Fairlane
A Asso skrev:
Så du håller också med om att hyra ut nu när jag har möjligheteten då det bli nästan noll-noll tills jag säljer hela huset tex nästa år eller om två år? Eller tycker du att man ska bo i det själv och fokusera på säljandet?
Jag har väl egentligen ingen åsikt i den frågan. Det blir en spekulation om vad man kan få ut för sin bostad vid olika tillfällen och det varierar med så många faktorer så jag passar på frågan. Jag ville mer poängtera vikten av att inte betala av ett lån på 100' med pengar som deponerats, om man sen måste ta lån för att betala tillbaks dem. Kanske får man inte lånet då och det blir krångligt när den som ligger ute med pengarna vill ha tillbaks de lite snabbt.

L larka742 skrev:
Hmm, jo det kanske är sant - jag har dock faktiskt inte behövt stå på kontrakt för sophantering. Varken som hyresgäst, men inte heller när jag hyrt ut. Vissa kommuner kanske är mer strikta.

Tingsrätten - oj. Men, de nekade till hyresskulden och det gick till ting?
Sedan kan man ju stämma hyregästen - att de tagit grejerna, och ta betalt för dem.
Ett "brott" blir mycket svårt att bevisa då de ju faktiskt hade tillgång till sakerna så då blir det ju inte stöld.... så i det avseendet var det svårt för polisen att nå till fällande dom. Men civilrättsligt hade varit en helt annan sak.

Vår hyresgäst, nekade inte men drog ut på allt till förbannelse. Tog många månader, innan vi stod på en McDonalds med fogdens personal, med snabbnummer till Polisen om det skulle bli bråk.
DÅ... fick vi ett sms "vi betalar skulden, är xx xxxkr tillräckligt?"
Fick in pengarna, inte allt, men det hela kändes väl ok - en stor lättnad.
Men de ville sedan ändå inte bo kvar. Allt var verkligen jätteskumt.
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har väl egentligen ingen åsikt i den frågan. Det blir en spekulation om vad man kan få ut för sin bostad vid olika tillfällen och det varierar med så många faktorer så jag passar på frågan. Jag ville mer poängtera vikten av att inte betala av ett lån på 100' med pengar som deponerats, om man sen måste ta lån för att betala tillbaks dem. Kanske får man inte lånet då och det blir krångligt när den som ligger ute med pengarna vill ha tillbaks de lite snabbt.
Fairlane Fairlane skrev:
S Samir_88 skrev:
Absolut, det låter som en jättebra lösning för dig. Du kan börja med att säkerställa att de vill hyra på längre sikt det är viktigt. Om 2-3 år är marknaden hetare än 2019 tror jag bara riksbanken flaggar om att de har nått sin topp kmr alla börja handla igen på bomarknaden. Jag har Länsförsäkringar med drulle försäkring och inget mer. Ska du hyra ut i fler än 2 år är det bra att ha ngn skriven på adressen ur familjen, dock kan du ”flytta” tillbaka om 20 månader och va bokförd där ett litet tag sen är det 2 år igen som gäller. Anledning till detta är för att kringgå näringsverksamhet och beskatta 30%. Skriv ett vanligt avtal, dokumentera skicket ihop med hyresgästen hur allt ser ut när de flyttar in och stäm av vid utflyttning. Kolla innan kontraktsskrivning betalningsanmärkningar.
Hej,
Hade ni inte begärt 3-4 månader deposition i förväg?

pegee pegee skrev:
Samtrygg!! Sköter all administration och hyreshantering. Är även din resurs vid problem.
Har du hyrt genom samteygg?

R Reborn skrev:
Läste lite på deras hemsidan, verkar vara det vi behöver, ska ta kontakt med dem om deras tjänster gäller i hela landet.

Är det du eller någon som läser här som vet mer om dem eller förmodligen har haft erfarenhet som hyresvärd eller hyresgäst?
Hej hyrde ni ut huset tillslut? Behöver råd

R Reborn skrev:
Hej,

Vi fick bättre jobb i en annan kommun och kommer inte att bo kvar i huset men vi ville inte sälja det heller och den alternativ vi ser är att hyra ut det men hur går man tillväga för att hitta rätt familj och undvika huvudvärk?

Jag trodde att mäklare firmor skulle ta hand om det men det gör dem inte.
Det vare perfekt om en firma skulle ta betalt från hyran för att administrera allt kontakt med hyresgästen när det gäller allt om huset som också juridik.

Att hyra huset kan bli mycket huvudverk, blir det inga utvägen då måste vi sälja den.

Vad har ni för förslag eller kunskap om ämnet?
Finns det firmor som administrerar uthyrning?
Hej!

Varför inte hyra ut ditt hem till olika filminspelningar. www.alocation.se och www.acasting.se är två sidor och intäkterna varirerar mellan 5000 -25 000 kr per dygn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.