Jaktkniv i bilen gav dryga böter för jägare,
https://svenskjakt.se/start/nyhet/jaktkniv-i-bilen-gav-dryga-boter-for-jagare/

Snickarens svar efter tingsrättens böter – 10 000 för kniv i bilen
Snickaren blev stoppad av polisen. De hittade en mattkniv i dörren på förarsidan. Snickaren sa att den måste ”åkt ut ur hans arbetsbyxor.” Nu ska han betala böter på 10 000 kronor.
https://www.byggnadsarbetaren.se/snickarens-svar-efter-polisens-boter-10-000-for-kniv-i-bilen/

Har knivlagen skärpts?
Hur kan bilen vara en allmän plats?

Är det bara knivar för yrkesbruk som lagen gäller?
Har lagen ändrats efter 2016?
HD friar kvinna med fällkniv i väskan – och skapar lista för när kniv får bäras, (Låst artikel).
https://www.dagensjuridik.se/nyhete...i-vaskan-och-skapar-lista-nar-kniv-far-baras/

Lagen kom väl till för buset skulle kunna lagföras?

Eller har polisen problem med statistiken på ingripanden och fällda?

Kan det kosta mig 10’000-20’000 kr i böter om jag lämnar tomten med ”fullt utrustade” snickarbyxor för att rasta hunden?

• Gilla
  • Wow
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Man undrar varför byggnadsarbetaren blev spontant stoppad och de sökte igenom bilen. Om det finns mer bakom historien så att säga.

Kommer att tänka på en historia som fick spinn för några år sedan om en "oskyldig" kvinna med svampkniv i handväskan som enligt tidningen "glömts kvar efter svamprensning tidigare på dagen", som även blev misstänkt för knivbrott.
Men det visade ju sig att det låg mer bakom historien, flera konflikter under kvällen/natten med fylla, bråk och skrik. Oklart om hon blev dömd dock.

Edit: Det var nog domen som gick till HD i din länk. Tyvärr betalvägg så jag kan ej läsa den.

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Får hoppas att det var något annat bakom. Har själv kniv i bilen, vägrar köra utan. Man vet aldrig när man behöver den, tex vid olyckor för att skära loss rep, bälten eller avliva påkört djur.

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Får hoppas att det var något annat bakom. Har själv kniv i bilen, vägrar köra utan. Man vet aldrig när man behöver den, tex vid olyckor för att skära loss rep, bälten eller avliva påkört djur.
För bilbältet finns en speciell kniv som man klämmer fast på bältet så den är lätt åtkomlig,

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ett tips är att lägga den i bagaget så att den inte finns allt för lätt åtkomligt. Men jag tycker också att knivlagen är överdriven.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
K
Förvarar du kniven i bagageluckan tills du behöver den vid nån olycka så går du nog säker.
Det som står i tidningarna gäller nog om kniven är lättåtkomlig från förarplatsen.
Jag har själv en kniv i bagageutrymmet.

Edit. Tvåa på den.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Hur kan bilen vara en allmän plats?
Lagen säger:
1§ Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Det som är helt sjukt är att det verkar vara tolkningen att alla knivar alltid är "ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa".

• Gilla
vickentur och 10 till
  • Laddar…
RoTe
I Sverige får man inte ens försvara sig i sitt eget hem så... Men vi har ju valt att ha det så här.

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
  • Arg
SuperMarius83 och 10 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Lagen säger:
1§ Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Det som är helt sjukt är att det verkar vara tolkningen att alla knivar alltid är "ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa".
Precis min tanke också, det borde krävas att det bevisas att kniven ägnade för brott.

• Gilla
Sofriko och 4 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
I Sverige får man inte ens försvara sig i sitt eget hem så... Men vi har ju valt att ha det så här.
Källa på det eller bara hörsägen?

• Gilla
  • Arg
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Om man köper en kniv i en affär - hur ska man få hem den lagligt?

• Gilla
  • Haha
WernerGranbergsdal och 13 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Lagen säger:

Precis jag skulle också tolka det som att bara knivar som är "ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa" omfattas enligt den texten.

• Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
Är väl som det står, syftet som på något sätt ska avgöra dess legalitet. Du får ju ha vapen för jakt med dig i bilen och då bör man ju även kunna ha kniv samtidigt utan att det gör saken farligare. Att knivar allmänt annars inte skulle få innehas på skolområden skulle ju göra jobbet för en del hantverkare rätt svårt. Samt när jag var yngre så låg scoutlokalen på skolgården (var före detta fritidsgård).

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Om man köper en kniv i en affär - hur ska man få hem den lagligt?
Tror de är plomberade eller iaf förpackade så att de inte kan användas i en hast....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.