Hej!

Jag har en fundering. Håller för närvarande på att renovera mitt kök från grunden och jag har bestämt färg på golv, väggar, köksinredning m.m. Det som återstår är val av kakel ovanför diskbänk samt upp bakom fläkten. Hela köket går i vitt och grått.

Det jag undrar är om det går att använda ett vinylklick istället för kakel? Är sugen på att ha en mörkare "träkänsla" på kakeldelen. Tycker det blir så sterilt och "hårt" med många kakel.
På färgaffären i stan sa dom att det fungerade jättebra, eftersom vinylen är så pass tålig. Men jag tänkte dubbelkolla här, är det någon som har några tankar?

Tack på förhand :)

Går utmärkt tror jag. Funderar själv på att bygga ett matbord och lägga liknande som "skiva".

Hej Jessss och välkommen till forumet!

Spännande idé som borde funka. För säkerhets skull kan du ju dra en limsträng med fukttåligt lim för utebruk i skarvarna, så bör du ha garderat dig ytterligare.

Lycka till! Bilder vore kul.
//Ronnie

Nej nåt lim i fogarna ska du inte dra i, vinylklick är 4mm och kladdar du i nåt där lär du inte få ihop det
Gips bakom och limma fast med tex mattlim funkar nog utmärkt.
En liten fog ner mot bänkskivan

Tack för era svar!
Har bestämt mig för att använda mig av vinylklick, men har inte bestämt vilken färg ännu. Lutar åt något betongliknande i en ljusare grå nyans. Återkommer med bilder sen när det är klart :)

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Hej igen!
Jag undrar om någon har en ide på vilket lim jag ska använda? Jag har Tec7 och Essve montagelim clear hemma, kan någon av dom passa? Eller ska jag satsa på mattlim? Behöver ju något som ger fäste ganska omgående eftersom skivorna ska fästas på väggen :cool:

Tror risken med montagelim är att det kan bli lite buligt...
Ska nog vara en jämn limyta på hela baksidan av plattan då den är lite mjuk, nog bättre med mattlim som man väntar ut så det blir hugg
Men då ska man kanske trycka dit hela "kakan" i en smäll

Du har en poäng där.. Man kanske kan försöka smeta ut montagelimmet med en spatel. Ska fnula på det! Tack för svar i alla fall. Återkommer med bilder sen när det är klart :)

• Gilla
nino
  • Laddar…
Kök med nyligen monterade ljusgrå kakelplattor, vit köksinredning och svart arbetsbänk, oavslutad renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tec7-an funkade utmärkt! 3 patroner gick åt. Nu i alla fall sitter skivorna på plats. Har dock inte lagt någon silikonfog ännu, men såhär ser det ut änsålänge :)

• Gilla
Hummingbird och 5 till
  • Laddar…
Ser riktigt bra ut! Bra idé du fick!

• Gilla
jessss
  • Laddar…
Plasten tål värme eller? Tänkte på närheten till spis.

Provade elda på plattorna tidigare och utsätta dom för värme eftersom jag också funderat på det, och de höll ihop så time will tell! ;) De jag känner som satt upp vinyl har inte haft några problem dock

Jättesnyggt!
Vad är det för golv du har satt upp? Fabrikat/modell?

Tusen tack!
Det är Pergos ljus betong :) (Art.nr: V3120-40049 )

• Gilla
maah
  • Laddar…
Tänkte bara lägga upp lite mer rättvisa bilder nu när allt är på plats :)

Renoverat modernt kök med vita skåp, rostfria vitvaror och mörkt trägolv.
Skapa konto

Modernt kök med beige överskåp, mörkt arbetsbänk, metallisk diskho och köksredskap.
Skapa konto

• Gilla
Emiesfestfix och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.