och de blev inte nöjda med planeringen och bemötandet hos köksplaneraren på Vedum. Är detta typiskt eller hade de otur?

Vilken kvalitet håller Vedum? Det är snyggt i deras utställning men håller det på sikt?

Vedum är varken bättre eller sämre än marbodal eller balingslöv.. Har monterat åtskilliga kök från Vedum och de är som alla andra förutom IKEA som jag inte vill ta i med tång.....

mr Z skrev:
förutom IKEA som jag inte vill ta i med tång.....
;D ;)

Tack för svaret. :)

En annan fundering vi har är om vi skall sätta in trä- eller granitbänkskiva. Graniten är ju mycket snyggare och bör väl också hålla bättre, men dels kostar den mer och dels har flera varnat för att vi bara kommer att slå sönder tallrikar och glas mot den ???

Har någon synpunkter på detta?

Har själv nyligen flyttat in i ett nybyggt Götenehus med Vedumkök. Pengarna du får "tillbaka" (40% tror jag det var...) ger knappt motsvarande IKEA kök (exkl. montering) vilket gör att det nästan inte är någon idé att byta.

Bemötandet tycker jag (och fler med mig) var ganska dåligt. Få ideér och lite intresse i att sätta sig in i vår situation och våra önskemål. Fick mest förslag på tillägg som, visade det sig, kostade bra mycket mer än vår kalkyl som vi presenterade till en början.

Kvalitén på köket är, som mr Z skriver, bra mycket bättre än IKEA. Har haft två sådana innan och det är skillnad!
Trä vs. granit har diskuterats flitigt på forumet. Vi hade säkert valt granit om det inte hade varit så för***at dyrt. Det är ju trots allt helt underhållsfritt till skillnad mot trä som kräver större försiktighet och upprepade inoljningar. Risken att ett glas går sönder mot en granitskiva är säkert större men hellre det än att det blir ev. jack i skivan. Oftast billigare att köpa nytt glas...

Med arbete, småbarn och en hel tomt att anlägga valde vi laminat som bänkskiva. Förvånadsvärt mycket snyggare än vad jag trodde det skulle vara och även den underhållsfri = mer tid till ovanstående. Träskiva och småbarn passade inte oss märkte vi i vårt tidigare hus.

Vi bygger ett Götenehus och skall ha Vedums kök. Vi har valt till en mattslipad graniskiva, skitsnyggt! Praktiskt? Vill inte tänka på det ;D

Vi blev väl bemötta på Vedum´s huvudkontor i just Vedum. Har funkat kanon. Vi får se när det är monterat, om vi är lika nöjda då...

Hej!
Tänkte jag skulle blåsa liv i denna tråd igen, då jag skulle vilja ställa exakt samma fråga som den ursprunglige "trådstartaren" :D Skulle vara trevligt om det finns någon mer som har erfarenhet av Vedum kök (eller badrum)?

Läser med fasa att några har riktigt dåliga erfarenheter från deras kökskonsulenter :( ??? Var någonstans då i Sverige? Vi ska bygga i Stockholm och tydligen heter deras konsulent Linda.

Tacksam för alla svar!

En kollega har byggt ett Götenehus med Vedumkök. Han är missnöjd med hur köket har monterats och har fått det justerat flera gånger. Problem har bla varit luckor som suttit snett, lådor som kärvat, rangliga skåpsinsatser.

Jag vet inte om det är Götenehus eller Vedum som har monterat köket.

Vi har precis beställt ett Vedumkök från deras lokaler i Bromma (Stockholm).

Bemötandet har varit trevlig och professionellt. Vi har däremot inte fått så mycket råd om olika lösningar eftersom vi var relativt säkra på hur vi ville ha det. Vedum kanske inte har de säljare som har bäst koll på de nyaste trendköken. Om man vet vad man vill kan man däremot enkelt skapa ett trendigt/snyggt kök med hjälp av dem.

Vedum har en kökskampanj just nu vilket ger 10 000 kr rabatt på det kök man köper (innan 31 okt). I kampanjbladet står det att man får extra "tillbehör" för 10 000 kr, men om man vill så drar de bara av 10 000 kr på fakturan.

Vitvaror bör man inte köpa genom Vedum då de inte har särskilt bra avtal med sina underleverantörer AEG och Electrolux. Man kan hitta mycket bättre priser på nätet.

Vi har valt äggskalsvita luckor av varianten Elin (rundade hörn), svart matt granitskiva och sedan en glasskiva istället för kakel. Golvet är mörkbetsad oljad ek.

Lycka till med köksvalet!

/A

Hej!

Jag kan väl återkomma nu när vi har gjort alla våra val och egentligen bara väntar på att köket skall börja monteras :)

Vi skruvade, donade och fixade rätt mycket på Vedums köksutställning i Malmö, till sist så började en av deras annars mycket oengagerade säljare slå rätt "intima" lovar kring oss ;D

Kontakten med vår kontaktperson har varit upp och ned. Första träffen var bra, personen i fråga var mycket lyhörd och kom med många kloka och goda idéer. Sen kom prislappen :'(

Så tillbaka till ruta 1.

Andra träffen var aningen mer kylslagen. Den fina massiva träinredningen plockades undan och ett mer standardbetonat förslag kom fram. (Karin-köket - inte så trendigt men vi bygger trähus på "landet" så det passar där.) Redan nu antyddes att det bara ingick ett vist antal timmar (inklusive ritningsarbete), därefter skulle vi få börja betala/timme. >:(

Tredje träffen valde vi granitbänkskiva och badrumsinredning. Nu var solskenshumöret framme igen och inte ett ord nämndes om den redan nu famösa tidsgränsen innan saker och ting skulle börja kosta pengar.

Efter den träffen så har vi endast haft telefonkontakt, men ritningarna som producerats har varit snygga, 3-d bilderna har varit bra och de kreativa (och tänk!) inte så dyra idéerna har varit användbara.

Om någon önskar så kan jag återkomma och berätta hur det hela blev när väl köket kom på plats.

Vi har också köpt ett nytt kök och valde Vedum. är super nöjd med kontakten och bemötandet vi fick med deras säljare. Vi köpte även alla vitvaror genom dem, då vi jämförde priser låg de allra bäst faktiskt! (AEG)
Vitvarorna kom idag och köket kommer i morgon!!! Precis på utsatt datum!

Hej lindab.

Vi trodde att man var bunden till Husqvarna när man köpte vitvarorna genom Götene?
Var det en specialdeal som ni fick eller?

Husqvarna = Electroluxkoncernen som också äger AEG. Så förmodligen kan man köpa vilket märke som helst inom koncernen.

Stämmer bra som Stig-Rune skrev. Köpte även en Fjäråskupa fläkt genom Vedum. Allt har kommit idag och det ser jättefint ut!!!
Ska bli skitkul när det blir uppmonterat, vi ska bara riva väggar, gipsa väggar, tapetsera, lägga in nytt golv, mm först... Får väl se om vi får upp köket innan jul...

Tack för alla svar! Är det någon av er som svarat på denna tråd som nu fått köket inmonterat ännu?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.