För-/nackdelar med att istället för en kyl och en frys istället köpa två kyl-/fryskombinationer?

Hur ofta går du i frysen?

För våran del var det självklart att placera båda frysfacken nertill eftersom de inte används hälften så ofta som kylen. Med andra ord kyl/fryskombinationen..

Dubbla kyl/frysar blir lite mindre skåpsutrymme, borde bli dyrare (dubbla antalet komponenter men har fördelen av att kylen, som man oftast rotar i är på arbetshöjd. Dessutom kan man ju ha en som är kallare och en som är varmare så mejeri/kött kan stå bra i den ena och grönsaker/burkar i den andra.

Min praktiska erfarenhet är dock att man har dålig koll på vad som finns var om man har lite sämre organisationsförmåga och det blir bökigare att hitta.

Hemmakatten
Vi har dubbla frysar och kylar, dvs. totalt 4 stycken. Alla är 90cm höga. Kylarna är placerade överst och frysarna underst. Vi är helnöjda, en av de absolut bättre lösningarna i vårt kök. Inga problem med vad som finns i vilken kyl. Men visst är det en dyrare lösning än att ha en kyl och en frys.

Det är väl detta med att ha olika temperaturer i kylskåpen för olika varuslag som har fått oss att fundera på två kyl-/fryskombinationer. Prismässigt verkar det ju inte bli någon större skillnad; Grams kyl-/frysar som i höstas blev testvinnare i Råd & Rön t ex ligger ju på 8-10 tkr, det skulle alltså bli runt 20 tkr för två. Och det är ungefär där vi hade tänkt lägga oss också om vi köper en separat kyl resp. frys....

Jag har dock någonstans hört att en del kombinationsskåp har problem med att få optimal temperatur i kyl -resp. frysdelen - antingen blir det för kallt i kyldelen eller för varmt i frysdelen. Och vissa (Miele?) kan inte stå direkt bredvid varandra pga värmeutvecklingen...

Hemmakatten
Det finns olika kyl/fryskombinationer. En del har bara en kompressor för både frys-och kyldelen och en del har en kompressor i kyldelen och en kompressor i frysdelen vilket är att föredra. Det är väl med bara en kompressor du kan få problem med kylregleringen.

Vi har helt inbyggda kyl- och frysar från AEG med snickerlucka utanpå. Skåpet, som kyl/frysarna står i är ventilerat upptill. På ena sidan har vi inbyggda ugnar och micro. Inga problem alls. jag tror att kyl/frysar som är byggda för att vara integrerade har mer isolering och ventilationsteknik som är anpassad. Nackdelen med integrerade skåp är att volymen blir lite mindre i både kyl och frys.

Hemmakatten skrev:
Det finns olika kyl/fryskombinationer. En del har bara en kompressor för både frys-och kyldelen och en del har en kompressor i kyldelen och en kompressor i frysdelen vilket är att föredra. Det är väl med bara en kompressor du kan få problem med kylregleringen.
Ja, det är en teori jag också har det där med att två kompressorer borde underlätta kylregleringen - fast sen är det förstås också så att teori och praktik inte alltid stämmer överens :) Kanske kan någon mer verifiera detta...?

Kolla det där med kompressorerna väldigt noga. Vi hade två kyl/frysar, i dom gick tre kompressorer sönder under en 2 månaders period...mindre kul. Nu var det här en tio år sedan, de är kanske annorlunda nu

Dubbla kompressorer = dubbelt så många grejer som kan gå sönder.

Consensus skrev:
Å andra sidan kanske varje kompressor inte behöver jobba lika hårt ?! :)

Å andra sidan blir problemen mindre då det bara lär vara en som går sönder i taget.

Consensus skrev:
Snack! Håller längst och dessutom pajar inte hela skåpet. Skåp med en kompressor sliter mer på den enda samt att du står utan både kyldel och frysdel när det bär sig.

Det finns en anledning till att gamla skåp med dubbla kompressorer håller länge...

Vill lägga till en aspekt till på att ta 2st kyl/frysar: det går ju att köra dem efter behov, man kan ju stänga av den ena eller den ena kylen/frysen efter säsongsbehov. Aldrig några problem vid avfrostning heller, bara att packa i den andra.

• Gilla
jimmieek
  • Laddar…
Hemmakatten
Håller med draven om att det naturligtvis är bäst med två kompressorer.

Våra kylskåp är alltid knökfulla, men jag är en riktig "matmamma". Frysarna är också fulla, så pass överfulla att vi för ett år sedan köpte en frysbox att ha som komplement. :)

Draven- skrev:
Snack! Håller längst och dessutom pajar inte hela skåpet. Skåp med en kompressor sliter mer på den enda samt att du står utan både kyldel och frysdel när det bär sig.

Det finns en anledning till att gamla skåp med dubbla kompressorer håller länge...

Det är synd att inte hela skåpet pajar faktiskt.
Jag har en 5 år gammal smådyr ------- där kylkompressorn gått sönder. Kostar typ 4 tusen att laga enligt uppgift från kylfirma. Nu har jag en fungerande 110 liters frys som är 210 cm hög...... Känns sådär...

Att gamla skåp med dubbla kompressorer håller länge är för att de är gamla.
Finns frysar och kylar från 60-talet som fortfarande går. Det kommer knappast hända med dagens elektronikstyrda och energioptimerade kraffs.

Mvh

Hemmakatten
För att slippa sådana problem som somelvis har, så måste det allra bästa vara att ha det som vi har, dvs. helt separata kylar och frysar, inga kombiskåp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.