Hej! Vi har en Gorenjefläkt i köket, över en köksö. Vi flyttade in för ungefär ett halvår sen och de första två månaderna så gick det bara att antingen sätta på fläkten fullt fräs med lamp-knappen (aldrig själva fläktknappen) eller så var den av. Sen helt plötsligt en vacker dag så satte jag på fläkten på något vis, och kunde därefter ställa in graderna! Sex lägen fungerade, av/påknappen fungerade och lampknappen fungerade precis som de skulle! Jippi!
Men så kom idag. Satte på fläkten som vanligt, och allting var borta. Nu kan jag bara slå på själva fläkten med lampknappen och om jag försöker med fläktknappen så surrar det bara i den. Lägesknapparna gör ingenting överhuvudtaget och jag får "zappa" med lampknappen för att få igång fläkten plus lampan och vid fler tryck så släcker den lampan men har fläkten på, fläkten av men lampan på, alltihopa av, etc.
Någon som kan råda? Jag har ingen aning om vad jag gjorde den där vackra vårvinterdagen när allting började fungera igen. Vi har öppen planlösning så en ställbar fläkt är ju guld värt för t ex samtal och TV-tittande.
Men så kom idag. Satte på fläkten som vanligt, och allting var borta. Nu kan jag bara slå på själva fläkten med lampknappen och om jag försöker med fläktknappen så surrar det bara i den. Lägesknapparna gör ingenting överhuvudtaget och jag får "zappa" med lampknappen för att få igång fläkten plus lampan och vid fler tryck så släcker den lampan men har fläkten på, fläkten av men lampan på, alltihopa av, etc.
Någon som kan råda? Jag har ingen aning om vad jag gjorde den där vackra vårvinterdagen när allting började fungera igen. Vi har öppen planlösning så en ställbar fläkt är ju guld värt för t ex samtal och TV-tittande.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nästan allting styrs med elektronik numera, även till synes så enkla saker som en spisfläkt.
Och elektronik kan paja, eller vara felbyggd från början, så enkelt är det.
Din fläkt har ju aldrig varit riktigt bra. Räkna inte med att den skall självläka.
Råd?
Köp en ny, Electrolux, Cylinda eller Miele.
Det gjorde jag efter en utflykt i NoName-djungeln.
Och elektronik kan paja, eller vara felbyggd från början, så enkelt är det.
Din fläkt har ju aldrig varit riktigt bra. Räkna inte med att den skall självläka.
Råd?
Köp en ny, Electrolux, Cylinda eller Miele.
Det gjorde jag efter en utflykt i NoName-djungeln.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Får kolla upp det. Står dock inget produktnummer på den? Vet inte hur gammal den är heller. Säljaren sa att hon hade slängt ut en "ful kopparfläkt" och satt in den där istället. Jag som älskar koppar. :eek:
Google får vara min vän.
Google får vara min vän.
Det kan inte uteslutas att den var tillverkad på samma fabrik som electrolux eller cylinda
Ta någon beteckning och maila UPO-ASKO-GORENJE så får du snabbt svar
Kanske just kostar bara 500.-....
Troligen är det en franke eller thermex
Och en ny frihängande är ju inte gratis
Ta någon beteckning och maila UPO-ASKO-GORENJE så får du snabbt svar
Kanske just kostar bara 500.-....
Troligen är det en franke eller thermex
Och en ny frihängande är ju inte gratis
Vi tog ner fläkteländet och insåg att det är helt fel fläkt som satt uppe, för vi har ju en sån där fläkt på taket/i kattvinden. De tjuvkopplade fläkten på taket (nollan på den ena kabelknippan dragen över till den andra knippan, något sånt, el är inte min starka sida) och två personer hittills har trott att det är därför fläkten går på fullt fräs eller inte alls. Fläkten som satt i köket var oduglig, så nu väntar vi på ventilationsfolk/elektriker som kan reda ut det åt oss. Ack.
Mennehh, att laga mat med endast ett rör uppe i taket är ju härligt. Tur att jag spillde ut kaffesump på köksgolvet för att rensa upp bacondofterna lite
Mennehh, att laga mat med endast ett rör uppe i taket är ju härligt. Tur att jag spillde ut kaffesump på köksgolvet för att rensa upp bacondofterna lite
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

