Hej.
Jag har en liten tomt på 500-600 kvm.
Tvärsöver den (på mitten ungefär) går en vattenledning. Den delar sig till mitt hus och fortsätter över tomten till grannen.
Nu ska fastigheten bredvid grannen bebyggas och de vill koppla sig på ledningen via min granne.
Något servitut för ledningen har aldrig funnits och jag har aldrig brytt mig (det är ett jättegammalt område med hus från sekelskiftet).
De som ska bygga vill att vi skriver ett servitut så att det blir bestämt att de får ha "sin" ledningen över min fastighet (läs: använda den som finns där nu).
Jag bryr mig inte om de kopplar på sig osv. Men jag är tveksam till servitut.
Det sänker väl värdet på min fastighet?
Dessutom går den rakt över tomten och jag kan tänka mig att framtida byggnation kan hindras av detta.
För mig handlar det dock mest om värdet när jag säljer huset.
De flesta i området har egen brunn. Det här var någon lösning för enstaka hus som hittades på för länge sen.
Jag har en liten tomt på 500-600 kvm.
Tvärsöver den (på mitten ungefär) går en vattenledning. Den delar sig till mitt hus och fortsätter över tomten till grannen.
Nu ska fastigheten bredvid grannen bebyggas och de vill koppla sig på ledningen via min granne.
Något servitut för ledningen har aldrig funnits och jag har aldrig brytt mig (det är ett jättegammalt område med hus från sekelskiftet).
De som ska bygga vill att vi skriver ett servitut så att det blir bestämt att de får ha "sin" ledningen över min fastighet (läs: använda den som finns där nu).
Jag bryr mig inte om de kopplar på sig osv. Men jag är tveksam till servitut.
Det sänker väl värdet på min fastighet?
Dessutom går den rakt över tomten och jag kan tänka mig att framtida byggnation kan hindras av detta.
För mig handlar det dock mest om värdet när jag säljer huset.
De flesta i området har egen brunn. Det här var någon lösning för enstaka hus som hittades på för länge sen.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 442 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 442 inlägg
Du har helt rätt i att belasta din fastighet med ett servitut för ledningen minskar dina framtida möjligheter att använda marken, t ex att bebygga den. Det minskar därför troligen också värdet på fastigheten. Detta löses genom att grannen betalar för intrånget, alltså en engångssumma för värdeförlusten av fastigheten betalas till dig för avtalsservitutet.
Om ni inte kan komma överens om en sådan summa eller du tycker att ledningen ligger illa på fastigheten så ska du naturligtvis inte gå med på ett avtalsservitut. Och nu om grannens fastighet ska bebyggas är det ju rätt tid att justera dragningen av ledningar som av historiska skäl har hamnat olämpligt.
Om ni inte kan komma överens om en sådan summa eller du tycker att ledningen ligger illa på fastigheten så ska du naturligtvis inte gå med på ett avtalsservitut. Och nu om grannens fastighet ska bebyggas är det ju rätt tid att justera dragningen av ledningar som av historiska skäl har hamnat olämpligt.
Då har ni väl en gemensamhetsanläggning och en liten samfällighet för att sköta den brunnen som delas av ett par hus? Eller är det du som betalar strömmen till nuvarande pumphus? Man måste undersöka vad nuvarande anläggning har för kapacitet.
Jag hade sagt nej. De får ordna med sin egna vattenledning.
Vill helst inte ha något servitut. Men kan de inte då kräva ett officialservitut?Claes Sörmland skrev:Du har helt rätt i att belasta din fastighet med ett servitut för ledningen minskar dina framtida möjligheter att använda marken, t ex att bebygga den. Det minskar därför troligen också värdet på fastigheten. Detta löses genom att grannen betalar för intrånget, alltså en engångssumma för värdeförlusten av fastigheten betalas till dig för avtalsservitutet.
Nej, det är kommunalt vatten som är uppdraget från ett närliggande industriområde.J Josth skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 110 inlägg
Då kan det bero lite på hur kommunen ställer sig till att tillåta nya anslutningspunkter för fler fastigheter osv.Någotdär skrev:
Om inte kommer det vara starka skäl för den redan påkopplade grannen att kunna få ett officialservitut. Och därmed ett rätt litet intrång att även ge det för en granne till att använda samma sträckning.
Jag hade satsat på att prata med de som håller i kommunens vatten för att kolla läget som en början för att höra vad förutsättningarna för olika alternativ är.
Skulle en annan dragning av en fortfarande gemensam ledning vara ett möjligt alternativ?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 442 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 442 inlägg
Troligen kan de ansöka om att inrätta ledningen och brunnen som en gemensamhetsanläggning för tappvattnet och nå framgång så blir det samfällt ägt. Men svårare mot din vilja och då får du ju ersättning för intrånget. Ligger ledningen så illa till på din fastighet så borde Lantmäteriet då välja en dragning av ledningen på din mark som gör mindre intrång än den nuvarande.Någotdär skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 442 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 442 inlägg
Aha, det hade tillkommit info under kvällen att det är kommunalt vatten i ledningen. Missade det. Då kan ledningen inrättas som gemensamhetsanläggning med ändamålet ledning av tappvatten. Same same.
Kommunen kan också ansöka om servitut för att dra den allmänna anläggningens ledningar över TS mark och upprätta en förbindelsepunkt närmare fastigheten som ska bebyggas.
Kommunen kan också ansöka om servitut för att dra den allmänna anläggningens ledningar över TS mark och upprätta en förbindelsepunkt närmare fastigheten som ska bebyggas.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 391 inlägg
För liten fastighet för att det ska vara värt att få en struntsumma för ett permanent intrång. Se om det finns kommunal mark bredvid som vattenledningen kan dras över istället. Här måste du stämma i bäcken och helt enkelt vägra.Någotdär skrev:
Detta för att undvika krav på officialservitut, ledningsrätt osv. Få bort andras ledningar genom din fastighet och därmed möjligheten att kräva intrång. Det är också saken att om ledningar går sönder kan de vilja gräva upp din fastighet.
Kan samtidigt vara värt att ta en kik på avloppsrör, fjärrvärme, elmatning, fiberledning, telefonledning osv. Var går dessa och går andra fastigheters ledningar för dessa över din?
tomt = markområde som är bebyggt, eller avses att bebyggas, inom fastighet
I servitut, ska det stå exakt dragning på fastigheten?Claes Sörmland skrev:Troligen kan de ansöka om att inrätta ledningen och brunnen som en gemensamhetsanläggning för tappvattnet och nå framgång så blir det samfällt ägt. Men svårare mot din vilja och då får du ju ersättning för intrånget. Ligger ledningen så illa till på din fastighet så borde Lantmäteriet då välja en dragning av ledningen på din mark som gör mindre intrång än den nuvarande.
Kan dragningen flyttas fritt om den skulle vara i vägen för framtida byggnation?