J JohanLun skrev:
Som jag förstår var det ett hus från 1800-talet, så jag antar att det är linoljefärg från grunden och mycket väl kan vara fasad utan luftspalt.

Att gå på med en ren plastfärg på sådana hus tycker jag är synd.

Kanske är färgerna ni refererar till nån slags hybridfärger?

Att huset håller 10-15 år, skam vore väl annars. Men det är det jag menar här. Även Rustas billiga färg står sig säkert 10 år. Men är det en tät färg som sen spricker och släpper in vatten, men inte låter vattnet torka ut... Så kan fasaden förstöras på lång sikt. Jag har även hört många som svär den dag huset ska målas om OM färgen börjat släppa och allt ska skrapas. Men visst, släpper den inte från underlaget och målas om så att den inte hinner spricka eller flaga så kanske det funkar?

Alla gör som de vill och blir saliga på sin sak. Jag tror på olje- och linoljefärger utomhus. Men jag förstår varför den som ska måla och garantera nåt i ett par år hellre tar en lättjobbad och snabbtorkande färg...
Var har du läst 1800-tal i tråden 😉
Det enda jag kan läsa är målat för 15 år sedan med Nordsjö VX.

J
A AndersS skrev:
Var har du läst 1800-tal i tråden 😉
Det enda jag kan läsa är målat för 15 år sedan med Nordsjö VX.
En parallell tråd om färgval. ? ;)

Men generellt om det inte finns skador på det målade och panelen är frisk så skulle jag fortsatt med Nordsjö VX färgen.
Gällande garantier kan jag inte bidra så mycket då jag målar allt själv, men grunden för det är att firman man väljer finns kvar efter x år. Men också få skriftligt på det arbete som beställs, bl.a. vilket underarbete som avtalas.
Ska det bara tvättas och målas eller ska det göras djupare undersökning som kan leda till mera omfattande arbete som t.ex. färgborttagning. Om huset är 130 år kan det ha hänt mycket under de åren.

• Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
Problemet med garantin på ommålning är att de är så många faktorer som målaren inte kan kontrollera byggnadssätt, underliggande färg, skick på fasaden….. Att då lämna ett längre garanti åtaganden blir svårt, eller fyllt med massa krav från målarens sida. ”Ska jag lämna garanti på detta jobbet måste jag skrapa till trärent, byta ut 30 kvm panel, ta in en plåtslagare och fixa bläcken………” Ett nytt hus är en annan sak, där kan man precis som med bilar lämna en längre färg garanti.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Tycker ändå det är intressant när problem med dåligt arbete sker efter garantitiden.

En målning ska hålla 15-20 år. Garantitiden är ett par år. Om det fallerar redan inom garantitiden är något fruktansvärt felgjort. Men använder man fel material / teknik och huset ruttnar får man inte en krona.

Jag vill nog iallafall skicka med att det är viktigare att de använder rätt färg och rätt metod än den faktiska garantitiden. Sen kanske det går hand i hand att gör de bra arbete så lämnar de också garanti.
15-20 år är inte rimligt för en målning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.