Kök
byggimpert: [citat] Ja, det är väl bla. därför som det fäster bättre, dvs. pga. att fixet annars blir för torrt :) //Christina.
Wigert: Det är nog övre lagret av gipsskivan som följer med. Alt 1 är att skära ut gipsskivan där den är skadad och skruva dit en ny. Alt 2 är att spackla upp skadorna, om de inte är så stora.
gaia: [citat] Jag tror att det är det bästa kombination om man nu nödvändigt skall ha spotar någonstans. Ovan matbord är också en vanlig belysning att föredra/kompletera spotar med.... gaia
Bokholmen: köp en billig vinkelslip och den minsta diamantklingan du hittar funkar kanon för mig.......
Wansan: Vi ville gärna ha 70 cm djup bänkskiva men vårt kök tillåter inte riktigt det tyvärr. Fönstret öppnas dock utåt så det blir i alla fall inget problem. Idag har vi ett element (eller heter det radiator?) under fönstret, men kommer att byta till ett som är mindre/smalare. Detta för att vi tänker ha en öppning precis där och alltså inget underskåp utan bara bänkskiva. En bra plats
unigas: Den info jag fick när jag tittade på detta till ett tidigare hus var det så att den inte rekommenderades som enda fläkt utan snarare som ett komplent till den vanliga fläkten. Dessutom var det visst inte helt 100% med gashäll. //Markus
carra: Vi behöver sänka innertaket med cirka 10-15 cm för att få upp mer isolering i detsamma,känns inte rätt att sätta upp metallskenor i taket.... nä tacka vet jag skevt virke. Nån som har tips på hur jag gör? carra ;D ;D ;D
Deo: det gör ni garanterat rätt i.. tycker även ni skall ta grytlådor istället för skåp bredvid spisen
Kaugan: Brannigan, Vi har beställt betongskivan via Swenova, vår köksleverantör. Jag tror att den kostar ca 15,000 kr och då är det på köksön + över diskmaskin och micro (dessa två står på varsin låda och är lite högre än resten av köksbänkarna). Jag tror att det rör sig om ca 3 kvm totalt. Så det är inte helt gratis...
Ela: En hel del svar hitta du kanske på hemsidan www.decosteel.se, det var några som tipsade här i forum innan om denna sidor. dom har nu där även en galleri. där syns massa med detailer.
jooselti: Vi köpte nyligen ett begagnat kök på Blocket och är väldigt nöjda! Vi såg bilder på köket där, det stämde in på vad vi ville ha, och säljaren mejlade mått o.dyl till oss. Vi "chansade" lite och sa att vi ville ha det trots att vi inte sett det i verkligheten. Min pappa har lastbil så han anlitades för att ta hem köket(jodå..vi följde med och hjälpte till med att ta ner det)
byggimpert: [citat] Precis vad den gav mig med :P och det trots att jag bara har två barn och en man ;) MVH/Christina.
koko: Vi började med att måla alla väggar vita (utom sovrummet som blev grönt :)). Oavsett vad vi hade tänkt göra sen. Det gjorde att det blev drägligt att bo där och vi lättare kunde se potentialen och vad vi ville göra. Några burkar vit färg är inte särskilt dyrt och kan göra stor skillnad faktiskt. Sen håller jag med de som tycker att ni ska bo in er ett tag innan ni börjar med de
Charisma: Detta tycks vara en vanligt förekommande problem då min sambo bad mig kolla upp vad man kunde använda för att på bort fog h-vetet från plattorna (hans uttryck efter timmar av skrubbande ;D ). Så nu när jag har fått svar på frågan som jag inta hann ställa så beger jag mig till kakelhandlarn´! Tack och bock!
Immobil: En av tidigare trådar: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=kokobad;action=display;num=1087672736 ;)
mino: Sambon som tidigare jobbade för en kylgrossist har hört en hel del horrorstories om ismaskiner av olika slag. Se till att de går att rengöra ordentligt, det samlas en massa bakterier i dem!
knorai: Ni som har egen erfarenhet av Zambo kök - har ni tips och råd till oss som ligger i startgroparna? Något att tänka på vid kontakten med leverantören, vid installationen etc? Vi har sett flera positiva omdömen här på forumet, men inga negativa. Är detta er erfarenhet? Tacksam för tips och råd! /Eva
Ela: Limma under en spånskiva, helst under hela bänken. Fråga efter speciallim. Så gör dom som tillverka måttanpassade rostfria diskbänkar. Därefter sitter blandare perfekt.
nybyggare_anna: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1107937977;start=0]Hustillverkare[/link] av Marlene Eskilsson.
chr: Fjäråskupan har "enligt uppgift" bättre kvalitet på fläkt/fläktmotorn jfrt med den stora konkurenten från samma stad. Gör gärna en jämförelse på kapacitet och ljudnivå på de olika fabrikaten. ;) (Värdena som anges är i och sig för friblåsande fläkt, så du får aldrig samma flöde i verkligheten.) Om du vill vara riktigt noga ska du begära ett tryckfallsdiagram för fläkten
NK: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Badrum;action=display;num=1107938022;start=0]Badrum[/link] av Marlene Eskilsson.
Wigert: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Badrum;action=display;num=1107938065;start=0]Badrum[/link] av Marlene Eskilsson.
mino: Vad har ni för golv till? Vad är det för färg på graniten? Antingen ek och rostfritt eller bara granit (och möjligtvis rostfritt) till vita luckor, tycker jag oftast blir bäst. Granit ger ett modernt och elegant intryck medan ek ger ett varmt och ombonat intryck, dessa intryck kan alltså motarbeta varandra när ni dessutom har en vit lucka till.