Jupps kolla så att han är godkänd av elektriska nämnden

Ja, hans firma fanns inte med på den listan hur som helst. Men jag har ingen anledning att misstro honom.
Jag känner honom inte, har inte ens sett honom förut. Han vet att vi kan utföra jobbet själva med "annan arbetskraft", så han har ingen anledning att hissa priset i topp.
Så här skriver han i sitt sista besiktningsprotokoll, det kompletterande:
Tidigare utförd besiktning utgjordes endast som okulärbesiktnig samt kontrollmätning av skyddsjord.
På kundens begäran har vid ett senare tillfälle (041126) även kontroll av uttag utförts genom att demontera dessa.
Det som vid detta tillfälle upptäcktes var att "jordade" uttag ej installerats på ett godkänt sätt.
Dessa uttag var jordade genom uttagens sk "klor",som används för fastsättning, via installationens rörsystem till någon form av jordpunkt.
Detta sätt att jorda uttag går ej att upptäcka vid den typ av besiktning som utfördes i första läget.
För att upptäcka denna typ av "fusk" måste man demontera anläggningen (uttagen), vilket i de flesta fall är mycket omfattande.

Hoppas han inte är inne här och läser...

Du nämde att det skulle kosta 5 - 7 tkr att åtgärda. Var detta inkl alla andra smågrejor som BM hittade? I detta fall låter det som att du skulle gjort en el besiktning från början.

Du skriver oxå "näst intill omöjligt att hitta", men endå hittades dom om man bara följt sin undersökningsplikt från början och tagit in expert för besiktning. Som nån nämde innan, el ingår inte i en vanlig besiktningsmans plikt, likaså VVS (i vanliga fall).

Jag höll med i början av tråden ganska starkt om att du ska ha ersättning för uttagen. Men nu börjar jag tvivla. Skulle jag vara som du så skulle jag vara försiktig med att kräva vad BM kom fram till. Skulle jag som säljare få ett sånt protokoll efterhand (vilket jag skulle kräva) så skulle jag uttryckligen vilja ha pris på varje sak individuellt och jag skulle ställt frågan till dig "Varför gjorde du inte besiktningen innan?" . Dessutom skulle jag starkt hävda att allt var möjligt att upptäcka uppenbarligen utan att riva nånting.

Att elskåpet är nytt och uttagen är nya ger en inte rätt att strunta i en elbesiktning, vilket du faktiskt gjorde. Ungefär som att strunta i besikningen bara för att huset är 1 år gammalt och komma sen och hävda att badrummet möglar igen bara för det såg "fint ut" vid köptillfället. Besiktningsman som gör okulärbesiktning använder intrument såsom elkillen och skulle då hitta höjda fuktvärden.

Skillnaden här är ju att trots att de använt mätinstrument i uttagen så har de inte hittat jordfelen. Detta för att uttagen tog "tjyvjord" ifrån rören som går inne i väggarna. Men det är korrekt att man märkte det om man lossade uttagen och kikade in.
Men inte bryter man loss kakelplattor för att se om det finns fuktspärr bakom ?

Självklart har du som säljare undersökningsplikt, men säljaren har en ännu viktigare plikt och det är upplysningsplikten.
Detta är ett solklart fall där säljaren ska betala.

Det verkar råda stor förvirring om vad köparens undersökningsplikt innebär. Så här är det:

Undersökningen kan mycket väl utföras av lekman. Om dock lekmannen upptäcker något misstänkt som han inte har tillräcklig kunskap om så måste tekniker tillkallas för att vidare undersöka orsaken. Vare sig lekmannen eller den auktoriserade besiktningsmannen behöver demontera delar i huset för att leta fel. Som en vis person sa: Man demonterar inte kakelplattor för att kolla fuktspärren och man demonterar inte elsystemet heller. That's it.

Hej,

Vet inte hur Ni resonerar men helt klart är det ett dolt fel.

I en juridisk tvist, skulle det framstå som "udda" om säljaren har bott i huset under längre tid och inte känt till det. Då man också kan hänvisa till allvarliga konsekvenser av detta, bör köparen få rätt. Sen är det en fråga om vad kostnaden blir för att göra det, kontra att gå matchen med jurister.

Vill då påminna om att dom flesta hemförsäkringar har 75-100 tkr i rättsskydd. Vilket inte räcker någonstans....

mitt tips är att vill du häva köpet av fastigheten, gå juridiksvängen. Annars försök att hitta en lösning med säljaren där han antingen står för kostnaderna eller att ni delar dom. Lycka till!

Detta var en intressant tråd. Mest har man kanske lärt sig hur skrupelfria vissa människor är, och försvarar felaktiga och olagliga installationer i befintliga hus.
Själv skulle jag skämmas som en hund om jag sålt något som var felaktigt eller olagligt, och erbjuda mig att köpa mig ur situationen. Men alla är vi olika, så visst har tron på medmänniskan fått sig en törn.

Nuläget är iallafall att vi dragit ur gamla FK-trådar ur väggarna och ersatt med ny på många ställen. Dragit i jord överallt och stoppat om faserna i centralen. Detta för att klåparen som renoverat huset lagt 70% av husets elförsörjning på en 10A dvärgbrytare, inklusive diskmaskinen (som ju drar en egen 10A).
Nu har diskmaskinen fått en egen fas, likaså garage där man kör hägtryckstvätt.
Arbetstid: 2 man, tre kvällar, ca 30 timmar.
Material: 400 meter FK 1,5 mm (svart, vit, grön/gul, blå), 3 st dvärgbrytare, diverse kontakter och 4 trådskabel. Materialkostnad ca 1000:-

Totalsumma på strax över 3200:-, men då saknar jag kvitto på det.

Vi fick ett ilsket samtal från tidigare ägaren en kväll, där han upplyste oss om att han minsann inte skulle lägga en enda spänn till på den kåken...

Jag övervägde iom detta att ta det den juridiska vägen då det stod ganska klart att vi skulle vinna tvisten, när han dessutom kostade på sig att vara så pass otrevlig. Tyvärr så är ju reglementet suddigt vad det gäller köparens undersökningsplikt. Kanske ska man ändå bända bort kakelplattor och riva elskåp för att vara på säkra sidan under visningen. Med denna risken så gick vi inte vidare, utan jag anlitade en elektriker så drog vi om elen under fyra kvällar i våras. Vi gjorde det som man ska göra, jag gjorde bara vad elektrikern bad mig om.

Dessvärre så var det ogjort arbete, då vi borrade efter bergvärme för några veckor sedan och de lyckades att borra sönder "all" el vi hade inomhus i källaren när de skulle installera rörhållare och dra frikylan genom det gjutna valvet. De kallade in en elektriker som gick hos oss heltid i fem dagar och drog all el utanpåliggande, så nu ser det ut som en kraftstation i källaren. Inte snyggt, men det fungerar...

Jag råkade berätta för mäklaren vilken skitig branch de jobbade i och själva skitade ner...
Mäklaren erbjöd sig senare att medla mellan parterna i ärendet. När det väl kommit igång så gick snart larmet hemma hos den som renoverat huset, men som flyttat ut för ett par år sedan. Då det gick upp för honom att han var skyldig i tio år så tog han luren och ringde, i ett tappert försök att skrämma oss till tystnad (eller nåt liknande).

haddirajan skrev:
Detta var en intressant tråd. Mest har man kanske lärt sig hur skrupelfria vissa människor är, och försvarar felaktiga och olagliga installationer i befintliga hus.
Själv skulle jag skämmas som en hund om jag sålt något som var felaktigt eller olagligt, och erbjuda mig att köpa mig ur situationen. Men alla är vi olika, så visst har tron på medmänniskan fått sig en törn.
Skulle inte kunnat säga det bättre själv! Det verkar vara få undantag där folk verkligen tar ansvar. Om man lämnar felaktiga installationer, fuskjobb och annat och bara hoppas på att den nye ägaren inte ska orka bråka eller att det ska falla under undersökningsplikten så är man normal. Om man däremot blir besviken när man blir lurad då anses man vara konstig?????? Eller småaktig om det inte rör sig om stora summor. (Vem bestämmer vart gränsen går?)
Inte undra på att det ser ut som det gör.....

Nu hoppas jag att vi ska bo kvar i huset vi nyss har köpt för lång tid framöver, men om jag någonsin köper hus igen så ska jag kräva en heldag i huset innan jag skriver på något. Jag ska provköra alla maskiner, skruva av alla uttag, provlaga mat på spisen och i ugnen, kolla hur värmesystemet beter sig.....osv.

Som vanligt skyddar lagen "brottslingarna"......den som bott i huset i många år kan ljuga och lura, men den som ska köpa det måste kolla ALLT, och hur i hela friden ska man kunna göra det?

Hur ska man kolla ett ev bristande tätskikt? Bryta bort kakelplattorna som nån sa? Tror inte att säljaren skulle uppskatta det. ;D

Hoppas du slipper råka ut för oärliga människor igen haddirajan, och bry dig inte om de som försöker skylla på dig....klart som f*n att du känner dig lurad.

Har följt den här tråden ett tag och instämmer med det flera redan konstaterat, märkligt hur accepterat det verkar vara att en säljare får fuska bäst han vill och sedan mörka sitt fusk utan några som helst konsekvenser medans en upprörd köpare blir klassad som korkad.

Har själv flyttat in i ett hus där tidigare ägaren lekt alldeles för mycket på egen hand trots att han sa rakt ut till oss att det var hantverkare som gjort div installationer vid en husgenomgång efter köpet. Tur att man har en pappa som är rörmokare och en sambo vars pappa är elektriker som kunnat fixa till allt fusk. Vi har valt att inte begära ersättning för att slippa allt tjaffs (hade vi inte haft hantverkar-pappor hade situationen varit annorlunda) och överhuvudtaget slippa ha mer att göra med tidigare ägaren.

Man kanske skulle rivit upp kaklet i köket under visningen för att verkligen kolla att fuktspärren är där som den ska. Mäklare gör ju klart för en under budgivningarna att de tar någon annan budgivare om man "tjaffsar" om mer fördjupade besiktningar innan köp om man inte kan göra det samma vecka, vilket man sällan kan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.