Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Hur menar du med okända pantförskrivningar?... för det är BRF som administrerar panterna för lägenheterna i föreningen, så infon om dessa torde isf ha kommit från dig som ansvarig ordförande?[/quote]AX skrev:
Ja men om mäklaren aldrig tar reda på vilka panter som finns eller vem som äger lägenheten så blir det ju fel ibland, eller hur.
Detta var en av de naivaste förklaringarna jag sett ! Jag måste bara posta ett inlägg, Money is the name of the game. PUNKT ! Har erfarenhet som såväl säljare och köpare av bostadsrätter i Stockholms innerstad de senaste tre-fyra åren.
Och alla tricks verkar tillåtna (så länge de ej kan upptäckas), och så klumpiga är ändå inte dagens välutbildade mäklare. De vet exakt var gränserna går att tänja. Officiellt och "vad som kan göras, men mäklaren inte tillåts göra" (men som kan göras på andra sätt ...). En säljare som kollar med många mäklare innan han väljer mäklare får massor av tips, och inte inte bara om home styling ...
Den enda överlevnadsstrategin för en klok köpare är att utgå från dessa spelregler. Utgå från insikten att man står där fullständigt ensam efter affären. Agera utifrån detta faktum, att motparten är så nära gränsen till "skojare" som situationen tillåter dem (både mäklare och säljare) till dess motsatsen bevisats. Och denna bevisning är bara möjlig om man personligen känner säljaren. För även mäklaren "kan bli lurad", fast han/hon borde insett detta om de bara gjort grundjobbet ordentligt (vilket de därför inte gör), för de vill inte veta. De vill bara sälja, sälja, sälja ...
Ja, här i Stockholm är det ju riktigt kul att se en del mäklare. Jag blir förundrad hur man med så lite utbildning kan tjäna så stora pengar, hur lättförtjänt som helst! Visst, dom får jobba på söndagar =)
En sak som var väldigt tydlig i min förening var det här med lockpriser som det snackats så mycket om. En 3:a skulle säljas o mäklaren ringer mig som sitter i styrelsen för en del info. Jag frågar nyfiket hur mycket han tror lägenheten säljs för och han säger utan att tveka 4 mille. Då var den utsatt för 2,99 mille! Den slutade sedan på 4,2 mille tillslut. Den borde satts ut för 3,8!
Jag har även vart med om visningar där det står 3:a i prospektet men när man kommer dit är en 2:a m.m.
Men det finns bra mäklare, det är precis om med hantverkare, det gäller att ta referenser om man ska anlita en själv. Vid köp är det ju förstås svårare och det är också då jag träffat på de värsta skojarna.
/ PJ
En sak som var väldigt tydlig i min förening var det här med lockpriser som det snackats så mycket om. En 3:a skulle säljas o mäklaren ringer mig som sitter i styrelsen för en del info. Jag frågar nyfiket hur mycket han tror lägenheten säljs för och han säger utan att tveka 4 mille. Då var den utsatt för 2,99 mille! Den slutade sedan på 4,2 mille tillslut. Den borde satts ut för 3,8!
Jag har även vart med om visningar där det står 3:a i prospektet men när man kommer dit är en 2:a m.m.
Men det finns bra mäklare, det är precis om med hantverkare, det gäller att ta referenser om man ska anlita en själv. Vid köp är det ju förstås svårare och det är också då jag träffat på de värsta skojarna.
/ PJ
Kräk hittar du även om du är säljare. Sambon skulle sälja ärvd fastighet i Halmstad och anlitade mäklare ansluten till känd bank. Den slöe mäklaren orkade inte visa huset ordentligt. Uteblev från två avtalade med presumtiv köpare, fick inte ett skit gjort på ett halvår. Mäklarbyte och sålt till samma presumtiva köpare som ovan på mkt kort tid.
Enligt nya mäklaren var vår tidigare odugling välkänd som sopa. Tyvärr orkade inte min sambo av olika anledningar anmäla det hela till mäklarsamfundet. Antar att pul förbjuder oss att hänga ut honom här, själv hade jag gärna hängt honom i ett träd
Enligt nya mäklaren var vår tidigare odugling välkänd som sopa. Tyvärr orkade inte min sambo av olika anledningar anmäla det hela till mäklarsamfundet. Antar att pul förbjuder oss att hänga ut honom här, själv hade jag gärna hängt honom i ett träd
Klicka här för att svara