6 101 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
regler kring plantering av fruktträd på åkermark
Hej,
jag planerar att odla fruktträd på ca halv hektar åkermark. Marken i frågan har stått obrukad i många år.
Det jag har förstått är att man bör söka om tillstånd hos länsstyrelsen 8 månader i förväg när åkermark ska beskogas.
Gäller samma regler för fruktträd?
jag planerar att odla fruktträd på ca halv hektar åkermark. Marken i frågan har stått obrukad i många år.
Det jag har förstått är att man bör söka om tillstånd hos länsstyrelsen 8 månader i förväg när åkermark ska beskogas.
Gäller samma regler för fruktträd?
Hej, jag har sökt och hittat lite info. Jag behövde nämligen själv veta vad som gäller. På lässtyrelsen står det
"Om du som jordbrukare eller markägare planerar att ta jordbruksmark ur produktion, måste du anmäla det minst 8 månader i förväg. Det gäller både åkermark och betesmark, oavsett vilket trädslag du vill plantera. Det gäller också om du väljer naturlig igenväxning eller annan markanvändning."
Det borde då gälla fruktträd med.
https://www.lansstyrelsen.se/skane/...ndsbygden/ta-jordbruksmark-ur-produktion.html
"Om du som jordbrukare eller markägare planerar att ta jordbruksmark ur produktion, måste du anmäla det minst 8 månader i förväg. Det gäller både åkermark och betesmark, oavsett vilket trädslag du vill plantera. Det gäller också om du väljer naturlig igenväxning eller annan markanvändning."
Det borde då gälla fruktträd med.
https://www.lansstyrelsen.se/skane/...ndsbygden/ta-jordbruksmark-ur-produktion.html
Klicka här för att svara
