Byggahus.se

Vad ska ingå i en entreprenad?

1. M
    Medlem · 6 inlägg

Mikester

Medlem
    Har nu renoverat klart vårt hus, och när vi får fakturan så är det en mängd tveksamheter.
    Vad kan man begära att byggaren står för i bygget.

Har ex. fått faktura för 2 st byggcentraler, 2 värmefläktar, sågar, byggbelysning, skarvsladdar, borr mm.

Vad kan man säga skall ingå i en totalentreprenad om det inte överenskommet?

Mvh
    Micke

2. P
    Medlem · 28 inlägg

PeroTT

Medlem

Re: Vad ska ingå i en entreprenad?

Har ni en teknisk beskrivning i tillägg till kontraktet? Allt som den beskriver ingår, allt utöver denna blir tillägg.

3. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Det som ingår skall klart och tydligt framgå av avtalet.
    Allt annat ingår inte.

Dock skall entreprenören upplysa er om att tex. maskiner och fläktar inte ingår i hans åtagande men att han kan skaffa fram det för en extrakostnad.
    Om han först nu, i slutskedet, tar fram kostnader som varit kända i flera månader så kan ni bestrida den kostnaden eftersom ni inte gavs chansen att skaffa fram det själva.

4. M
    Medlem · 6 inlägg

Mikester

Medlem

Tackar för det, jag betalar gärna för 2 elvärmare om dom lämnar kvar dom på bygget!
    Men sågar, belysning skarvsladdar mm. borde väl ingå. Vor kul om man lämnade bilen på verkstad och får faktura på utfört jobb och en faktura på billyft och diagnosinstrument! ;D

En fråga till: låter det rimligt att betala ca 100 000 kr för omdragning av el i ett hus från 60-talet? >:(

5. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem

Tyvärr sitter jag i exakt samma sits som dig. Vi byggde ut vårt hus och betalade nästan en miljon fast pris för det sedan kom en "extra"räkning på 200 000. Extra räkningen består av poster vi borde betala för (men i räkningen är de uppblåsta med ett antal tusenlappar) samt helt befängda poster som vi aldrig beställt eller förstått att vi skulle få betala för (vad sägs om fem begagnade spegeldörrar med ett inköpspris för entreprenören på 4 500:- som vi nu faktureras 40 000:- för?!!!). Elen skulle han ha 150 000:- för att dra om i ett hus från 30-talet men där elen var dragen kring 1988. Efter det att vår och hans advokat bråkat i ett halvår kom ett förlikningsbud som vi kunde diskutera men då blev han oense med sin advokat som avsade sig fallet och just nu har vi hamnat i rätten då han stämt oss.

Det första man undrar över i ditt fall är väl om du har ett skriftligt avtal om fast pris? När tecknade du ditt avtal? Efter årsskiftet 2005 trädde nämligen en ny lagstiftning i kraft som ger ett bättre skydd åt konsumenterna. Numer måste entreprenören kunna bevisa att du gjort en beställning.

Om jag var du kontaktade jag antingen en advokat (dyrt men ofta (nästan) värt pengarna) eller kanske villaägarnas fria juridiska rådgivning för medlemmar (gratis OM du är medlem hos villaägarna men inst speciellt informativt).

Personligen tycker jag det låter vansinningt att betala för verktyg och liknanade som byggaren behöver i sitt värv. Det är ju verktyg som kommer att betalas många gånger om då han sannolikt använder dem och fakturerar dem i nästa projekt också.

Och så ett råd; Om du är missnöjd med fakturan eller inte förstår den betala INTE utan bestrid den SKRIFTLIGT och tala om vad du inte förstår/vill ha preciserat.

6. M
    Medlem · 6 inlägg

Mikester

Medlem

Vilken röra,

Det börjar ljusna för min del, verktygen är krediterade och vi har kommit överens om att titta på samtliga fakturor så att det matriel som är specat verkligen har används. tex fick jag faktura på 500 meter elkabel a 10 kr/meter men det har används 60 meter. Jag förstår till viss del att vissa saker kan bli fel, men det är tyvärr så att det tolereras gång på gång i byggbranchen.

Nog med gnäll, vår målare har vart så grymt bra så det väger upp nästan alla andra tokigheter. extremt noggran och yrkesstolt! Tänk om alla vore som han, suck.

Hoppas det löser sig för er andra, återkommer med elfrågan...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.