13 544 läst ·
29 svar
14k läst
29 svar
Induktionshäll oljud
Gjutjärnspannorna mina är i princip helt tysta. Men allt övrigt låter mer eller mindre. Alla är induktionsmärkta. Senast köpte jag Scanpan Fusion 5 och de surrar rejält med. Beställt en Fissler Pro samt en Demeyere Apollo får vi se. Låter det som 10 kilovolt där med så får jag se över byte av häll till annat märke.. Får man ner en 80cm häll i vanlig 60cm skåp? Har 70cm häll nu men dåligt utbud.Cancerman_777 skrev:
Vad gäller saker på en induktionshäll, så skall du nog kolla upp vad du kan ha. Vanligt gjutjärn skall jag inte ha på min gorenje-häll. Det skall vara gjutjärn som är till för induktion.
Har du kollat så att kastrullerna verkligen är plana i botten? Jag tycker nästan det låter som att de är aningen konvexa och därmed inte ligger an ordentligt. Det kan också förklara varför olika kastruller och järn låter olika.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Jag har en gryta av mina, bara billiga, ikeagrytor/kastruller som producerar ett enerverande pipande ljud, och det är den ”dyraste” tror det är en 365, övriga är dom billiga Oumbärlig. Dom är helt tysta.
Le Creuset Gjutjärnsstekgrytorna är också helt tysta.
Le Creuset Gjutjärnsstekgrytorna är också helt tysta.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Jag tror absolut att det har med grytorna att göra. Inte hällen.
Med tanke på att gjutjärn är tyst på min häll så ligger det något i det. Men jag funderar också på om vissa hällar hanterar sämre kastruller på ett sämre sätt så att en kastrull på en e-lux kan surra rejält men typ inte alls på en Siemens osv. För jag har ändå testat 4 olika märken på min häll nu och alla surrar mer eller mindre vilket inte är i närheten av andras kommentarer som "min häll är helt tyst även på max" osv. För ingen skulle göra misstaget att kalla min häll för helt tyst.Cancerman_777 skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Köp några superbilliga på Ikea och testa. Svårare är det inte.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Det är tydligen fler som har problem med gjutjärn och induktion; https://www.byggahus.se/forum/threa...aell-som-inte-klarar-gjutjaernspannor.178264/electroluxaren skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 670 inlägg
Sluta tjafsa nu och diskutera sakligt, tack.
/Moderator
/Moderator
Sorry för OT.
En gjutjärnspanna/gryta (med mycket gods) måste värmas upp långsamt för att få jämn värme.
Ju mer gods det är i kanterna ju lägre temperatur startar man på samt ju längre tid tar det för kärlet att komma upp i jämn värme.
Detta har inget med induktion att göra utan det märks bara tydligare.
På en spis med gjutjärnsplattor har ju en grop i mitten av plattan, gasolplatta har en/flera ringar och ingen värme i mitten. Glaskeramikhällarna har ofta ingen värme i mitten av (runda) plattan. Så där blir det bara indirekt värme i mitten av kärlen.
En gjutjärnspanna/gryta (med mycket gods) måste värmas upp långsamt för att få jämn värme.
Ju mer gods det är i kanterna ju lägre temperatur startar man på samt ju längre tid tar det för kärlet att komma upp i jämn värme.
Detta har inget med induktion att göra utan det märks bara tydligare.
På en spis med gjutjärnsplattor har ju en grop i mitten av plattan, gasolplatta har en/flera ringar och ingen värme i mitten. Glaskeramikhällarna har ofta ingen värme i mitten av (runda) plattan. Så där blir det bara indirekt värme i mitten av kärlen.
Har en ny IKEA/AEG 80 cm häll och inga problem att använda 50-100 år gamla gjutjärnspannor och max vid uppvärmning.
Gamla gjutjärnspannor har ofta en smal upphöjd ytterkant utifrån att de var anpassade för vedspisar, vill man kan man slippa bort kanten men tycker att det fungera lika bra med den kvar om man använder induktionshällen.
Kör man maxfunktionen kan det surra om vissa kärl, men också beroende av vad som finns i dem t.ex. vatten eller smör kanske då beroende av viktskillnad, planhet i botten, etc, men det är ju bara under xx sekunder innan man drar ned effekten.
Gamla gjutjärnspannor har ofta en smal upphöjd ytterkant utifrån att de var anpassade för vedspisar, vill man kan man slippa bort kanten men tycker att det fungera lika bra med den kvar om man använder induktionshällen.
Kör man maxfunktionen kan det surra om vissa kärl, men också beroende av vad som finns i dem t.ex. vatten eller smör kanske då beroende av viktskillnad, planhet i botten, etc, men det är ju bara under xx sekunder innan man drar ned effekten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 176 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 176 inlägg
Kan du inte ta med dig dina kärl till din vän för att pröva och kanske låna hem några av vännens kärl?Bricco skrev:
I trådstarten skrev du om läge 14 men hur är det med andra lägen?
Det är ju kort tid som man använder högsta läget.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden