N
Nicklas_gbg: Hej! Vet någon var jag hittar vitt värmebeständigt silikon? Jag behöver foga mellan en vedspis och kakelplattor i köket och det har tidigare använts något som liknar silikon för detta så jag antar att produkten finns även om jag inte kan hitta den. Hittar ett värmebeständigt silikon hos biltema men det är rött och en produkt från casco som är svart. Men eftersom både kaklet och
0 svar · 1,2k läst
björnuf
björnuf: [citat] Man kan ju behöva byta slang
16 svar · 1,7k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Brukar vara okej med en spiskåpa också, alltså något som ser ut som en fläkt men som inte innehåller en motor utan bara ett fettfilter.
2 svar · 948 läst
tttomten
tttomten: 20 mm skiva är lite klent så kanske / kanske inte att det funkar utan ramen. ’Någon’ har ju uppenbarligen lagt med ramen i paketet så ’någon’ har tyckt att den behövs. Om du vill frångå vad ’någon’ gjort så får du kolla att alla delar fungera ihop. Tex diskho, spis, lådor, luckor mm, glöm inte ventilationen kring varma delar. Tänk också på att du får en lägre
7 svar · 4,9k läst
F
Anonymiserad 137805: [citat] gulle dig! Jag utgår i från att du hädanefter löser allt själv utan att kontaminera Byggahus
8 svar · 5,4k läst
Rickard.
Rickard.: Kul att för en gångs skull läsa en tråd med ett lyckligt slut, inte så ofta man får vara med om det på "denna typ" av tråd ;) När jag läser detta kommer jag att tänka på en sak som en erfaren och duktig snickare lärde mig för länge sedan och det var att det finns så otroligt många moment som en normalhändig amatör gör bättre än ett riktigt proffs för att det amatören gör
21 svar · 4,4k läst
·
Johhhan
Johhhan: [citat] Om det ser ut att finnas mögel i fogen där silikonet ska läggas så behandlar du först området med ett medel mot mögel.
2 svar · 1,7k läst
·
J
jonaserik: Vad är det som inte fungerar. Är det någon zon eller vad. Ska du få ett någorlunda bra svar så måste mer info till. .Du får vända på hällen öppna plintlocket så kopplingarna syns, även hur stickproppen är kopplad invändigt om det finns sådan, samt ta bort locket på uttaget/dosan i väggen. Foto och lägg upp här.
6 svar · 813 läst
·
J
justusandersson: Det bör bedömas på plats. Jag skulle ta dit en murare. Åverkan på murstocken måste man göra eftersom den är murad i förband med murstocken. Man får såga av varannan tegelsten.
4 svar · 1,1k läst
·
S
Sanella: [bild] [bild] [bild]
2 svar · 5,1k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Blanka! Och jag gillar den typen av handtag. Och tycker du skall ha sådana på överskåpen också. Här är en bild från vårt hus, som vi sålde och flyttade från (snyft!) för ett år sedan: [bild]
9 svar · 4,1k läst
·
E
EveArn: Hej. Jag har tänkt köpa ett integrerat kylskåp för underbyggnad från Electrolux till vårt nya Ikeakök. Jag kan inte hitta någon information om Ikeas luckor funkar att fästa på denna: https://cdon.se/hushallsapparater/electrolux-kylskap-ery1204fow-p66077069 Jag tycker mig se att det borde funka men vill inte chansa och stå med en kyl för mycket. Någon med erfarenhet?
0 svar · 2,5k läst
M
MagnusSy: [citat] Tror inte du läste vad jag skev i första inlägget. 6 veckors leveranstid har jag inte klagat på, det kan man ju planera för. Klagomålet avser att när IKEA inte lyckas tillverka skivan efter den ritning de själva gjort och jag godkänt, så ger de YTTERLIGARE 6 veckors leveranstid som straff för mig för deras egna misstag. Dessa extra 6 veckor framkommer först under pågående
164 svar · 64,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: När det gäller elementet är det föreningens egendom och du har inte rätt att byta ut det utan lov från dem. Men sätta upp en bänkskiva och ha överskåp ovanför på en utreglad vägg bör väl gå bra.
7 svar · 2,8k läst
·
C
craig_karr: [citat] Där ser man.Jag fick min flytt godkänd idag under förutsättning att jag inte gör åverkan på bärande konstruktion, att jag gör en bygganmälan, enbart anlitar auktoriserade fackmän och anlitar en oberoende auktoriserad besiktningsman och lämnar in hans rapporter till styrelsen. Det tycker jag är rimligt. Det är ganska svårt för en styrelse att neka en medlem att renovera sin
10 svar · 2,3k läst
·
E
EveArn: [citat] Övning ger färdighet sägs det. Jag ska ge mig på det själv med tejpremsa på vardera sida har jag tänkt. Vi får se hur det går
6 svar · 5,5k läst
·
G
guggen: Du är ut att ha ett massivt 50-tals kök. Och du vill ersätta det med ett sli o släng MDF kök från Ikea, det är ingen bra idé, varken för värdet eller själen. Jag skulle def renovera det existerande köket varsamt, kolla tex byggfabriken.se. De har mkt 50-60 tals grejer som är omåttligt populärt i storstäderna.
8 svar · 3,5k läst
·
N
Nais: Vår bänkskiva i marmor är väldigt fläckig, skadad och flammig. Den är 3-4 år gammal och vet inte hur den är behandlad innan vi köpte bostaden. Är det någon som vet en firma som kommer hem och slipar och impregnerar bänkskivor?
0 svar · 1,5k läst
Viktor.J
Viktor.J: Köp en integrerad fläkt. Typ fjärråskupan. Sedan så sätter du en extern motor på vinden, det går ju att ha motorn i kåpan också men det låter mera. Sedan bygger du runt den den formen på kåpan som du vill ha. Hur du bygger den finns det inga ritningar eller "så här gör du". Jag har gjort exakt så, eller jag håller på. Ramen har jag byggt i vanligt trävirke. Sedan är sidorna
5 svar · 2,5k läst
·
A
Avemo: Jag har fått intrycket att det blir mer fett på ytorna i köket om man har gasspis än elspis. Det kommer ju alltid en varm ström av avgaser från lågan vid sidan av kokkärlen. Det är väl rimligt att detta kan förånga och sprida fettdroppar som stänker från stekpannan mer än vad som blir fallet vid en elspis. Det finns induktionsspisar med vred för övrigt även om det inte är det
2 svar · 1,7k läst
M
Mjolnir: [citat] Bökigt det där. Vi hade tur, vet inte om det berodde på det tekniska strulet som inträffade men var inne en vanlig dag och kollade hur mycket av min kundkorg som fanns tillgänglig för leverans, nästan allt förutom några småsaker - skulle lägga beställningen men fick meddelande i en orange banner på hemsidan att de hade tekniskt strul med kundkorgen. Går in samma kväll,
10 svar · 6,9k läst
·
A
AnnikaSta: [citat] Nix. Jag får nog hitta annan lösning. Konstigt egentligen att den försvunnit från marknaden. Den var hur bra som helst, tills den gick sönder.
2 svar · 1,5k läst
·
Nasp7777
Nasp7777: Yes sidan på golvet och sen köper jag nån kabel list och jag gå direkt till spisen och skruva de Väggutag är där borta vid gamla spis och jag ska drag med kabel till ön
14 svar · 3,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: Är det en hällfläkt med utblås utomhus eller med kolfilter? För en kolfilterfläkt måste kompletteras med en imkanal som tar hand om t.ex. den ånga som bildas under matlagningen och då kan ju det befintliga röret användas som imkanal med ett frånluftsdon. Välkommen till forumet också!
2 svar · 1,4k läst
·
Emil Boman
Emil Boman: [citat] Tack! Nu vet jag att det är möjligt iallafall!
9 svar · 2,4k läst
tttomten
tttomten: Tejp finns på alla lokala golvfirmor.
1 svar · 1,4k läst
M
MStahl: [citat] Aha! Tack för tipset
6 svar · 5,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Priset brukar bero väldigt mycket på vilken lucka man väljer så det är ju möjligt att du har valt en enklare lucka hos Vedum. Kökstillverkarna borde väl kunna svara dig på vad för tjocklek etc. det är på stommarna och hur mycket lådorna tål. Sånt där kan ju ändras mellan åren så en uppgift här kanske inte stämmer längre.
1 svar · 4,1k läst
Fotografen
Fotografen: Prova en vanlig vaskrensare? Har den fungerat?
1 svar · 1,8k läst
A
Argastesnickaren: Jag slipade upp hålet i dom nya dämparna så att dom passade till gamla metod köket. Jag gjorde det för ca 5 år sen. Köp en dämpare och prova;)
6 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.