Hej!
Först ledsen för min inte så bra svenska.

Vi köpte en ny bostadsrätt nyligen och vi funderade på att installera en diskmaskin.

Jag har redan tagit bort skåpet där diskmaskinen ska placeras.
Problemet är dock att genomföringen (det heter EVA och det kommer från Stosett) för rören och el finns på höger sida. Jag vet ärligt talat inte varför de installerade det där eftersom det finns lådor till höger och sedan spisen och ingen plats för en diskmaskin.

Jag vill beställa från Elgiganten och deras installationstjänst säger att anslutningarna måste vara mindre än 1,2 meter från maskinen och jag tror efter mina mätningar att det kanske inte fungerar. Men jag är orolig att rören / tråden är för kort för att gå igenom höger hål och fackman inte installerar den.

Så för att vara säker, vad jag vill göra nu är att borra ett nytt hål till vänster, genom vattenskyddet och skåpgolvet med en hålsåg, köpa en ny EVA genomföring som den till höger och täta runt genomföringen med lim eller något riktigt bra. I grund och botten skapa en ny inställning till vänster precis som höger. (Bara lite längre bakifrån)

Jag föredrar att inte borra hålet på skåpets vänstra vägg eftersom jag på det här forumet såg att det är standard och bättre för den eventuella nya diskmaskinen med större djup att göra det på botten.

Jag hade några frågor om detta projekt:
1. Vad ska jag använda för att täta runt genomföringen? Lim eller silikon eller? Jag uppskattar en länk till lämpliga produkter.
2. Är anslutningarna märkta "Avlopp" på bilderna rätt typ av anslutningar för diskmaskinens avlopp? Är mitt vattenlås ok för installation?
3. Något annat jag borde tänka på?

Tack så jättemycket!

• Skåputrymme för diskmaskin med EVA genomföring och grått vattenskydd på golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation under köksskåp med avloppsrör, vattenledningar och eluttag för diskmaskinsanslutning.
    Skapa konto
  • Tomt köksskåp med rör och genomföring på höger sida, plats för en diskmaskin.
    Skapa konto
  • Tomt utrymme i köksskåp med rörinstallationer och märkt position för att borra nytt hål till vänster.
    Skapa konto
Redigerat:

Bästa svaret

A AtaMrz skrev:
Hej!
Först ledsen för min inte så bra svenska.

Vi köpte en ny bostadsrätt nyligen och vi funderade på att installera en diskmaskin.

Jag har redan tagit bort skåpet där diskmaskinen ska placeras.
Problemet är dock att genomföringen (det heter EVA och det kommer från Stosett) för rören och el finns på höger sida. Jag vet ärligt talat inte varför de installerade det där eftersom det finns lådor till höger och sedan spisen och ingen plats för en diskmaskin.

Jag vill beställa från Elgiganten och deras installationstjänst säger att anslutningarna måste vara mindre än 1,2 meter från maskinen och jag tror efter mina mätningar att det kanske inte fungerar. Men jag är orolig att rören / tråden är för kort för att gå igenom höger hål och fackman inte installerar den.

Så för att vara säker, vad jag vill göra nu är att borra ett nytt hål till vänster, genom vattenskyddet och skåpgolvet med en hålsåg, köpa en ny EVA genomföring som den till höger och täta runt genomföringen med lim eller något riktigt bra. I grund och botten skapa en ny inställning till vänster precis som höger. (Bara lite längre bakifrån)

Jag föredrar att inte borra hålet på skåpets vänstra vägg eftersom jag på det här forumet såg att det är standard och bättre för den eventuella nya diskmaskinen med större djup att göra det på botten.

Jag hade några frågor om detta projekt:
1. Vad ska jag använda för att täta runt genomföringen? Lim eller silikon eller? Jag uppskattar en länk till lämpliga produkter.
2. Är anslutningarna märkta "Avlopp" på bilderna rätt typ av anslutningar för diskmaskinens avlopp? Är mitt vattenlås ok för installation?
3. Något annat jag borde tänka på?

Tack så jättemycket!
1 silikon i patron
2 ja
3 köp en bit våtrumsmatta som du har under diskmaskinen och som du drar upp på väggen bakom och mot skåpväggarna då de färdiga skydden är spröda och lätt spricker... hittar du något bra så tar du ett sådant också för att ev vatten kommer ut framåt...

Välj rätt sorts diskmaskin inte en som vars packning i botten blir otät..konstruktionsfel hos vissa sök på nätet så hittar du de som man måste byta packning på helt galet att de fortsätter med den dåliga konstruktionen

• Gilla
AtaMrz
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
1 silikon i patron
2 ja
3 köp en bit våtrumsmatta som du har under diskmaskinen och som du drar upp på väggen bakom och mot skåpväggarna då de färdiga skydden är spröda och lätt spricker... hittar du något bra så tar du ett sådant också för att ev vatten kommer ut framåt...

Välj rätt sorts diskmaskin inte en som vars packning i botten blir otät..konstruktionsfel hos vissa sök på nätet så hittar du de som man måste byta packning på helt galet att de fortsätter med den dåliga konstruktionen
Tack så mycket för ditt svar och dina tips om vattenskyddet.
Jag tittade noggrant igen under skåpen och är säker på att jag kan börja arbetet.
Jag tänker också på att köpa Bosch SMP46MW07S, jag har haft goda erfarenheter med Bosch diskmaskiner tidigare.

Varför gör du inte hålet högre upp i sidoväggen?
Trodde det var standard, finns väl ingen fördel med att ha dem i botten?

• Gilla
AtaMrz
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag tror att anledningen till att de säger att det är bättre att göra det på botten är att den nedre delen av diskmaskinens baksida, där rören kommer ut, är något mindre djup än resten. (se bilderna)

På detta sätt kan rören gå under skåpet och upp i utrymmet där anslutningarna är.
Tänk dig att om hålet var på sidan kan diskmaskinen (eller nästa som kan vara djupare) täcka en del av den och klämma i rören. På så sätt behöver du inte bry dig om diskmaskinens djup eller de nästa.

Det är åtminstone vad jag tror, jag såg det på det här forumet men jag har ingen länk till tråden.

Själv har jag faktiskt ett dilemma om lösningen är bättre. Att inte gå igenom tätningsproblem och helt enkelt borra sidan? Eller att göra det på ett sätt som är symmetriskt till höger och mer framtidssäkert? ‍¯\_(ツ)_/¯

EDIT: Just nu mätt mitt skåp och det är bara 58 cm djupt, jag måste göra hålet i botten då. Dilemma löst!

• Illustration av diskmaskin med rör på baksidan och ikoner som förbjuder klämning av rör.
    Skapa konto
  • Illustration av installation av diskmaskin med måttangivelser och positionering av rör genom skåpbotten.
    Skapa konto
  • Teknisk ritning av diskmaskin och skåp med måttspecifikationer för installation.
    Skapa konto
Peter2400 Peter2400 skrev:
Beror på hur mycket utrymme det blir bakom maskinen. Sitter hålet i botten på diskbänkskåpet kan utrymmet under skåpet lättare användas till att få undan slangarna och elkabeln när maskinen skjuts in.

• Gilla
AtaMrz
  • Laddar…
Hej allihopa,

Jag ville rapportera det slutliga resultatet.
Jag tror att det blev bra!

Tack för din hjälp och fina tips!

• Renoverat kök med diskho, öppen diskmaskin från Bosch och köksredskap på bänken.
    Skapa konto
  • Avslutat VVS-projekt under diskbänk med installerade rör och anslutningar.
    Skapa konto
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.