Med risk för att vara tråkig, börja att ta reda på om det är något som MÅSTE åtgärdas. Dvs kolla taket, grunden, fasaden, uppvärmning, el, vvs. När du sen har koll på läget kan du börja var som helst. Tänk dock på att kök och badrum blir så dyrt att det kan vara svårt att göra utan lån. Andra rum kan man oftast ta litet i taget "på lönen" så att säga.

Kolla också efter eventuella gratis-projekt. Jag knackade ned putsen från skorstenen häromkvällen. Det kostade ingenting (nåja, litet klinkersolja så småningom) och det blev verkligen ett lyft för min fula hall. Detta rekomenderar jag endast om man inte använder skorstenen, dvs mer än till ventilation.

Lycka till

Zephir

Om huset är 'från tiden' är det säkert vettigt att följa zephirs råd. Fönstren brukar vara stora och läcka rejält innebärande hög värmeförbrukning. Om originalkaklingen i badrummet finns kvar är det nog dags att inta duschen hukandes i badkaret. Men ett gammalt kök funkade även på gammal tid  ;) även om det är omodernt.

Kosta?
::) = Hur mycket som helst!

Välkommen in i renoveringsskaran  ;D ;D ;D - jag lämnar denna om två veckor  ;D ;D ;D

Kök är helt OK att göra själv - kan till och med bli kul ;) . Men badrum skulle jag överlåta åt en expert. Går snabbare, blir förmodligen snyggare och mindre risk för fel om man överlåter det åt någon erfaren.

// WM

Det verkar på dig som om det inte är något som är jätteakut? Mitt råd är i så fall att vänta lite med just kök och badrum till du har använt dem ett tag så att du vet fördelar och nackdelar med den nuvarande planlösningen. Att göra det själv går säkert bra men det tar tid. Ett  normalstort kök tar kanske för en normalhändig person minst 8 veckor. Detta kan man förmodligen speeda upp men det kan även lätt bli 8 veckor till ;) Det är framför allt pilljobben som tar tid och sedan kanske man inte vill lägga varje vaken och ledig stund på att renovera. Själv har jag denna vecka hållt på med en taklist som först skulle platsanpassas (hyvlas och kapas i rätt vinkel) och sen blev det en hel del latexfogande (universalverktyget i gamla hus) och nu väntar målning i två omgångar. Denna enda list har mao förmodligen tagit minst en dags arbete under en vecka...  
En annan sak som tar tid är att köpa allt, man saknar alltid just rätt typ av skruv eller sågblad när man ska göra något.
Tycker man att det är kul så ska man göra det men räkna med att det tar tid och låt det ta tid. Själv behöver jag några månader mellan varje projekt så jag skulle inte ge mig på kök och badrum samtidigt om jag vore du.

Lycka till och grattis till det nya huset!

ps. böckerna som finns om just kök är kass, bättre att fråga om råd här!

Hej!

Vi har också köpt ett hus från 40-talet, nämare bestämt från 1945. Vi var på G att börja med badrumemt med en gång när vi flyttade in, visste precis hur jag ville ha det men något fick oss att vänta. Så nu 1,5 år senare så har vi helt nya tankar om hur vi vill bo. Vi valde att bygga till nytt badrum, i källaren blev det kombinerad tvättstuga och dusch. I gamla toaletten kommer köket att förlängas ut. Låter not lite konstigt när man inte har sett det...

Vi fick reda på när vi gjorde besiktningen av huset att inget var akut men sånt som behöver åtgärdas inom några år var taket, så det blir till sommaren.

Vi har även valt att fixa till utsidan innan vi gör något innuti, fönster bla bytas eftersom gamla och släpper in en massa kall luft. Det är ju inte så snyggt att göra i ordning ett rum jättefint för att sedan behöva fixa till det igen för man ska byta fönster.

Mitt råd till dig är helt enkelt att bo in dig ett tag för att se husets fördelar och brister!

Börja med taket, alltid. Om taket "går sönder" så får det snabbt enorma konsekvenser för resten av huset. Jag skulle anlita ett proffs för besiktning av taket. Kontroll av takpapp, läkt m.m. Ett par lösa takpannor kan betyda allt från att du behöver lägga tillbaka dem, till att du måste göra om hela rasket - papp, läkt och pannsättning. Lika bra att veta vilket det är.

Nr.2 taket...igen. Tilläggsisolera så mycket du kan. Det tjänar du snabbt in i pengar och komfort.

I övrigt var väl zephirs inlägg huvudet på spiken. Börja med alla de där tråkiga jobben som måste göras. Men, ta gärna något roligt och billigt att varva med. Måla om ett rum eller så. Bara för att känna att det händer något.

/O

Nr.2 taket...igen. Tilläggsisolera så mycket du kan. Det tjänar du snabbt in i pengar och komfort
Om du gör det så gör det så se till att ventilationen av vinden är OK. Så att du inte åker på några obehagliga överraskningar.

Pebbe skrev:
Om du gör det så gör det så se till att ventilationen av vinden är OK. Så att du inte åker på några obehagliga överraskningar.
Absolut. Rådgör givetvis med proffs om du inte har fullständig koll på vad du gör. I värsta fall bygger du ett mögelhus av ett annars friskt hus.

Men, du har ju bara haft huset i en vecka, eller? Det låter som om du är i en väldigt normal fas - allt är nytt så det är klart att du inte vet vart du ska börja. Tror jag i alla fall men vad vet jag?

Är problemet att du inte vet VAD du skall göra, eller är det att du inte vet HUR eller är det att du gör ALLT arbete SAMTIDIGT, dvs inte avslutar det du påbörjat ?

Om det är det senare, så kanske följande råd kan funka: gör en lista på det du håller på med och/eller det som måste göras. Gör små punkter, inte typ "renovera undervåning" eller "renovera kök". Hellre "ta ner köksluckor" eller "slipa dörren till v-rum". Välj några punkter och gör dem klara. Ha en "att göra lista", och en "redan gjort lista" som du fyller på. Då kanske energin ökar och motivationen och lusten kommer tillbaka.

Du behöver inte heller ha allt som du kommer att göra eller måste göra på din "att göra lista". Skriv bara upp första eller andra steget för varje "huvudproblem".

Det finns säkert en mängd metoder som funkar.

Hej!

Jag är ingen expert men jag och min sambo känner igen oss litegranna.

Vi har köpt et thus från 1959 som var/är i stort renoveringsbehov.
Vi visste inte heller var vi skulle börja, gick lixom runt o pillade litegranna här o lite där.
Vi vet att taket är någorlunda ok just nu. Så vi bestämde oss för att vänta med det till i sommar eller nästa sommar (Tegelpannorna är ok, men takpappen är föråldrad så den måste bytas inom snar framtid, Var enligt "expertis" ok att vänta lite om man håller koll så det inte kan läcka in någonstans).

Sen bestämde vi oss i alla fall för att försöka bli klara med badrum (Som behövde totalrenoveras eftersom det var en gammal gjutjärnsbrunn) och kök innan vi skulle flytta in.
MEN :) Vi hann bara klart med badrummet.
Det vi är klara med är:
Byte av avloppsstammar, en ny toa på övervåningen.
Det vi håller på med är:
KÖKET (nytt golv är lagt, gips på väggar, skåp o bänkskivor är på g)
Pannrummet (Oljetanken är ute o det ska borras för bergvärme)
Vardagsrummet (Gips är på plats utanpå tretexen, nytt spånskivegolv) Ska målas o läggas golv.

Sen ska det dräneras om i sommar.

Mitt råd till dig är att försöka få klart badrum och kök innan man flyttar in. Det är jobbigt att bo utan kök :(Det är klart att det kan vara bra att bo in sig lite oxå så att man vet vad man vill ha eller inte, men man kanske har lite hum om vad man vill ha redan ändå o då kan man ju sätta fart direkt :D

Det är jättekul att renovera!!!!! Särskilt när man börjar bygga upp det man rivit

/A-K

Explorer skrev:
Jag börjar tappa greppet fullständigt om revoveringen. Vet varken var jag ska börja eller sluta. Går och river lite här dock där, men blir aldrig färdig med något.
Du ska kanske vända på systemet och i stället tänka ut vad du vill behålla av det gamla? Då kanske omfattningen av det som ska ändras blir något mindre och lättare att övergrippa? Försök bo i huset i någon månad utan att stressa  :). Man vill ju så mycket så att man blir fartblind och "tappar greppet". Finns det egentligen något som måste göras NU? Nu ska du bara vänja dej till det nya huset och fundera på vad som är nödvändigt att göra, tycker jag. Det har du ju inte hunnit med eftersom du har inga detaljerade frågor :-/. Har alla dina möbler hittat sin bästa plats eller verkar dom felplacerade? Till och med jag kände mej felplacerad när vi flyttade och det tog tid innan jag kände mej hemma och fick handlingskraften tillbaka;D. Ett hus är inte samma som ett hem men med tiden blir det till ett hem ;).
Ta det lugnt!
gaia

Vi började med att måla alla väggar vita (utom sovrummet som blev grönt :)). Oavsett vad vi hade tänkt göra sen.

Det gjorde att det blev drägligt att bo där och vi lättare kunde se potentialen och vad vi ville göra.

Några burkar vit färg är inte särskilt dyrt och kan göra stor skillnad faktiskt.

Sen håller jag med de som tycker att ni ska bo in er ett tag innan ni börjar med de stora synliga jobben. Vi har ändrat åsikt om nästan allt sedan vi flyttade in...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.