Kök
valter53: Köpte våra på Cervera och det är bara rostfritt. Nu blir det inte så "tokvarmt" på en induktionsspis så problem med fastbränning är inte så stort. Den exatkt temperaturregleringen är toppen. En mjöl och mjölksås eller gröt är inget problem. Vist, det kan bli en beläggning men den lossnar lätt. I värsta fall får man ta till tvålull, men det behövs också i vår belaggda
FlitigaLisa: Inte överdrivet positiva... det är bara positivt med induktion! Den restvärme som finns är liten jämnfört med andra spisar = positivt! Vi har sammanlagt haft induktion i ca 4 år (3 år i förra huset och 1 år här) och hade alltså ett av de första märkena på marknaden och jag skulle inte välja något annat.
valter53: 3000 kr för fullhöjd är väl använda pengar. Du får ett hyllplan till och man slipper en hög och ful täcksida.
zankan: [citat] OSB funkar klockrent...k-plywood är svindyr och är inte så mycket bättre.... Åk på OSB
MatildaSofia: ;D Tack.. men jag vet att jag aldrig kommer bli forumgud, har redan tappat orken.. :'( Vi har kanske inget nytt kylskåp, för det var vad som hände.Riktigt stora isblock! :P Tror lägenheten renoverades -97. Och detta kylskåp är "special", extremt långsmalt, det är ett gammalt kök där inget normalstort kylskåp fick plats, det är kanske anledningen att inte finessen fanns. Men vi
byggimpert: Vad har du för slags parkett i köket? Vilket kakel har du alt. ska du sätta? Väggfärg i övrigt? Blev mer frågor än svar, men det är lättare att råda/tycka om man har lite mer bakgrundsinfo, berätta gärna mer :) Ang. de där "plastskivorna" så är jag inte 100 på att jag vet vad du menar, MEN om det rör sig om varianten där man renoverar tex. gamla gabon-innerdörrar genom att
jop: håller med. Man blir ju värsta kakelnörden. Mina vänner undrar vad jag håller på med ...letar kakel dagarna i ända. ;)
Wintermute: Ingen erfarenhet, men det säljs huvudsakligen online och via vissa av Rustas butiker. En del luckor ser trevliga ut. // WM
mino: 1. vi har gjort så att vi har satt en regel i bakkant (alltså i samma höjd som hålen på baksidan är) att borra i som är av standardmått 9,5 cm och sedan har vi en rejäl bräda som står på högkant på golvet som skåpen vilar på på bakre undersidan. Det går ju inte att få en väggfäst stabil regel som skåpen kan vila på som är typ 15 cm vilket skulle krävas om man monterade
Pasi: Har inte installerat den ännu, men fläktröret och "infästningsramen" verkar stabila, det gäller bara att bygga upp en ram mellan takstolarna, innan man sätter innertaket (vi har även 15 mm furuplank som innertak). I fläktröret träs ett spirorör som går igenom inner- och yttertaket och ansluter till motorn på taket. Totalt har vi 1.6 m från underkant fläktkåpa till innertaket. Vi
Solana: Nix, billigaste vi hittade är att prisgämföra på Kelkoo. Nu har vi ju inte kommit så långt än att vi snackat med elgiganten och liknande företag.
byggimpert: Detta borde väl funka :) http://www.beslagdesign.se/produkter/40 MVH/Christina. *EDIT* Ovanstående var ju iof. inte spotar, men här kommer en länk till en tidigare tråd http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=kokobad;action=display;num=1106257748, där det fanns en hel del tips på olika leverantörer, kanske du hittar något där :)
Severus: med såna där "vanliga" plattor, som man hade på 80-talet? Såg i byggbutiken att de hade nån sån spis till salu. Finns det någon fördel med dem? Nackdel?(förutom att de ser fula ut) För mig är det häll som gäller. Har en vanlig Husqvarna häll nu, men kommer sätta in en HQ induktionshäll i kommande hus.
johan_p: Jag kollade upp billigaste alternativen på pricerunner när jag köpte mina alu-varor, sedan mailade jag ett par butiker och tog in offerter. Billigast blev det dock när jag gick til el-giganten, där kunde man nämligen pruta rätt rejält. ett tips :)
gaia: Tänk på att om detta öbygge ska användas som bord så ska man ha plats för ben när man sitter ;). Annars blir det ett mycket obekväm bord:-/. Skulle hellre tänka på att ha det bekvämt till vardags än att följa ötrenden ;) gaia
Fasting65: [citat] Ja, du bör ju kolla möjligheterna att sätta antingen en fläkt utanpå taket ELLER en fläkt att på vinden. Det finns ju såna fläktar från de flesta vitvarutillverkare. Futurum ej att förglömma. Kolla även Thermex, fast de är dyra. De har dock en hel del intressant info om hur stor fläkten ska vara givet rörets dimension, rörets längd samt kökets volym - se Thermex
gluecifer: På Hem & Villa mässan i Örebro i höstas blev vi "haffade" av en lokal ForemaSlutarp-representant som visade deras kök som vi gillade. Bestämde att de skulle komma och mäta upp vårt kök och sedan lämna ett ritat förslag. När mätningen var klar skulle det ta ca. en vecka att få förslaget. Det gick några månader innan jag försökte få tag på killen som mätte. Till slut fick
zankan: [quote author=Deo link=board=kokobad;num=1108078852;start=0#0 date=02/11/05 kl 00:40:51]Har nu fått mitt hus, ett älvsbyhus -freja. Är mkt nöjd än sålänge.. Förutom med köket. Gubbarna håller på att sätta ihop grejorna, dock anser dom sig i det närmaste färdiga i köket. Det jag är missnöjd med är: 3, Under diskmaskinen är det inte heller ngn täcklucka.. dvs man ser fästen
mapa: Halloj, Är det någon som har monterat upp en köksfläkt med kåpa i något hus i Ugglan-serien (från LB-HUS)? Skulle vara vädligt tacksam om man isåfall kan få ta del av en bild om hur det tar sig ut. (Vi skall bygga en tornuggla, men kommer välja bort de vitvaror LB-HUS levererar. Är dock osäker på om det blir bra med en köksfäkt med kåpa....) mvh Mats
sofia_k: HTH i Malmö, mkt bra att ha o göra med och inga probs att "ändra fram o tillbaka, samma goda service ändå. :)
FREDRIK_E: De tar oftast bort fettet, men oset blåser bara runt.
Gagga: Hej! Piava säljer Lidhultskök under eget namn om inte jag tar fel, så det är en väldigt god nivå på den leverantören! Mvh Gagga
AlfM: Cylinda har en 50 cm spis som man säkrar med 3 X 10 A. 7kW. SP54ES. Finns fler. Gå in och titta: www.cylinda.se
tommiz: Jag ville bara tillägga att tårtsprits fungerar mycket bra. Men jag rekommenderar tjocka gummihandskar eftersom bruk är frätande och det blir kladdigt. Själv lärde jag mig att bruk är frätande genom att få lite trubbigare fingrar av att ha slätat till fogarna för hand. Det gjorde inte ont men helt plötsligt såg jag bloddroppar på golvet. Mvh Tommy
tommiz: Jag tycker det är lika märkligt som du men fick informationen från min lokala marbodalleverantör. Han säljer även elektrolux, husquarna och Miele. Jag har dock varit på ett antal andra köksplaneringsmöten och ingen har sagt något liknande. Gällande 40mm bänkskiva frågade jag vid ett besök på HTH och de sa att det visst skall gå bra att ha tunnare bänkskiva om man tog bort en list