Hej,

Ska beställa en bänkskiva och undrar hur många mm som är vettigt att man drar av? Är 3090mm emellan vägg och högskåp där bänkskivan ska ligga, mätte på tre punkter och vart samma mått på alla.

De blir väl snyggast om bänkskivan ligger tätt mot högskåpet? Så att man bara drar av måttet nån mm på vänstersida som ska vara mot en vägg. Där kan man ju foga o ha sig även på framkanten.

Inte en käft?
Är laminatskiva btw. Laminatskivor rör väl inte på sig? Är dessutom i en lägenhet av betong

Laminat är ju kärna av trä så visst rör det sig, dock inte alls lika mycket som massivträ gör tvärs fibrerna. Jag skulle ta den 2-3mm mindre. Om inte annat för att det kommer bli grymt svårt att få dit den annars.

Tack för svar vectrex.

Tjena Nimajneb! Moget svar

Paul-Staffanstorp
3mm mindre hade jag kört på just för att få ner den.
En laminatskiva är av spån och rör sig ingenting och kan därför skruvas fast i skåpen.
En massiv träskiva rör sig i princip bara i djupled dessutom och får aldrig skruvas fast utan ska alltid monteras med vinklar som har ovala hål i djupled just för den ska kunna rör sig.

Tack för svar alla!

Hur mycket tycker ni att bänkskivan ska sticka ut utanför luckfronterna?
Är rätt grunda stommar på 56.5cm och på 61cm djup bänkskiva, vilket verkar vara standard, kommer den sticka ut mellan 2.5-3cm. Känns spontant lite mkt.

Vad tror ni blir snyggast?

Paul-Staffanstorp
De större köksleverantörerna jag jobbar med inklusive granitleverantörerna kör med 35mm framför stommens framkant.

De har då stomme på 565mm och skiva på 600mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.