Skall bygga ett helt nytt kök med hjälp av svärfar som är "kökssnickare" (bygger kök typ a la Kvänum, Ballingslöv osv).
Jag har en liten idé om hur mitt kök skall se ut men skulle vilja ha lite tips, idéer, hjälp med utformningen av det (se bild för mer info).
Har tänkt att luckorna skall vara körsbär (eller alm), bänkskivor i svart granit, stor köksö med häll och fläkt. Svart kylskåp, resten av "vitvarorna" i rosfritt (antikladd), kaklet skall inte vara så mörkt som på bilden utan mer vit/svart/grå mosaik (eller bara vitt med gråa kanter).
Mitt största "bekymmer" är mest utformningen av hur skåpen skall sitta, skåp eller luckor, skåp/luckor i ögonhöjd (bara i benhöjd) eller inte osv? Vad säger ni om placeringen av respektive vitvara?
All hjälp, kritik, tips mottages :)

Finns det några andra köksskisser?

kk8wk.jpg

Det som jag kommer på nu så här på direkten är att jag skulle nog tycka att det här köket känns lite "stängt". Med det menar jag att i och med att du börjar köksskåpen med en stängd sida, högskåpet med ugnen, så kommer resten att upplevas inklämt. Framför allt som du ska ha rätt så mörka luckor, bänkskiva och kakel.

Om det är möjligt att flytta skåpet med ugnen till andra sidan där du har kyl/frys och på så vis samla högskåpen, tror jag att köket kommer att upplevas luftigare och öppnare. Om du dessutom i stället för överskåp till höger om diskbänken har öppna hyllor så kommer det ytterligare att "öppna upp".

Jag tycker också att du ska kakla hela väggen ovanför diskbänken istället som för på bilden, bara runt fönstret.

Några tankar; det ser ut som överskåpen på den första bilden sitter ganska högt upp? Tänk på att problemet inte bara är att nå utan också att se vad man har på hyllorna. Man kan ju möjligtvis ha glashyllor för att få bättre översikt. En annan tanke som slår mig är att det kanske kommer att se lite märkligt ut när överskåpsuppsättningen har så olika stil? Å ena sidan ett högt rättuppstående skåp å andra sidan liggande skåp som varvas med vitrin? Behöver du det stora överskåpet på bild två eller räcker det med vägghyllor där också som du har till vänster om fönstret?

Själv tycker jag att det är snyggare med helintegrerad diskmaskin (alltså skåpslucka även på den). Men det är ju en smaksak.

Mosaik är snyggt men frågan är om det inte är på väg ut ganska snart, det har hållit i sig sen 90-talet. Det finns ju mindre kakelplattor, tex 5x5 cm som ett alternativ.

Lycka till!

Jag håller med Mino om att det ger ganska rörigt intryck av att blanda skåp- och luckmodeller samt olika höjd på dem. Försök hitta en (1) linje och håll dig till den rakt igenom.

Till Meijan:
Så här menar du?:

kkfrslag15hi.jpg

Ett klart alternativ.

Till mino:
Detta är ingen skalenlig prototyp och designen på luckorna är heller inte bestämda (bara ett utkast för att bestämma utformningen på köket :))

Ja, det var så jag menade. Men då får du nog som du sagt själv ha en ljusare färg på kaklet ;)

Några synpunkter bara.

- Det är praktiskt med en i/urlastningsyta direkt vid sidan om kylskåpet men det är fördelar med att ha ugn/micro där du ritat in den på andra skissen också, som det ser ut nu så ligger den bra till i förhållande till häll och arb.yta så det blir en avvägning.

- Ju mer av "dagligdags" porslinet som kan förvaras i tex. överskåp eller storlådor i direkt anslutning till DM, dess bättre och mer lättarbetet.

- Öppna hyllplan är snygga och ger ett luftigt utseende men är inte särskilt bra till att förvara stora mängder porslin på, dessutom ger det lätt ett rörigt och stökigt intryck om man har allt möjligt "udda" på öppna hyllplan för att inte tala om dammsamlingen, men kanske kan dessa hyllplan som dessutom oftast tenderar att bli lite av "utställningshyllor" kan vara på den andra väggen dvs. på motsatt sida om häll och där tjänstggöra som förvaring för olja/vinäger, kryddkvarnar osv. som då blir lätt till hands, ser dessutom snyggt ut tillsammans med ev. vinförvaring.
Utmed den väggen blir ju även din huvudsakliga arbetsyta (med nuvarande skiss) och det är rätt trevligt att inte ha överskåp precis framför ansiktet om man tex. står och bakar.

- De låga, liggande överskåpen skulle jag skippa, om det är något som borde ;) vara en "dagslända" så är det dessa otroligt opraktiska skåp. Satsa på rejäla fullhöjdsskåp istället och så nära DM som möjligt för att slippa springa runt i köket när du plockar ur den är mitt råd.

MVH/Christina.

Någon som har tips till någon "yrkesverksam köksritare" som man kan rådfråga?

Vad vi vill ha är egentligen ett ganska "öppet" kökk med inte alltför mycket skåp/luckor som plottrar till det hela. I köksön kommer vi även ha skåp, så jag är förbryllad över hur jag skall ha det med överskåpen. Är nog övertygad om att flytta mikro/ugn till jämte kylskåpet, ha ett högskåp till höger om diskhon och hyllplan till vänster. Vad/hur jag skall ha det mellan mikro och diskho vet jag inte!!!
Tips???

Jag personligen skulle nog akta mig för att bygga in sbs-skåp så tajt eftersom det inte verkar finnas någon egentlig standard för storleken. Gör ett utrymme som är t.ex. 190hx120b så kan du ställa vilket (vilka) skåp som helst där när sbs:en pajar.

Zephir

SBS-skåp????????

Side by side-kyl/frys

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.