Byggahus.se

slutbesiktning???

1. M
    Medlem · 3 inlägg

munso

Medlem
    Hallå alla vänner. Jag har en liten fundering kring slutbesiktning. Jag byggde nytt år 2000 och hade i samband med det en kvalitetsansvarig som man ska ha. Dock har jag inte gjort någon slutbesiktning. Min KA ringde mig ett par gånger första åren och fråga om vi inte skulle samla ihop alla dokument och slutbesiktiga. Lat och glömsk som man är så har detta runnit ut i sanden. Nu har det gått 6 år och det känns inte så intressant.
    Varken bank kommun eller försäkringsbolag har frågat om detta. Min KA har varit ute under byggets gång och tittat att allt gått schysst till, dock har han inte tagit betalt ännu.
    Så min fråga är: bör jag slut besiktiga huset och varför.
    Tacksam för svar.

2. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Re: slutbesiktning???

Slutbesiktningen är i detta läget oviktig eftersom även garantitiden hunnit gå ut. Den kan du strunta i.
    Däremot är du som Byggherre SKYLDIG att sända handlingarna som dik KA begär så att han kan begära slutbevis från kommunen. Annars ligger ditt hus kvar i kommunens rullor som pågående byggprojekt istället för färdigställd byggnad. Rent formellt så får du egentligen inte nyttja huset utan detta slutbevis, men det är inte alla kommuner som tar så hårt på det.

Se till att göra rätt för dig! Ge din KA de sista handlingarna så han kan fakturera och få betalt för det arbete som ni anlitat honom för!

3. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

Re: slutbesiktning???

Mig veterligt så gäller att garantitiden börjar efter slutbesiktning alternativt vid överlämnande vid entreprenader... Finns inte en entreprenör i världen som skulle god ta nått annat...Men iofs deg är deg och som beställare måste man vara synnerligen intresserad av att få saker slutbesiktat...Till råga på allt så har ju entreprenören ansvaret fram till slutbesiktning...Inte kul om skiten brinner ner efter 5 år och så e det inte besiktigat då har försäkringsbolagen lite å stångas med:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.