Kök
Sackaros: Vi köpte en siemens kyl och det gick, men var inte helt perfekt att installera. Det ska vara bättre med kyl/frys kombination.
AndersRenovering2023: Vilket fint arbete! Hade jag fått fråga. Går det köpa en olja som innehåller en 'mörkare nyans', eller är det alltid helt beroende på trät man har? Jag är novis, som du märker.
Paul-Staffanstorp: [citat] Men alla kök på marknaden har väl justerbara ben mig veterligen... Det har väl inte med kökens priser och göra. :thinking:;)
aniarz: [citat] Härligt att höra! Jag har blivit bränt så många ggr förut att jag känner oro för att det görs quick-fixes.
AndersS: Jo, det finns alltid något fall där man får göra specialare, men då är vi också inne på takhöjder och hur man gör avslut där och med ännu flera alternativlösningar:cool:
Paul-Staffanstorp: Detta är en ogenomtänkt sak som stört mig i många år med Ikea att man inte kan få en stor skiva att sätta på baksidan av en ö. I princip alla andra fabrikat kan leverera detta. HTH GörDetSjälv har t.ex en "panelskiva" som är 704x2400mm och då deras stommar är 704mm höga fungerar denna att anpassa som en hel rygg vilket även blir mycket snyggare än en massa småbitar tycker jag.
Paul-Staffanstorp: [citat] Du svarar ju själv på din fråga... ;) Du har beställt att de ska ligga dikt an utan fogar... men där finns alltid toleranser då plattorna inte är till 100% lika stora och då kan det bli någon liten glipa någonstans. Detta är ingen fara då det inte är några mängder vatten som tar sig mellan där ändå till bakomvarande material. Kakelsätter man med fog så är inte fogar
Mats-S: Kolla den här tråden, basic HowTo för inkoppling av spis :) https://www.byggahus.se/forum/threads/raecker-min-el-foer-den-haer-spisen.366121/ Men i ditt fall är det betydligt enklare :)
Shosanne: [citat] Jo, vill inte ha kalksten på bänkskiva eftersom den är så känslig. Men samma kompositsten på golv och bänk kan ju funka.
freter: Hej! Hoppas att någon här vet ... Jag vaxade köksbänken med Herdins hårdvaxolja för två år sedan. Ytan är fortfarande fin på de flesta ställen men skulle behöva en uppfräschning på några ställen, typ kring diskhon. Kan man lägga hårdvaxoljan ovanpå det som redan finns eller måste allt gammalt slipas bort först? Vänlig hälsning Fia
Misstaget: [citat] Tackar för tipset, verkar mycket trevlig. Skall återkoppla till Husqvarnaförsäljaren så att man jämför rätt produkter
Bo.Siltberg: Ja den ska klara en kortvarig puls på 4000 V. Den "puls" som överspänningsskydd är klassade för handlar om "8/20" vilket betyder en stigtid på 8 µs och en halveringstid på 20 µs så den är "kort"!
ricebridge: [citat] 180 L är nog i minsta laget för en trebarnsfamilj. Särskilt när barnen är i tonåren och gärna duschar noga och länge, ska tvätta mascara, ska lära sig att raka sig mm. Vi med två tonårssöner har 250L och ska alla duscha samma morgon så tar det slut.
Gladödrömmare: Hej Vi är nyfikna på att höra från er som har spis med inbyggd fläkt vad ni tycker om denna, och om ni har imkanal eller kolfilter för att ta hand om oset.
JohanLun: Och där det lossnar lätt måste det bort, men samtidigt är kalkputs mjukt så gå inte loss för hårt. Lite bom kan det vara, men inte mycket. Man får knacka och lyssna så lär man sig snart hur det låter där det sitter ok eller där det rasar ned...
Amatörsnickaren: [citat] Nej en var för långt gången - fick byta den där ringen. Ganska dåligt att detta krävs efter redan typ 5 år....
pacman42: [citat] Det bästa är att hitta en granne som kan göra jobbet, de vågar inte fuska. Det är fördelen att bo mer lantligt, det finns alltid någon i grannskapet som råkar ha just den typen av arbete man behöver få gjort i sitt företag. De som bor i området kan inte fuska sig igenom verksamheten, då får de inga fler jobb.
DFYD123: Du behöver köpa nytt glas som reservdel så sitter ramen påmonterad när den kommer
Mats-S: Står ju att det fäster på speglar, så det borde fästa på plastfönstren i växthuset. En tub kostar ju bara 65 kr, så har du någon provbit som du kan testa på så är det ju värt att testa. Tror att det är viktigt att göra ren med T-Röd först, jag var supernoga med det när jag limmade rostfria plåtarna. Återrapportera gärna här, nyfiken på att höra om det funkar :)
arneri68: [citat] https://www.bankskivabutiken.se/shop/bankskiva-i-massivt-29426p.html anger tjockleken till 5-8 mm. Fungerar säkert utmärkt. Om HTH-kök säljer lösningen vet de vilka avsteg den lägre skivhöjden kräver. Tänker bla på arbetshöjd och inbyggnadshällar.
NoOne2k: [citat] Vi har ett ballingslöv från - 04. I vårt fall var det översta bestickslådanlådan som det inte passade på. De låsen jag har är 42mm höga. Det hade förmodligen gått att korta ner dem lite men jag valde den enkla lösningen med skohorn.
Anonymiserad 284245: [citat] Visst det är en smaksak, men de är dock tänkta att användas så. Har du tex 4st luckor 2 i bredd+2 i höjd så funkar det bara så om du vill ha dem i under/överkant. Ja, om du inte kastar om hängningar huller om buller förstås. På klaffluckor blir det dessutom ett mer naturligt grepp när den sitter med läppen upp.
RoAd: [citat] Satte lock över. Ser att det var otydligt.
Kretikos: Vi har porslinsknoppar sedan 10 år tillbaka. Inga problem med diskmaskinen. Har väl efterdragit en-två gånger iofs.
Skrunkelbunk: Ja, själva kakelsättandet hade jag gärna gjort själv! Verkar kul! Det är mest förarbetet jag inte är helt trygg med och som är främsta anledningen till att jag tänkte anlita folk. Väggarna är av betong, har varit lite poröst där jag har hållit på så det finns risk för att jag sabbar väggen lite för mycket. Och att sedan fixa underlaget är väl ett äventyr i sig... Sedan är
Johanfagel: [citat] Som sagt vi är tidiga i planerandet och har inte bestämt hur vi vill ha köket.