Kök
magnu: Inte lätt det där med vitvaror. Men fundera istället på vilka parametrar som är viktiga på vitvarorna och välj därefter. Det som var viktigt för oss var: Diskmasin - ljudnivå, eftersom alla diskar rent Köksfläkt - ljudnivå och sugkapacitet Mikro - Stor, så att stora uppläggningsfat går in Frys - självavfrostande Sedan får man ju se vad man har råd med också.
MiaCJ: Sprickorna är ingen fara det är bara två stycken, de uppstod när golvet skulle läggas och det var lite trångt. Klinkersen var tyvärr inte genomgjuten så när det har ramlat ner tunga saker på golvet så syns jack väldigt väl. Men tack för ditt svar, vi ska testa att lägga på en platta och känna efter
Bberg: [citat] Haha ja det kan vi ju avslöja nu, Lofra.
Småhusägare: Köksrenoveringen här hemma fyller snart 1 år(!) och nästa förestående moment är kaklet. Kakel, fogbalja, fixkam, fogplatta och fogsvamp är inhandlat, primer, fix & fog är på inköpslistan. Alla tänkbara Youtube-klipp om kakling har studerats i utbildningssyfte och ett visst självförtroende börjar sakta infinna sig. Det finns dock ett par frågetecken kvar att räta ut: *Rillorna,
Allmänobildad: Du måste ha en vanlig evakueringsfläkt om spisen har egen imkanal. Rexoventen kan istället styras med t.ex femstegstrafo. Hur du ska göra med tilluften när du kör spisfläkten är också ett problem som måste lösas. Det kanske går att bygga om rexoventen så att motorerna kan styras var för sig, och på det viset köra tilluftsmotorn högre när spisfläkten körs?
Toberik: Vi har plockat fram en gammal tegelvägg i köket, och funderar nu på att behålla den synlig. Finns det något bra tips för att snygga till/tvätta den och sedan behandla för att motstå vattenstänk mm?
Derik29: Har fått lovat en tekniker på Tisdag. Blir intressant att se vad det är. Var dock ett jäkla bök att få ut en tekniker. Vi får se vad domen blir.
ådal: Även under nyinstallationer så drar man åt för att sedan lossna muttern och återdra för att motverka spänningskorrosion. Så det är inget ovanligt! Så här säger t.ex. vatettes monteringsanvisningar, [bild]
EddieHansson: [citat] Precis så som jag gör. :) Lite diskmedel och vatten. Hetta upp och låt så så går det bort lätt efter ett par timmar. Sparar både energi och vatten, för att tala om tålamodet.
lindbloms_93: Hej! Någon som provat? Av vad jag kan läsa mig till så blir luckan för liten??
TypRätt: [citat] Tyvärr inte alls märkligt, om genomsnittliga renoveraren var aktiv medlem här hade det inte varit något problem, men lite taget ur luften ;) så skulle jag gissa att 1/4 gör fel när de renoverar köket även om sedan 1/2 av de som gör fel blir medvetna om detta via styrelse/bekant/forum eller annat innan OVK. Var ordförande under några år i en förening som var ett nybygge där
Hadiiz: [citat] tack för du tar dig tid och svara! Jag försöker lära mig. Min tanke var enligt följande bild: [bild] Röd = Ny koppling Vit = Anslutning kallvatten blandare Blå = Nya anslutningen till kyl frys. Är det en dum idé? Funkar den som du länkade hos Clas Ohlsons? Rören idag är R12. Kopplingen R12xR15xR12. Själva adaptern är 1/2"
tttomten: Välkommen till BH. En hantverkare bör kunna båda och du bör kunna få det gjort och betala för betydligt mindre än hel dag. Fråga när du beställer.
Unikt namn: En erfarenhet att bjuda på. Om man slarvar med underarbetet så kan färgen börja släppa redan efter två år. :) Vi underskattade (grovt) hur mycket plats arbetet skulle kräva, så det blev indelat i (för) många etapper och hela processen drog ut på tiden mycket mer än vi anat och lusten sjönk redan halvvägs in. Det var inte heller helt lätt att undvika rinnande färg och spåren som
JSE: Du kanske ska kika på någon fibo köksskiva eller liknande? En sån bör ju inte vara några problem att limma dit på befintligt kakel. Bygger inte många millimeter heller.
Anonymiserad 137805: [citat] Parafinolja används till skärbrädor
EroGogs: [citat] var precis där och kollade lite grann, det var ju inte jätte mycket lösa produkter, men det bli det Ikea då, redan hittat vad jag behöver där, så det bra. tack för hjälp alla
pokasd: [citat] tack för svar. Enligt vår nuvarande plan hamnar fönstret 30cm ifrån ugnen :)
NyHusägare2021: [bild] resultatet efter oxalsyra och sandpappring med en svamp som rekommenderades här. inte osynligt men bättre. tack
Mazen: Borra 35mm hål i en bit plyfa el en planka och använd som styrmall, hålsåg el fräsborr kvittar. (Hade själv valt en fräsborr aka cylinderborr)
saltet: https://www.jmstrainredning.com/ Dom här fixar det du behöver.
matsro: Letar efter bänkskiva i färg - blå, grön eller någon annan tydlig färg. Men utbudet är förvånansvärt begränsat. Finns bara oändliga mängder trä- och stenimitationer och olika gråa nyanser. Det enda jag hittat i färg är några matta från Toniton men den ärliga försäljaren sa att de repades lätt. Någon som har erfarenhet av dem? Eller vet någon annan leverantör med