Vi har skrivit köpekontrakt avseende en tomt som ännu ej har styckats av. Tomten omges av stenmurar. Säljaren äger all mark runt tomten förutom den allmänna vägen som går utanför en sida av tomten. Nu ska tomten styckas av och vi är inte överens om gränsen skall gå utanför stenmuren, mitt i stenmuren eller innanför stenmuren. Det står ej angivet i avtalet hur gränsen skall sättas. Vi har ej heller diskuterat det muntligen. I mäklarens objektbeskrivning står bl a följande:

Villatomt

Stor villatomt naturskönt belägen i populära X-området. Inhägnad av stenmurar. Belägen mitt i den samlade bebyggelsen...

Tomt

Tomtarea ca 3.000 kvm (friköpt). Tomten: naturtomt med stenmurar och gamla ekar.

Vi har med ledningen av ovanstående ända från början tagit för givet att tomtgränsen skall sättas utanför stenmuren dvs att vi har köpt stenmuren också. Det står ju uttryckligen "naturtomt med stenmurar".

Nu när det är dags att stycka av tomten så säger säljaren att det bara finns två alternativ för henne. 1) Gränsen går innanför muren eller 2) gränsen går i mitten av stenmuren. Vi tycker att det är väldigt fult av henne att ta upp det i detta läget när hon vet att vi är i underläge eftersom vi redan har lagt ned t ex kostnader för bygglov och att det inte finns något större utbud av tomter.

Enligt säljaren så är anledningen till hennes agerande att hon vill säkerställa stenmurens existens i all oändlighet. Jag kan också tillägga att så vitt jag har förstått så finns det inget lagligt skydd för stenmuren (marken är klassad som skogsmark). Det är också så att vår avsikt är att behålla stenmuren.

Hoppas att det finns någon som kan ge oss råd om hur vi skall agera.

P.S Vi vill väldigt gärna ha tomten så det är i nuläget ej aktuellt att göra något som kan riskera att köpet hävs.

Jonas N

Me de förutsättnmingar som du angivit så borde det bästa alternativet vara att godkänna att gränsen går mitt i stenmuren. (om det nu är alldeles omöjligt att få gränsen utanför.
Om halva muren står på er tomt så kan ju inte den som äger den andra halvan ta bort sin halva utan att er rasar.
Om hela muren är utanför er tomt så får ni ju bara acceptera vad ägaren av stenmuren väljer att göra med den.

Sådana här murar som tidigare använts för att inringa åkermark o.d är alltid skyddad som biotopskyddsområde (Det finns alltså ett rättsligt skydd) och får inte förändras. Länsstyrelsen är den enda myndighet som kan ge dispens för detta.

Så muren kommer högst sannolikt vara kvar oavsett,

Av detta följer att hon inte behöver oroa sig över att ni ska ta bort muren om den hamnar på er sida tomtgränsen.

Nej, biotopskydd av mur gäller inte i skogslandskap och även om du skulle kunna utverka detta kan en sådan ändras om du tex säljer fastigheten. Det är tveksamt om länsstyrelsen accepterar en specialhantering i detta fall.

Det smidigaste är ändå att du accepterar säljarens önskemål om gräns mitt i muren. Jag förstår säljarens befogade argument samtidigt som jag håller med dig om att tomtmarken har sålts med mur. Gå med på att gränsen sätts i muren - enklast förfarande! Det enda problem som kan uppstå är att komma överens om kostnader för framtida underhåll av muren..

Jag själv har köpt tomt där stenmuren löper längs tomtens långsida. Muren är på kartan skyddad (biotopskydd i öppet kulturlandskap) - men tomtgränsen går faktiskt snett längs muren dvs i ena delen ligger muren utanför tomten, därefter i mitten och i den andra inne på tomten. På andra sidan muren finns en kohage som ... möjligtvis ... så småningom kan bebyggas. Var gränsen går har för min del ingen betydelse eftersom muren måste finnas kvar.

Förtydligande; gäller jordbruksmark, skrev visst åkermark i mitt inlägg. Såg först nu att det står skogsmark i första inlägget.

Om ni inte kommer överrens så blir det fråga om att tolka avtalet, något som svårligen låter sig göras över detta forum.

Tack för att ni har tagit er tid att svara på mitt inlägg.

Jag håller också med om att det smidigaste vore att acceptera säljarens önskemål men då har jag nog inte beskrivit problemet på ett tillräckligt klart sätt. Problemet är inte att vi tror att säljaren ska rasera sin del av muren utan problemet är samägandet och allt det för med sig. Säljarens bostad gränsar ej till vår tomt utan finns flera hundra meter ner på vägen. Vi har inga grannar förutom på ena sidan där det finns ett hus som säljaren hyr ut till någon annan. I övrigt finns det bara skog runt vår tomt.

Följande scenario kan mycket väl inträffa. Muren är i dåligt skick i vissa partier (=verklighet) och behöver repareras. Vi vill reparera (=kostar pengar) men säljaren säger att "vi tycker inte att det behövs någon reparation där, det är ju på baksidan av huset och inget som stör". Det finns inget incitament för säljaren att vara med och betala en upprustning av en stenmur som de ej har någon användning för. Säljaren är dessutom känd för att vara besvärlig att ha att göra med.

Dessutom anser vi att det inte går att komma med detta nu. Om det var ett krav från säljaren sida att stenmuren skulle bevaras så skulle hon ha sagt det direkt och inte komma dragandes med detta nu.

Kan vi stå på oss och sätta hårt mot hårt? Säljaren har ej visat någon kompromissvilja utan vill bara att vi ska acceptera hennes krav. Borde det inte rent juridiskt vara vi som har rätt i vår tolkning? Finns det någon risk för att avtalet kan hävas eller handlar det enbart om att vi i så fall får anlita en oberoende bedömare som avgör tvisten.

Jonas N

Finns all anledning att ta ett snack med mäklaren. denne har kanske inte varit på det klara med vilken sida muren skall stå på, och därför formulerat sig lite vårdslöst i sin objektbeskrivning. Om Ni ringer några gånger och tar upp det här med muren, så förstår han nog att ni är angelägna. Mäklaren har också bättre möjlighet att framföra era önskemål till sin uppdragsgivare.

Eftersom mäklarens objektbeskrivning på flera ställen tar med murarna så bör man kunna antaga att murarna ingår i köpet, alltså tomten sträcker sig så långt.
Ifall murarna även har ett avgörande "värde" för er att ni valde just denna tomt så ta upp det, och inget annat. Ifall ni kan dra er till minnes ifall mäklaren nämnt att tomten slutar utanför muren så är det även till er fördel.
Ni har köpt tomten med murarna och nu vill säljaren ändra vad som ingår i köpet. Ni har rätt och säljaren fel!
Två scenario är:
1. Säljaren står på sig och vägrar att ni får murarna.
2. Ni står på er och anser att murarna och marken ingår i köpet. Allt enligt objektbeskrivning.
Jag skulle undvika dela tomten i muren. Det blir bara strul (speciellt om det är strul redan).
Ni kan redan nu kontakta Lantmätaren, dvs den person som skall bestämma avstyckningen mera exakt. Det är inte säljaren som gör det, utan lantmätaren. (Tex i Uppsala finns 1 person med detta arbete). Kontakta honom, besök honom, personliga möten är alltid bra. Berätta om "muren" och vad han anser vara bäst. Givetvis skall ni fråga så ni får han på er sida. Säger han att det bästa är att tomtgränsen går utanför muren så är det till eran fördel, eftersom han kommer ut och bestämmer hur avstyckningen skall ske. Det är inte säkert Lantmätaren, personen, delar hennes uppfattning att en tomtgräns skall gå mitt i muren. Bara märka upp tomten med "rör" blir ju svårt...
En annan enkel lösning är att pengar. Ta upp det i samförstånd, vänligt, att ifall det blivit någon miss från säljarens sida att mur ej ska ingå, så säg att ni gärna vill ha tomten så mur ingår. Säg en summa vad det är värt!
Kanske köparen nappar!
- - -
Sett ur räntesynpunkt så förlorade säljaren massvis med pengar eftersom han bara får
10 % istället för all betalning. Er säljare tjänar på att få full betalning och inte tvista med er under några år! Lockar ni med lite extra så brukar de nappa!
Tryck upp 12000 under näsan på´n och se vad hon säger 8-)

:D Klanta inte till det när lantmätaren kommer dit och styckar av tomten. Se till av vara där!!! ;)

Inte skall ni släppa drömtomten för en mur. Lite strul är det alltid när man håller på med tomter, grannar och gränser :-X

Tänk också på att allt kan hända.
Bara för att ni inte har någon direkt granne just nu innebär inte att ni slipper grannar intill muren på längre sikt.
Kan man stycka av en tomt så kan man stycka av fler.......

En halvägd stenmur är bättre än ingen alls.

Men ni har ju satt er själva med skägget i brevlådan genom att starta en bygglovsprocess på en tomt som ännu inte är er.
Genom detta så har ni satt säljaren med trumf.
.....men det är ju lätt att vara efterklok.

Svaret är troligtvis enkelt (om det nu finns enkla svar ;))

Det föreligger ett giltigt köp.

Hela stenmuren ingår i köpet.

Lycka till! :) :) :)

Det är både som Ax och Arc Teryx skriver.  :-/

Visst skall fastigheten anges på sätt som Ax skriver - under förutsättning att det är fråga om en försäljning av en hel fastighet.

Men - och här kommer undantaget - eftersom det rör sig om en del av en fastighet anges i JB 4:7 bland annat vilka förutsättningar som måste vara uppfyllda för att ett sådant köp skall vara giltigt. Det är här som Arc Teryx har rätt.

Alltså föreligger ett giltigt köp. Någon ytterligare köpehandling behöver i och för sig inte upprättas men visst underlättar ett köpebrev IM:s handläggning.

Lycka till! :) :) :)

Eftersom själva stötestenen gällde en stenmur så måste jag inflika att det kan ligga mer bakom säljarens "girighet" över den där muren.

Enligt en vän till mig kan man nämligen söka EU-bidrag/stöd för gamla stenmurar. Så kanske är det vad som spökar i detta fall - säljaren är ute efter att dessa slantar ska tillfalla denne.

Vi har valt att lösa frågan genom en form av samägandeavtal. Tomtgränsen kommer att gå mitt i muren i norr och söder och utanför muren i öster och väster. För den del som "samägs" har vi tecknat ett avtal där parterna är överens om att muren ej får rivas och att ägarna till styckningslotten (=vi) har oinskränkt rätt att bestämma över muren i alla andra frågor.

Avstyckningen har gjorts idag och avtalet har skrivits under så nu känns det väldigt skönt.

Kort kommentar avseende avtalet: Det nämns absolut ingenting om var tomtgränsen skall gå så det går ej att få någon hjälp genom att läsa detta.

Tack till er som har engagerat er i min fråga.

Jonas N

Så bra att ni kommit överens och att det blivit ett avslut!

Nu har jag en liten fundering för eventuella jurister härinne: Ponera att ägaren till fastigheten utanför Jonnobs - dvs säljaren - säljer vidare eller att fastigheten genom arv får ny ägare. Blir det inte så att samägaravtalet upphör med automatik då? Eller följer samägaravtalet med automatik vidare till nästa ägare?

Jag är bara allmänt nyfiken ;) men det kan ju vara av intresse för Jonnob också!

ja det gör det, som jag tolkar det. men blir det en tvist ligger Jonnob risit till.
En ny ägare vill kanske inte ha muren där, för alla dennes hundar kutar in till Jonnob, han vill ha ett stängsel i tomtgränsen, och ger Jonnob hela muren mot att denne flyttar in den på sin sida. Man kan göra dessa exempel kilometerlånga, för det blir aldrig som man hade tänkt sig, vid tvister. Hamnar de dessutom i domstol, ja då är fan lös.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.