Kök
Anonymiserad 284245: [citat] Visst det är en smaksak, men de är dock tänkta att användas så. Har du tex 4st luckor 2 i bredd+2 i höjd så funkar det bara så om du vill ha dem i under/överkant. Ja, om du inte kastar om hängningar huller om buller förstås. På klaffluckor blir det dessutom ett mer naturligt grepp när den sitter med läppen upp.
RoAd: [citat] Satte lock över. Ser att det var otydligt.
Kretikos: Vi har porslinsknoppar sedan 10 år tillbaka. Inga problem med diskmaskinen. Har väl efterdragit en-två gånger iofs.
Skrunkelbunk: Ja, själva kakelsättandet hade jag gärna gjort själv! Verkar kul! Det är mest förarbetet jag inte är helt trygg med och som är främsta anledningen till att jag tänkte anlita folk. Väggarna är av betong, har varit lite poröst där jag har hållit på så det finns risk för att jag sabbar väggen lite för mycket. Och att sedan fixa underlaget är väl ett äventyr i sig... Sedan är
Johanfagel: [citat] Som sagt vi är tidiga i planerandet och har inte bestämt hur vi vill ha köket.
Nicklas_gbg: Hej, jag har en ett kakel med bård som jag behöver komplettera med fler plattor. Tänkte höra om någon har sett dessa plattor förr och vet om de går att få tag på? Jag vet inte ålder, skulle gissa på relativt nya, inte äldre än ca 10 år, men kan också vara äldre. Plattorna är 15x15 och lite ”flammiga” ljusblå. (Mer blå än vad som syns på bilden) [bild] Bården ser ut som
Tumme_mitti_handen: Snart klart, så här kommer det bli. [bild]
Pgam: Ok tack för svar! Låter ju bra. Kanske borde tillägga att det rör sig om ett äldre timmerhus. Så är väl därför jag är lite nervös för ev. rörelser i materialen över tid.
bergquist: Eller ja, av dig :) Blev riktigt bra. Enkelt att jobba med. Använde det även mot golvet och lister, mycket bättre än silikon
Silver78: En passbit som man klickar fast av något slag borde vara lämpligt. Kolla färgkoden med hjälp av en färgsticka. Sen rollar du passbiten med den färg som du fått fram med hjälp av färgstickan så det matchar köket någorlunda.
richardtenggren: Det där ser ut som någon form av prefab-bjälklag.
NoOne2k: [citat] Köpte mina på ebay, skickades från Storbritannien (fanns i svenska butiker med till ett helt annat pris), tyvärr finns just den säljaren jag köpte av inte kvar, men sök på invisible child safety locks så hittar du det.
meken75: Hej! Håller på och byter kök, och det gamla avloppet är ett "H-låset"-rör. Utvändigt ~47mm (gängad) och invändigt ~42mm. Se bifogad bild. Jag skulle gärna sätta ett lock på ena röret och stoppa i Lillviken-anslutningen i den andra (valbart 40 eller 50mm). Förslag på vad vi gör för att få ihop det och få det tätt? Finns det anslutningsdetaljer till rören som sitter där
Paul-Staffanstorp: [citat] Då är du en av få som förstår det...(y) Härinne läser man oftare om hur folk klockar hantverkarna och knappt ens vill betala för den tiden de varit på plats för de "minsann pratade i telefon 13min27sek"... ;):crysmile:
Matrix87: Men med en sådan sammankoppling, kan inte elementet tas ner utan att flödet vidare bryts?
Toppalua: @ingridanettesj Jag hittade den på Pinterest. Tyvärr går länken på Pinterest till helt fel sida så kan inte spåra den.
ChrEsk: God dag Jag har bytt ventilations-aggregat och jag behöver hjälp att hitta en bra lösning på att få det tätt i överkant och slippa fläktljudet. Finns det några bra lösningar eller tips på vart man kan hitta förslag? det jag har tänkt mig är att antingen ha en kryddhylla eller täckplåt [bild]
Kdog: Franke har en guide till olika fläktsystem och där finns det en väldigt liknande lösning som dom kallar för alliance lägenhet där den centrala fläkten inte styrs av de enskilda fläktarna utan verkar vara tryckstyrd. Scrolla ner till alliance-delen: https://www.franke.com/se/sv/ks/expertise/select-the-right-hood.html Vad skiljer en sån alliance-fläkt mot en "vanlig" fläkt? kan
Alfredo: [citat] Gardin låter helt klart enklast. Sen finns det rätt rejäla kabelkanaler som kanske skulle fungera. [bild] Om det finns med passande mått till dina rör vet jag inte och inte heller vet jag om det blir så mycket snyggare... Att bygga en egen rörslits med "plankor" eller gips är naturligtvis möjligt även om det krävs en hel del jobb för att få det (lite) bättre.
Eraze: [citat] Tänker som du, jag hade inte velat lämna skit kvar om jag varit hos en kund. Har man utfört ett annars bra jobb så blir det ändå en negativ sak om man måste ställa sig och städa efter någon.
MrJay: Faktiskt inte, jag har bara använt det till möbler och trädetaljer.. Det verkar tyvärr att det inte är rekommenderat nu när jag gjorde en snabbsökning: https://www.welinoco.com/vanliga-fragor-och-svar/kan-man-använda-osmo-hårdvaxolja-på-betongytor-inomhusutomhus Finns en tråd i ärendet redan: https://www.byggahus.se/forum/threads/betongfoersegling.194984/
FredrikGunnarsson: Tack så mycket för svar! Får kladda på så mycket silikon som det går och skjuta in dem. Känner också att kexen ligger väldigt löst så ser inte funktionen riktigt. Kan dela på kexen och pilla in dem vid beslagen. Men kör utan kexen, känns som bästa sättet för att minska riskerna.
OMLAJA: Ja. Den har hållit sig i då 4-5 år. Var en väggfog jag 'målade'. Hur väl det håller på ett golv vet jag inte. Är ju mer utsatt...
Lopex: Kör ni med Ikeas skivor får ni silestone skivor och det är bra skivor, fast via Ikea får man mindre val av färg och bearbetning
Lopex: [citat] [citat] Om ni tar stänkskyddet I 13mm blir det ju lite billigare, men 10cm hjälper inte så mycket mot stänk, jag har haft 182mm vid ho och häll men höjde det vid hällen till hela vägen upp till överskåpen. En del kör ju 100mm sen vid häll höjer man stänkskyddet till kanske halva väggen upp till överskåp eller hela vägen upp
Lopex: Det där är en "revorm" berget fick en spricka för ex antal tusen år sen och har lagat sig själv!