Hej!

Vi håller på att planera kök. Mest av allt skulle man ju vilja ha en granitbänkskiva, eller något annat stenmatrial. Men priset därefter är ju inte så kul.

Då funderar vi på laminatbänkskiva, men dom ser ju så plastiga ut!
Finns det fina laminatbänkskivor? Som inte ser plastiga ut? Ni som har laminat, hur trivs ni med det?

Det verkar finnas alla möjliga sorts matrial till bänkskivor, men inte lätt att välja eller hitta olika priser på alla.

Funderat också på betong. Men inte göra själv utan låta någon tillverkare göra det. Prisexempel? Någon som har erfarenhet? Funkar det bra? Fläckar?

Kom gärna med tips och era egna erfarenheter :)

//Emelie

Köpte en svart laminat med metallkant igår av en jättestor svensk möbeltillverkare.

Måste säga att den faktiskt är en hel del snyggare hemma hos mig än på bilden.

Och för det priset kan man ju byta den varje år om man har lust. :)

Redigerat:
betongbänk är grymt snyggt, har dock ingen aning om priset. http://www.betongdesign.se/ har jag sett tidigare och gör grymt fina skivor...

caarisma skrev:
Hej!

Vi håller på att planera kök. Mest av allt skulle man ju vilja ha en granitbänkskiva, eller något annat stenmatrial. Men priset därefter är ju inte så kul.

Finns det fina laminatbänkskivor? Som inte ser plastiga ut? Ni som har laminat, hur trivs ni med det?

Det verkar finnas alla möjliga sorts matrial till bänkskivor, men inte lätt att välja eller hitta olika priser på alla.

Funderat också på betong. Men inte göra själv utan låta någon tillverkare göra det. Prisexempel? Någon som har erfarenhet? Funkar det bra? Fläckar?

Kom gärna med tips och era egna erfarenheter :)

//Emelie
Beror ju vad du vill lägga på bänkskiva?

Vi köpte granitskivor (30mm tjock) 2 st ca 300cm med uttag för häll o diskho (underlimmad 15mm) inkl franke ho för 24000kr
monterat o klart, vart billigare än IKEA:s look a like fusk sten o lika billigt som deras underlimmad laminatskivor

Paul-Staffanstorp
Ska du ha underlimmad vask i laminatskiva från någon mer känd leverantör så blir det inte våldsamt dyrare med granit...

tomlan skrev:
Beror ju vad du vill lägga på bänkskiva?

Vi köpte granitskivor (30mm tjock) 2 st ca 300cm med uttag för häll o diskho (underlimmad 15mm) inkl franke ho för 24000kr
monterat o klart, vart billigare än IKEA:s look a like fusk sten o lika billigt som deras underlimmad laminatskivor

Oj, var köpte ni dom granitskivorna? Det lät billigt!

caarisma skrev:
Hej!

Ta en titt på kompaktlaminat. De är massiva (inget spån) och är därmed helt okänsliga för fukt. De är även tunnare än vanliga bänkskivor vilket jag personligen tycker är mycket snyggt.

Jag är också allergisk mot vanlig laminat eftersom de ser så uppenbart fejkade ut (på samma sätt som laminatgolv). Men eftersom kompaktlaminat är massivt och genomfärgat känns det inte lika billigt, enligt min åsikt. Nu är det inte lika billigt heller, men det är billigare än sten... ;)

Jag tror att de flesta kökstillverkare kan skaka fram kompaktlaminat, men jag vet att t.ex. Kvik har det i sitt sortiment.

Jag har själv en helt svart kompaktlaminatskiva och jag är mycket nöjd än så länge.

Redigerat:
caarisma skrev:
Oj, var köpte ni dom granitskivorna? Det lät billigt!
Vi köpte dem från andrewsgranite.com de var väldigt proffsiga, kom ut o mätte först sen levererades/monterades skivorna ca 14dgr senare

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.