Jag hade nog förstärkt skivan undertill. Man vet ju aldrig om man behöver parkera några bilar på köksön.

Hur stark är en bänkskiva egentligen?

pelpet skrev:
Hur stark är en bänkskiva egentligen?
Beror naturligtvis på material och dimensioner. Förutsättningen här var en 40 mm massiv ekskiva med 130 cm fri spännvidd. Om vi antar att den är 60 cm bred så kan den som jag skrev tidigare, belastas med en punktlast av drygt 4000 kg innan den brister.
Med samma förutsättningar blir nedböjningen c:a 1,4 mm för varje 100 kg belastning.

Redigerat:
  • Gilla
shadowfire
  • Laddar…
Har du några fler exempel, någon tabell eller en beskrivning om hur du räknat ut det? Hade inte en tanke på att en bänkskiva kunde vara så stark.

pelpet skrev:
Har du några fler exempel, någon tabell eller en beskrivning om hur du räknat ut det? Hade inte en tanke på att en bänkskiva kunde vara så stark.
Jag använde min gamla lärobok i hållfasthetslära …

O
Med tanke på den beräknade hållfastheten så känns det snarare som att infästningen av skivan är den svaga länken....

• Gilla
Claesk
  • Laddar…
fahlis skrev:
Beror naturligtvis på material och dimensioner. Förutsättningen här var en 40 mm massiv ekskiva med 130 cm fri spännvidd. Om vi antar att den är 60 cm bred så kan den som jag skrev tidigare, belastas med en punktlast av drygt 4000 kg innan den brister.
Med samma förutsättningar blir nedböjningen c:a 1,4 mm för varje 100 kg belastning.
Borde med andra ord inte bara hålla för bus enbart med frugan, utan sällskap också :P
Bakning och sedvanligt barhäng torde inte uppta 4 ton.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.