1 411 läst ·
17 svar
1k läst
17 svar
Andelstal i gemensamhetsanläggning
Håller med, här är lösningen för detta:Nötegårdsgubben skrev:
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...nskommelse-om-andelstal-43--anlaggningslagen/
Typiskt sett kontaktar den som bygger ett hus på en fastighet som inte är ansluten till gemensamhetsanläggningen samfällighetsföreningens styrelse och berättar att personen ämnar bygga hus och har behov av vägen. Så sluter man en överenskommelse om anslutning till gemensamhetsanläggningen enligt 43 § AL. Fastighetens ägare kan betala föreningen av summa i ersättning för de månader som man sliter på vägen men inte är delägare i gemensamhetsanläggningen.
Ja, det är ju skälet till att t ex ha halva andelstalet för sommarstugefastigheter. Men det är inte fastighetens tillfälliga användning som ska styra detta utan permanenta förändringar på fastigheten. Precis som att gamla änkan Stina som inte har körkort och knappt alls sliter på vägen inte ska ha ett lägre andelstal för sin fastighet än det unga paret Sebastian och Annika som inte gör annat än sliter på vägarna med sina ungar och ständiga ombyggnationer med tunga maskiner.T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 230 inlägg
Tack alla för uttömmande svar. Jag hittade detta:
https://www.lantmateriet.se/andraandelstal#anchor-1
Får se om styrelsen har tänkt igenom detta ordentligt.
https://www.lantmateriet.se/andraandelstal#anchor-1
Får se om styrelsen har tänkt igenom detta ordentligt.
Klicka här för att svara