Hej,
Vi har nyligen köpt en Gram EFS 9 TGX spisfläkt.
http://www.tretti.se/vitvaror/koksflaktar/vagghangda/gram-efs9tgx .
Enligt tretti.se och gram.se så skall ljudnivån på denna fläkt ligga mellan 47-52 dba men jag tycker den låter hemskt mycket mer och har mätt upp 64-71 dba med arbetsmiljöverkets buller-app. Alltså ganska ordentligt över utlovad ljudnivå..
Nu kan man förmodligen inte jämföra dessa siffror rätt upp och ner eftersom Gram säkert mäter upp ljudnivån i någon form av optimal miljö. Men så här illa borde det väl ändå inte vara? Vi har mät ca 1 meter från fläkten i huvudhöjd där man ofta står och lagar mat.
Fläkten är installerad efter medföljande anvisning, utan kolfilter och anslutet till ett 3-4 meter ventilationsrör. Ljudnivån är dock den samma oavsett om jag ansluter fläkten till ventilationsröret eller ej.
Gram's serviceavdelning har inte kunnat go oss något vettigt svar och nu kommer vi förmodligen reklamera och returnera produkten.
Någon som har erfarenhet av ljudnivån på Gram-fälktar? Och hur man mäter upp ljudnivån på spisfläktar?
Tack på förhand & trevlig helg!
Mvh
Hampus