Tjena,

Min första trådstart här. Det är såhär att jag renoverar min svärmors kök, så att hon ska kunna ha ugn och allt sånt lite högre upp (börjar bli gammal).

Mitt största bekymmer är ventilationen just nu. Här kommer en bild på hur det såg ut:
Renoveringsarbete i kök med avlägsnade skåp och exponerad isolering ovanför diskbänk, rörande golv och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som nu ser så satt där ett rör, klätt i isolering och hela kittet. Detta var förtäckt av spånskivor så man slapp se det.

Nu ska det dock in ett IKEA-kök, och då ville vi inte täcka för på samma vis, utan istället sätta dit nya rör och antingen måla vita, eller köpa vita (finns vita ventilationskanaler på Biltema).

När jag hade fått ner hela köket så visade det sig att det var ett 20x20cm stort hål, och själva ventilationsröret sitter absolut inte centrerat, utan mer "nere till höger" i hålet.
Här ser ni detta:
Renoveringsarbete i kök med avlägsnat skåp, synlig vägg och ventilationshål i övre högra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På detta besvär har jag två frågor som jag hoppas att jag kan bli guide'ad genom här:

1. Hur sjutton ska jag kunna hitta en täckplatta (heter det ens så?) att sätta för där, när hålet inte är centrerat. Och alla täckplattor har ett centrerat hål. En av mina tankar är att försöka fylla igen hålet till vänster om röret (och upptill om det behövs, så att röret är mer centrerat och att jag då kan sätta dit en täckplatta från vilken butik som helst. Annars får jag ju typ göra en egen täckplatta som är så stor, och sen sätta en mindre täckplatta på min egengjorda täckplatta?

2. Det är ett spirorör som sticker ut där, måste jag då fortsatt köra vidare på spirorör? Eller kan jag exempelvis välja Biltemas plaströrssystem?

Det är dessa jag har kikat på:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ven...t/ventilationssystem-o125-mm-plast-2000031386

Spiroröret som sticker ut från väggen är ett Ø125mm. Och det verkar som att Biltema har någon form av grej som jag då kan fästa på detta, för att sen köra vidare på deras i plast istället:
Vit plastadapter för övergång mellan olika storlekar på ventilationsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för hjälp i denna djungel!

/Christian
 
1. Ska du sätta gips på väggen? Isf är det bara att såga lämpligt hål i gipsskivan. Alternativ köpa en tunn plåt och spackla så inte kanten syns.

2. Yes, eftersom det är ett kök så är det speciella regler, främst vad gäller brandrisk. Sök på imkanal så ser du vad du kan använda dig av.
Är det en BRF? Då gör dom ovk regelbundet (12 år?) så se till att det blir rätt så slipper ni göra om.

Edit: sitter röret fast eller går det att flytta det till mitten av hålet?
 
Karl.s Karl.s skrev:
1. Ska du sätta gips på väggen? Isf är det bara att såga lämpligt hål i gipsskivan. Alternativ köpa en tunn plåt och spackla så inte kanten syns.

2. Yes, eftersom det är ett kök så är det speciella regler, främst vad gäller brandrisk. Sök på imkanal så ser du vad du kan använda dig av.
Är det en BRF? Då gör dom ovk regelbundet (12 år?) så se till att det blir rätt så slipper ni göra om
1. Jag ska inte gipsa tyvärr. Men precis som du säger, jag kanske får tillverka en egen täckplatta av något slag bara. Är förmodligen minst jobb att göra så. Kanske bara kan ta något tunt skivmaterial, typ MDF-board? Behöver ju inte vara något robust egentligen tänker jag. Bara det sitter kvar där.

2. Okej! Jag ska söka lite på det. Det är en BRF ja!

Edit: Röret sitter fast!
 
Redigerat:
där skall vara minst 30mm fritt från brännbart runt röret och glöm allt om plaströr ej tillåtet
 
T tergo skrev:
där skall vara minst 30mm fritt från brännbart runt röret och glöm allt om plaströr ej tillåtet
Ska hålla koll på detta!

Men spontant tänker jag att, om jag bara bygger med spirorör, på exakt samma vis som det redan var. Fast utan att det är så fult så man måste täcka över det, så bör det vara safe? Jag såg att det fanns "titthål" på två ställen i det gamla röret. Jag kan ju sätta dit dessa på samma vis i nya röret också tänker jag, då har jag ju inte gjort något särskilt förutom att byta till fräscha rör
 
B
Mdf o plast brinner glöm dessa material.

Går inte ner i dimension på rör, det kan bli problem med ventilationen (och krav från brf på att ni måste åtgärda).

Är det fläkt innan i kåpan, eller sitter den på taket? Kör på samma, så det blir rätt. Prata gärna med brf, :jag tänkte sätta in den här modellen, är det ok?..." så minskar du risk att det blir fel.

Hålet hade jag täckt med ett 40mm lättbetongblock. Dessa skär man lätt med en såg, kan finjustera med en kniv eller i princip vad som helst så det passar röret rimligt. Sedan bara slipa och spackla så ingen övergång syns när det är målat.
 
Christian Larsson3 Christian Larsson3 skrev:
Jag såg att det fanns "titthål" på två ställen i det gamla röret
menar du rensluckor? troligen måste där vara 2 rensluckor ,en där röret kommer ut från väggen och en där röret går ner mot fläkten
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Mdf o plast brinner glöm dessa material.

Går inte ner i dimension på rör, det kan bli problem med ventilationen (och krav från brf på att ni måste åtgärda).

Är det fläkt innan i kåpan, eller sitter den på taket? Kör på samma, så det blir rätt. Prata gärna med brf, :jag tänkte sätta in den här modellen, är det ok?..." så minskar du risk att det blir fel.

Hålet hade jag täckt med ett 40mm lättbetongblock. Dessa skär man lätt med en såg, kan finjustera med en kniv eller i princip vad som helst så det passar röret rimligt. Sedan bara slipa och spackla så ingen övergång syns när det är målat.
Lättbetongsblock lät ju som en perfekt lösning för att minska hålet. Limmar jag fast det i såfall? Och vilket lim kör jag med då?

Det är alliancefläktsystem i fastigheten.


T tergo skrev:
menar du rensluckor? troligen måste där vara 2 rensluckor ,en där röret kommer ut från väggen och en där röret går ner mot fläkten
Precis! Och två såna satt där. Jag sätter också dit två såna helt enkelt.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
B
Jag tror lättbetong ska fästas med lågalkaliskt murbruk om man följer tillverkarens anvisningar. Och det är ekonomiskt om man ska mura mycket.

Men jag har vid liknande tillfällen fäst med konstruktionslim, typ pl400 eller liknande och det har fungerat bra för mig. Enkelt tillgängligt i alla bygghandlar också.
 
B BSOD skrev:
Jag tror lättbetong ska fästas med lågalkaliskt murbruk om man följer tillverkarens anvisningar. Och det är ekonomiskt om man ska mura mycket.

Men jag har vid liknande tillfällen fäst med konstruktionslim, typ pl400 eller liknande och det har fungerat bra för mig. Enkelt tillgängligt i alla bygghandlar också.
Tänker att det är en så liten stump som ska fästas, så jag kanske köper en tub PL400 bara.
 
Sätt på en köksfläktssläng och släpp ner den där du vill ha fläkten. Bygg in med en trumma (hela vägen) och skjut överskåp mot. Blir snyggast så.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.