Vi skall köpa ny KÖKSBLANDARE.
Den befintliga är ansluten till KV och VV med 3/8.
Det verkar som många kranar är anslutna med 10 mm .
Är det lite lättare med 3/8 - anslutning eller är det ungefär detsamma ?
Den befintliga är IKEA Sundsvik med 3/8 - anslutning.
Vi skall väl välja samma typ och tar tacksamt emot tips.
/axelman
Den befintliga är ansluten till KV och VV med 3/8.
Det verkar som många kranar är anslutna med 10 mm .
Är det lite lättare med 3/8 - anslutning eller är det ungefär detsamma ?
Den befintliga är IKEA Sundsvik med 3/8 - anslutning.
Vi skall väl välja samma typ och tar tacksamt emot tips.
/axelman
Medlem
· Göteborg
· 36 inlägg
Enligt IKEAs manual för Sundsvik så står det "G3/8 (R10)", så det borde ju vara en standard R10. Så det mesta borde passa, eventuellt kan du behöva någon adapter om den nya inte är samma dimension men det hittar du i en bra bygghandel.
https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/
EDIT: Är du säker på att de nya kranarna är 10mm, inte R10?
https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/
EDIT: Är du säker på att de nya kranarna är 10mm, inte R10?
Den gamla kranen sitter med lekande mutter mot en planände R10 (=3/8 tums gänga). Från manualen:
Det är nästan lite av standardinfästningen idag för kökskranar även om vissa kommer med raka 10 mm rör. Då får man koppla en rörstump eller slangbit med lekande mutter emellan med hjälp av klämringsdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nästan lite av standardinfästningen idag för kökskranar även om vissa kommer med raka 10 mm rör. Då får man koppla en rörstump eller slangbit med lekande mutter emellan med hjälp av klämringsdelar.
Tackar
Den befintliga IKEA-kranen ansluts "med lekande mutter mot en planände R10 (=3/8 tums gänga)"
Frågan var om det är lättare att ansluta en NY BLANDARE så, 3/8 eller om det är lika enkelt att ansluta en ny krans slätändar 10 mm via klämringskoppling.
Det är ju trångt och eländigt, så vi vill ju köpa ny blandare med enklaste anslutningen.
Vi har VATETTE KULVENTIL rak förkromad Dy12 x Dy10 RSK-nr: 8546961 på kv ock vv "ändarna".
Den ju så fiffigt anordnad så i 10-änden kan man ansluta blandare med slätände medelst cu 10 klämring eller också blandare via lekande mutter 3/8.
Utan klämring så är 10 -änden på kulventilen plan så att packningen i lekande muttern inte skadas.
/ a
Den befintliga IKEA-kranen ansluts "med lekande mutter mot en planände R10 (=3/8 tums gänga)"
Frågan var om det är lättare att ansluta en NY BLANDARE så, 3/8 eller om det är lika enkelt att ansluta en ny krans slätändar 10 mm via klämringskoppling.
Det är ju trångt och eländigt, så vi vill ju köpa ny blandare med enklaste anslutningen.
Vi har VATETTE KULVENTIL rak förkromad Dy12 x Dy10 RSK-nr: 8546961 på kv ock vv "ändarna".
Den ju så fiffigt anordnad så i 10-änden kan man ansluta blandare med slätände medelst cu 10 klämring eller också blandare via lekande mutter 3/8.
Utan klämring så är 10 -änden på kulventilen plan så att packningen i lekande muttern inte skadas.
/ a
Att skruva på två lekande muttrar i ett trångt utrymme är enklare för mig som amatör än att mecka med klämringskoppling där nycklarna knappt går runt p g a platsbristen. En rörmokare skulle nog inte hålla med.axelman skrev:
Tackar
/ a
Jag var i samma situation nyligen och ville montera en Mora med raka rör men hade planändar R10 precis som du. Jag skruvande faktiskt på en klämringskoppling på den nya armaturen med flexislangar som slutade med R10 lekande muttrar. Skönt att slippa böja rör och mecka med klämringskopplingar under diskbänken avgjorde beslutet. Billiga var de också.axelman skrev:
Sådana här slangar:
https://www.vvsochbad.se/neoperl-anslutningsslang-38-10-mm-300-mm-rostfri-1014261
Hm, andra hållet: Jag behöll planände R10 under diskbänken för vattenleverans och anslöt den nya kranen genom att använda Neoperl-slangens klämringskoppling på de raka 10 mm-kopparrören som kom från Mora-blandaren.axelman skrev:
Redigerat:
OK
Jag förstår.
Men blandarna har väl i allmänhet flexibla anslutningsslangar med antingen SLÄTÄNDA eller LEKANDE MUTTER-ända.
På mina nymonterade Vattette minikulventiler så går det lika bra att att med klämring ansluta slätände eller utan klämring ansluta blandare med lekande mutter.
Jag misstänker att det är lite enklare att anssluta blandare med lekande mutter - ände.
Men kanske svårt att hitta sådan blandare,
/a
Jag förstår.
Men blandarna har väl i allmänhet flexibla anslutningsslangar med antingen SLÄTÄNDA eller LEKANDE MUTTER-ända.
På mina nymonterade Vattette minikulventiler så går det lika bra att att med klämring ansluta slätände eller utan klämring ansluta blandare med lekande mutter.
Jag misstänker att det är lite enklare att anssluta blandare med lekande mutter - ände.
Men kanske svårt att hitta sådan blandare,
/a
Klicka här för att svara