Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
På en del blandare med diskmaskinavstängning liknande din, så gå det att ställa om en spärr innanför avstängningskranen så den kopplar invarmvatten istället för kallvatten. Vet ej om det gäller din modell.
Men anges det för maskinen att den kan köras på varmvatten? De flesta diskmedel är också gjorda för att köras från kallt. De innehåller enzymer som gör sitt jobb innan vattnet blir varmt. Enzymerna förstörs i det varma vattnet.
Men anges det för maskinen att den kan köras på varmvatten? De flesta diskmedel är också gjorda för att köras från kallt. De innehåller enzymer som gör sitt jobb innan vattnet blir varmt. Enzymerna förstörs i det varma vattnet.
Det framgår av instruktionsboken att diskmaskinen kan kopplas till varmvatten. Jag vet att det finns många åsikter kring detta, men min fråga är om det är möjligt att ändra och inte om det är lämpligt eller ej. Vi vill fillfälligt koppla den till varmvatten då värmeelementet i diskmaskinen har gått sönder.
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 186 inlägg
Bra med varmvatten i diskmaskinen. Speciellt om man har värmepump. Äggviteämnen som fastnar har jag inte märkt något av alls. Maskinen (E-lux) har gått 16 år på varmvatten och är skinande ren i hela systemet.
Vad är det för maskin? @electroluxaren har tipsat många om lätt ätgärdade fel, bl.a. lossade lödöar på kretskortet så värmen slutar att funka. Om du är händigt är troligtvis lätt att laga.
Vad är det för maskin? @electroluxaren har tipsat många om lätt ätgärdade fel, bl.a. lossade lödöar på kretskortet så värmen slutar att funka. Om du är händigt är troligtvis lätt att laga.
Det finns väl olika anledningar att koppla kall- eller varmvatten.
men för att ta bort en symptom är ju riktigt fel.
det finns ju inget som säger att det är elementet som felar, det kan ju vara ett mer eller mindre alvarligt elfel.
men som svar på TS fråga kan jag inte minnas att den typen av vred på diskmaskinsavstängning går att ändra mellan kall och varmvatten.
men för att ta bort en symptom är ju riktigt fel.
det finns ju inget som säger att det är elementet som felar, det kan ju vara ett mer eller mindre alvarligt elfel.
men som svar på TS fråga kan jag inte minnas att den typen av vred på diskmaskinsavstängning går att ändra mellan kall och varmvatten.
Det är en Siemens och enligt instruktionsboken säger felkoden att det är fel på värmeelementet. Maskinen kommer att repareras eller bytas ut men jag tänkte om den går att koppla till varmvatten under en begränsad tid. Det verkar dock inte gå att ändra det på just den här kranen. Tack till er som gett bra tips!
Klart att det går att ändra varmt/kallt till diskmaskinen. Det är ju en FMM-blandare!
Diskussionen varvid KV eller VV ska in i maskinen verkar redan vara avklarad.
Byt håll på kolven under skruvlocket.
Klart
Diskussionen varvid KV eller VV ska in i maskinen verkar redan vara avklarad.
Byt håll på kolven under skruvlocket.
Klart
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är tyvärr inte den modellen. Hittade en som verkar ha samma problem.
https://kundforum.fmmattsson.se/org/fmmattsson/d/andra-vatten-till-diskmaskin/
https://kundforum.fmmattsson.se/org/fmmattsson/d/andra-vatten-till-diskmaskin/


