Kök
JohanLun: Vem har gjort planering / ritning? Det normala är ju att man antingen själv har skissat upp hur man vill ha det och ett köksföretag sen gör en ritning som köket sen monteras efter. Om det ser ut så där på ritningen och du är missnöjd med planeringen är det ju inte monteringen det är fel på utan den ursprungliga kravställningen och planeringen. Du borde påpekat detta när planering
Johan Hartlow: [citat] Tack för alla bra tipps, nu är jag på det klara hur det fungerar, tack igen
magnu: Bauhaus m.fl. sågar skivor. Med lite tur kan du köpa en vit täckskiva hos Bauhaus, som de sågar ner till rätt mått. Men det är bara en idé som kanske fungerar. Sedan gäller det att kunna fästa sockeln också. Kanske fungerar med att skruva i benet. Skriva så högt upp på sockeln att det bara syns om man kryper på golvet.
Manfreds: Någon som har erfarenhet eller tips på fläkten på 90 cm avstånd från hällen? Jag vill ha en radda med "halva" skåp och bygga in fläkten i det. Det betyder att fläkten behöver sitta på nämnda 90 cm från hällen. Får lite dubbla bud, köksleverantören säger att det inte är några problem men Fjärråskåpan tex vill inte rekommendera det. Att ta ner ytterligare 10 cm skulle
paralun: Jag bor själv i ett gammalt hus från 1930 som från början då var ett tvåfamiljshus (ca 75 m2/våningsplan) Sen har jag då flera grannar med liknande utmaning. - Köket på övervåningen hade en tidigare ägare gjort om till ett sovrum men "slarvat" med det här med vattenledningar. Vattenledningar bör/ska pluggas i källaren och det beror då på dels "dolda läckage" samt att
Mortsken: Som stänkskydd kan du ta en tunn mdf skiva, sätta en rolig tapet på. Sen lackar du denna. Limmar sen dit den på kaklet.
evoline: Vill fylla det så osen inte kommer in bakom det och gör det oljigt och äckligt. Ska testa med Biltemas Multibond istället för Tec 7 som verkar vara svår att forma som ni säger.
Anonymiserad 511917: Det blir nog att byta ut köksbänk, skåp och luckor. Kul att du visste vilket kök jag hade!
tergo: ev sida 15 Husqvarna QSG6146W Användarmanual | Manualzz
Oldboy: Ser ut som att det blivit stående vatten från disken som sugits upp i "panelen". Med tanke på att det bubblat sig kraftigt så förefaller "panelen" inte vara riktig träpanel utan spårfräst MDF vilken inte tål fukt alls. Grundproblemet är dock att det blir stående vatten in mot väggen. Det är alltid en risk, och om det bara är "panelen" ovan bänk som tagit skada så är det tur. Det
Lilllen: Ang de 8 cm ni har över så skulle jag själv placera dem på ena sidan, och tillverka en högsmal lucka i samma stil som resten för förvaring av typ plåtar, brickor och skärbrädor.
snuffe82: Tack för alla svar! Felet kunde lätt ha rättats till innan man lät limmet torka. Okunskap eller svårt att svälja stoltheten är det fråga om enligt mitt tycke.
Edlunn: Så kallade underbyggda iskmaskiner med 60cm bredd är avsedda för att passa istället för bänkskåp 60cm och den del som ska in mellan skåpen är därför max typ 595mm. Häjden på diskmaskinen är justerbar så diskmaskinen kan stödja diskbänken så länge ingen ska sitta på diskbänken över diskmaskinen.
Pumabjörnen: [citat] Svårt att ge förslag utan att ha sett hur det ser ut, har du någon bild?
JonathanFlod: Tack för all input. Jag håller med om att man ofta får offra något för att få lite special. Min tanke med inlägget var att hitta den minst speciella lösningen, det var därför jag nämnde benen som Epoq har i första inlägget, för om de passar så är det bara att byta leverantör av ben så är det löst utan att borra/skruva/limma. Men hittills har jag inte hittat någon som testat
1977bjorn: Sådär. Ingen millimeterprecision, men d funkar. Ett bra arbetsbord är underskattat. Fick låna ett av farsan så jag slapp ligga på golvet o fräsa.
Wjmj: Hej! Villa, det är gipstak sen kommer bjälklag och andra våningen. Tanken är att sänka taket så att öppna upp befintligt tak är inga problem, Till höger är fläkten påkopplad. Några tips ? Tack på förhand
Annaastrom: [citat] Tack så mycket, detta måste kollas upp!
Håbbe01: [citat] Jo lite svårbedömd läge, kan misstänka att luften kondenserad i nån plåtkupa på tak
Derbyboy: Tusen tack! Då kanske jag kört stumma mått mot vägg/täcksida. Blir ju definitivt snyggare än att kleta med fog. Då kör jag 180,0 cm. I bakkant kan jag ju dra fram skivan något eftersom det ska sitta kakel på vägen. Då kör jag 61,5cm.
Alice Sun: [citat] Fast det var ju andra inlägget vi diskuterade nu. Hursomhelst sa jag bara att det uppskattades med lösningar istället för problem. Blir så mycket extra annars. Bra om man inte bara läser rubriken heller. Men ska tänka på det till nästa gång och inkludera endast de frågor jag vill ha svar på i rubriken om det ska behövas. Även om den kommer bli jättelång.:D
Farbrorfranz: Om du har lite att ta av på skivan skulle jag nog sågat två nya snitt så att du får två raka och fina ytor som du sen kan trycka ihop likt @slacker skriver.
tttomten: Jag tycker att varianten med luckor som smeker taket går bort, både pga problem med skrap men även för estetisk. Jag hade även valt bort överskåp och istället försökt att lösa förvaring på annat sätt, kan du tex få in 40 eller 60 högskåp till vänster om K/F? Måste du ha högskåp så sätt 80 på lämplig höjd, gärna lite högre. Bättre nyttjande av bänk, lättare att få
krien: [citat] Sålde huset för ett halvår sedan och hällen har fortfarande inte lossnat :)
Plupp 507596: [citat] Precis så jag också tänkte, vi har endå en köksduk där som vi lägger disken på som inte får plats i diskstället. Därav kommer man aldrig att se det
13th Marine: [citat] Bästa?! Två plattor slutade funka. Efter två besök av tekniker fick de ta in den till verkstaden där de bytte allt som hade med hällen att göra. Och någonstans i denna veva lossnade slangen från ugnen, så det sprutade ånga i maskinen så att JFBn löste. Men nej, vreden har jag inte lyckats avliva. Och tyvärr har jag två kraftkort kvar som reservdel så den lär väl
Roberto Alvarez: Vad jag förstått från vår jurist så verkar Nepas Kök gå med på att återta hela köket, men de förseningar de orsakat och kommer att orsaka när vi tvingas beställa ett kök från en annan leverantör är ej medräknade såvitt jag vet. Inte heller kostnaden för nedmontering och uppmontering av ett nytt kök. De utlovade när köket levererades att allt som var skadat skulle bytas ut
Molle210: [citat] Tusen tack för hjälpen, det funkade! Tycker jag har letat i alla manualer, men har tydligen missat den. Tack igen!
jw89: [citat] Där har du kopplingen till tvättmaskinen. Jag ska testa det du skrev!