Behöver smakråd. Jag kommer ha ett fönster ovanför arbetsbänken i köket. Vad tycker ni är snyggast, om man kaklar runt fönstret hela vägen upp till taket? Kakla till samma höjd som överskåpens början och sedan måla det som är runt fönstret. Kakla till samma höjd som överskåpens början och tapetsera den lilla fnutten runt fönstret? Vad tycker ni? :-/

Helt klart kakla ända upp! Utan tvekan snyggast...under förutsättning att du har valt ett snyggt kakel ;)

P
Kakel ända upp och varför inte kakla i, vad heter det nu igen, fönsterkarmen.

Jag tycker oftast det är snyggast att kakla till samma höjd som under överskåpen.
Jag tycker det kan bli lite badrumskänsla med vissa kakel om man kaklar ända upp, men det beror ju på vad man har för kakel :)

smaksak!!!

Vi ska sätta in det här kaklet, fast vi har ingen kåpa och våra luckor är kritvita! Vad tror ni?

miljo98.jpg

Hmm...med just det kaklet tror jag nog att jag får ändra åsikt! Det blir nog bäst att bara kakla till skåpens underkant. Kaklar du ända upp så kanske det blir lite väl mycket "konfettikänsla". :)

Med ett enfärgat kakel håller jag dock på att det blir snyggast med kakel ända upp.

P
Frågan är ju också hur stora ytorna är mellan fönstret och skåpen, alltså mellan fönstret och skåpssidorna??

Ungefär 7 cm på ena sidan och 10 på andra. Inte helt symmetriskt alltså! Ovansida fönster till tak är det ungefär 25 cm, och undersida ungefär samma. Fönstret är alltså lägre än undersida skåp...

P
Ja, jag tror att jag ändå hade valt kakel ända upp. För även om kaklet är i olika nyanser så tycker jag att man skall undvika för mycket uppdelning av olika matrial på mindre ytor. ::)

Jag velade lääänge med just den frågan, faktiskt så länge så att jag till slut bestämde mig för att inte kakla ända upp runt fönstret och beställde beräknad åtgång av kaklet.
När plattsättaren väl hade satt dit kaklet så upptäckte jag att det blev väldigt knepigt med tapet eller målat på de små snuttar som var aktuella runt själva fönsterkarmen så det var bara att expressbeställa ytterligare 1 m2, vilket ju förstås blev både dyrt och krångligt ;)

Om du är intresserad kan jag maila en bild så får du se hur det ser ut hos oss, vi har ungefär som du beskriver det, dvs. ett litet fönster ovanför arbetsbänken och ca. 20-30 cm på var sida fönsterkarmen.
Nu har vi iof. ett helvitt, enfärgat, rektangulärt kakel men ändå.......

MVH/Christina.

Jenny, nu bör bilden finnas på din mail.

MVH/Christina.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.