6 549 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
Vad säger juridiken? (lämna tillbaka trägolv, ouppackat)
Sida 1 av 2
Har ett stort problem.
Jag har, via en hantverkare, beställt ca 100m2 trägolv. Hantverkaren i sin tur har beställt golvet via en underleverantör, som i sin tur beställt det direkt från tillverkaren/fabriken.
Golvet levererades hem till mig för fyra dagar sedan och har sedan dess legat i min inomhusmiljö, inför golvläggning som skulle inledas idag. Förpackningarna är obrutna.
Nu har det visat sig att underliggande trägolv är i bra skick och hantverkaren som skulle lägga det nya trägolvet, ovanpå det gamla, tycker att jag mycket hellre borde låta slipa det gamla än att lägga på ett nytt.
Nu till min fråga: Har jag möjlighet att lämna tillbaka det uppackade trägolvet till tillverkaren?
Eller är det helt kört? Vad säger juridiken?
Jag har, via en hantverkare, beställt ca 100m2 trägolv. Hantverkaren i sin tur har beställt golvet via en underleverantör, som i sin tur beställt det direkt från tillverkaren/fabriken.
Golvet levererades hem till mig för fyra dagar sedan och har sedan dess legat i min inomhusmiljö, inför golvläggning som skulle inledas idag. Förpackningarna är obrutna.
Nu har det visat sig att underliggande trägolv är i bra skick och hantverkaren som skulle lägga det nya trägolvet, ovanpå det gamla, tycker att jag mycket hellre borde låta slipa det gamla än att lägga på ett nytt.
Nu till min fråga: Har jag möjlighet att lämna tillbaka det uppackade trägolvet till tillverkaren?
Eller är det helt kört? Vad säger juridiken?
Klart det skall lämnas tillbaka. Är som vilken vara som helst.
Problemet är väl att det är ett företag som köpt det från tillverkaren, så just i det ledet är det väl inte möjligt att ångra. Så det är väl då mellanhanden som sålt det till dig som får sitta med svartepetter. Men det känns ju lite elakt då det väl var hantverkaren som rådde dig att slipa om istället.
Lite jobbig situation. Om inte hantverkaren är pigg på det så kan du ju se om det går att sälja på blocket, har du tur går det att sälja för ett sådant pris att du inte förlorar allt för mycket.
Lite jobbig situation. Om inte hantverkaren är pigg på det så kan du ju se om det går att sälja på blocket, har du tur går det att sälja för ett sådant pris att du inte förlorar allt för mycket.
Sk. öppet köp är något som vissa butiker erbjuder, men inte alla. Det är inget tvång att erbjuda det.Steinmeister skrev:
Beställda varor har jag aldrig sett att man får lämna tillbaka.
Men nu har ju TS hantverkare svängt i frågan så då öppnar sig kanske andra möjligheter att denne kan köpa tillbaka golvet?
Jag ser det som om det handlar om ångerrätt i denna fråga. Kunden har inte köpt varan i någon butik, utan fått den beställd hem till sig. Då har man alltid ångerrätt. Golvet är vad jag förstår ingen specialprodukt med personlig prägel. Så argumentet "golvet motsvarar inte mina förväntningar" borde räcka för att ha juridiken på sin sida och möjligheten att lämna golvet åter. Borde bli till hantverkaren om det är den kunden har avtal med.
Nej, tyvärr verkar hantverkaren inte ha användning av detta golv, iallafall inte i nuläget.
Handlar dessutom om över 100m2, som isåfall måste lagras någonstans..
Viktigt det här med att golvet håller rätt fuktkvoter osv.
Handlar dessutom om över 100m2, som isåfall måste lagras någonstans..
Viktigt det här med att golvet håller rätt fuktkvoter osv.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Som sagt ångerrätt i rent juridisk mening gäller bara i en affär mellan företag och privatperson. Och då gäller den inte heller vid ex. köp i butik.
Men här har konsumenten inte köpt ett golv i paket. Utan en tjänst, att lägga in ett golv. I den tjänsten ingår en del material. Så vitt jag vet så finns det ingen specifik ångerrätt i konsumenttjänstlagen. Så bryter du ett avtal med firman, så kan du bli tvungen att hålla firman skadeslös.
Men här har konsumenten inte köpt ett golv i paket. Utan en tjänst, att lägga in ett golv. I den tjänsten ingår en del material. Så vitt jag vet så finns det ingen specifik ångerrätt i konsumenttjänstlagen. Så bryter du ett avtal med firman, så kan du bli tvungen att hålla firman skadeslös.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Men vad säger firman? Ofta har även tillverkare eller stora grossister, framförallt i byggbranschen returregler. Så att det tar tillbaka överblivna varor. men med kanske 25% avdrag.