Fick leverans av IKEA-kök 17 juni, men skivan av massiv ek till köksön visade sig vara transportskadad med ett par rejäla hack i kanten. Ringde och reklamerade, och ny skiva till köksön beställdes.
Idag 13 juli levererades den nya ekskivan till köksön.
Den var inte transportskadad, dock har den ett hål i ytan (cirka 2 mm i diameter och 2 mm djupt) samt en ful mörk kvist på drygt 5 mm i diameter en bit från kanten.
Både hålet och kvisten syns tydligt.
Bör jag reklamera, eller är jag petig?
Hur stora avvikelser från kvistfrihet och hur stora hål ska man acceptera?
Idag 13 juli levererades den nya ekskivan till köksön.
Den var inte transportskadad, dock har den ett hål i ytan (cirka 2 mm i diameter och 2 mm djupt) samt en ful mörk kvist på drygt 5 mm i diameter en bit från kanten.
Både hålet och kvisten syns tydligt.
Bör jag reklamera, eller är jag petig?
Hur stora avvikelser från kvistfrihet och hur stora hål ska man acceptera?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reklamerade idag, och det godkändes. Ny bänkskiva skickas för andra gången, leverans om ytterligare 3 veckor.
Tur för dem att jag är en person utrustad med stort tålamod.
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Priset är nog rimligt, köpte ekskiva som är "kvistfri", massiv och utan skarvar (alltså fullängds ekplankor limmade sida vid sida) som nog kostade en bra bit mer per kvm. Sett till det är din skiva nog inte superprisvärd då jag nog tycker det var värt den extra kostnaden. Men tittar man på det från andra änden, den billigaste massiva skivan som går att köpa så ser din väldigt fin ut iom du dessutom slipper de skavanker du fått reklamerat och till rimligt pris. Hade funkat för mig. Men nästa gång, om du har höga krav, gå på en något dyrare leverantör så kanske det blir rätt direkt. 
Spacklade kvisthål tycker jag ser dåligt ut och de blir inte mindre synliga med åldern. Spacklet blir inte mindre synligt för ett prisavdrag på några tusen.
Jag har reklammerat en formsågad skiva med ett spacklat kvisthål. Bli glad när jag ser den fina skivan.
Har en ekbuffe köpt på Europamöbler som har spackel lite här och var. Blir arg varje gång jag ser den.
Har förståelse att större bitar inte kan vara fria från kvisthål, men i fallet med stavlimmade skivor är stavarna små och det är svårt att förstå varför en stav skall få förstöra en hel skiva. Kostnaden för varje stav blir försvinnande liten.
Jag har reklammerat en formsågad skiva med ett spacklat kvisthål. Bli glad när jag ser den fina skivan.
Har en ekbuffe köpt på Europamöbler som har spackel lite här och var. Blir arg varje gång jag ser den.
Har förståelse att större bitar inte kan vara fria från kvisthål, men i fallet med stavlimmade skivor är stavarna små och det är svårt att förstå varför en stav skall få förstöra en hel skiva. Kostnaden för varje stav blir försvinnande liten.
Helt rätt , ska inte vara några skador på en skiva för 5300:- ! Har köpt flera olika ek o bok skivor utan några som helst skavanker men då har jag kunnat titta på dem själv. Om man fyller en mindre skada är att smälta in shelllack i lämplig kulör det bästa jag provat. Sitter bra ser naturligt ut men är lite sprött mot ex.vis slag.arneri68 skrev:
Spacklade kvisthål tycker jag ser dåligt ut och de blir inte mindre synliga med åldern. Spacklet blir inte mindre synligt för ett prisavdrag på några tusen.
Helt rätt , ska inte vara några skador på en skiva för 5300:- ! Har köpt flera olika ek o bok skivor utan några som helst skavanker men då har jag kunnat titta på dem själv. Om man fyller en mindre skada är att smälta in shelllack i lämplig kulör det bästa jag provat. Sitter bra ser naturligt ut men är lite sprött mot ex.vis slag. Göran Larssonarneri68 skrev:
Klicka här för att svara