Har en sharpmaker och är mycket nöjd. Skipar enkelt allt från mycket hårda knivar till "mjuka" europeiska knivar. Du väljet enkelt om du vill slipa med 30° eller 40° vinkel.
 
Jag har Sharpmakern till mina Globalknivar, och den fungerar utmärkt. Det går fort och det blir galet vasst. Sharpmakern duger inte till att forma en egg. Då får man ta till en Tormek eller lämna in knivarna för slipning. Sedan håller man dem vassa med Sharpmakern.
 
Har du billigre knivar fungerar en vanlig flatfil utmärkt. Den ger en lite ojämn egg med små små tänder som gör det ännu lättare att skära t ex grönsaker. Det finns även en diamantfil från Biltema för 70 kr som fungerar utmärkt. Kanske inget man går loss på sina Globalknivar med, det ger inte lika snygg egg som t ex keramiska brynen, men för bruksknivar är det ett enkelt alternativ.

Jag hade en släkting hemma och hjälpte till med matlagningen. Hon är noga med sina knivar hemma och har bara dyra märkesknivar. Hon tittade lite skeptiskt på den billiga Ikea-kniven jag gav henne, men hon blev nästan chockad av hur lätt den skar genom tomaterna. Flatfilens förtjänst.
 
En del tycker ju att det är käckt att skrapa av saker från skärbrädan med eggsidan av kniven. Då hjälper det lite att det står Global på den...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.