Hej,

jag planerar att odla fruktträd på ca halv hektar åkermark. Marken i frågan har stått obrukad i många år.
Det jag har förstått är att man bör söka om tillstånd hos länsstyrelsen 8 månader i förväg när åkermark ska beskogas.

Gäller samma regler för fruktträd?
 
Hej, jag har sökt och hittat lite info. Jag behövde nämligen själv veta vad som gäller. På lässtyrelsen står det

"Om du som jordbrukare eller markägare planerar att ta jordbruksmark ur produktion, måste du anmäla det minst 8 månader i förväg. Det gäller både åkermark och betesmark, oavsett vilket trädslag du vill plantera. Det gäller också om du väljer naturlig igenväxning eller annan markanvändning."

Det borde då gälla fruktträd med.

https://www.lansstyrelsen.se/skane/...ndsbygden/ta-jordbruksmark-ur-produktion.html
 
Gäller alla träd, undantaget om du tex planterar energiskog typ salix. Den skördas med mindre än 20 års mellanrum,och räknas som jordbruksgröda.
 
Fruktträd lär ju inte räknas som skogsbruk, så frågan är om du ens anses byta nyttjandetyp.
 
S side skrev:
Det gäller också om du väljer naturlig igenväxning eller annan markanvändning."
Det är alltså om man slutar med jordbrukande, oavsett vad man börjar med.
 
Det finns ju också undantag om det gäller små arealer. Om det gäller fruktträd på ett tunnland så tror jag inte du behöver bemöda dig med att kontakta några myndigheter...
 
Ö öringen skrev:
Det finns ju också undantag om det gäller små arealer. Om det gäller fruktträd på ett tunnland så tror jag inte du behöver bemöda dig med att kontakta några myndigheter...
Vad för undantag?
 
P
Är det här på riktigt? Bestämmer staten vad man får odla på sin egen mark?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.