Köpte ett nybyggt hus, och upptäckte massor svartmyror inom hus nu. Vad ska vi göra? Huset har två års garanti, gäller det för myror problem? Tack på förhand!

Garantin gäller nog bara om det visar sig att myrorna kommer in pga. något fel i byggnaden. Typ en otäthet i grunden.

För att bekämpa myrorna skall du nog i första hand ta kontakt med ditt försäkringsbolag.

När vi ibland får in svartmyror i sommarstugan så lägger jag ut en Bayer myrr kasset http://www.granngarden.se/Bayer/Myrmedel-Bayer-Garden-Myrr-Myrdosa,-Honung/p/1183704_BASE och de försvinner oftast inom 1-2 dagar. Bäst effekt ges när första myran syns inne på våren.

När de väl är ute ur huset brukar jag ställa en liten talrik med Coca Cola på marken utanför huset och se till att myrorna hittar den, sen fyller man bara på lite då och då, så håller de sig ifrån huset.

Kasta inte pengar på dosor. Ring försäkringsbolaget så sprayar dom ut gift och ställer ut dosor. Detta ingår utan självrisk om du har tur, alltså gratis.

Rensa under tiden bort alla myror du ser.

Svartmyror är ofarliga och har du gott om dem i husets närhet är det nästan omöjligt att hålla dem utanför huset på våren/sommaren. Det viktiga är att de inte hittar något att äta inne, se till att hålla rent från smulor mm.

De år jag tyckt att det varit allt för irriterande har en myrdosa hjälpt: http://www.bayergarden.se/Produkter/m/Myrr-myrdosa

• Gilla
vindöga
  • Laddar…
harry73
Myror använder sig av luktspår. Hittar en mat, då följer resten saMma spår. Så om de hittat var de kommer in i huset kan du torka bort deras luktspår genom att våttorka. Gör det också utomhus så att de inte hittar vägen in längre.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Micke_xyz skrev:
Kasta inte pengar på dosor. Ring försäkringsbolaget så sprayar dom ut gift och ställer ut dosor. Detta ingår utan självrisk om du har tur, alltså gratis.
För all del när det gäller en villa som man vistas i dagligen och om man har tålamod att vänta nån vecka innan de kommer och sprutar.

I ett fritidshus är man ju kanske tvungen att närvara dagtid mitt i veckan när de kommer för att spruta och det kanske man inte har tid med. Då är köpta dosor ett bra alternativ, strax över hundralappen för 2 är ju inte mycket att orda om. En dosa varje vår brukar räcka för oss, sen fixar talriken med Coca Cola resten.

I villan har vi bara haft en omgång med svartmyror på 12 år som dosan tog bort omgående.

O
Micke_xyz skrev:

Rensa under tiden bort alla myror du ser.
Nu tror jag att att företag som sysslar med att bekämpa ohyra börjar med dosor. Spray är ett steg efter som jag förstått... Men jag tänker inte ta gift på det ;)

Men myrdorsorna är väldigt effektiva. Det märkte jag i helgen.... Upptäckte när jag kom till landet att vi hade myror på övervåningen... Dammsög hela ovanvåningen ordentligt och sedan satte vi ut dosorna. Den ena blev väldigt populär.... Den var nästan svart ibland :) Dagen efter såg jag knappt en myra....
Så antingen drog de vidare till det ett annat rum som inte har någon dosa... Eller så trilla de av pinn....

När jag ringer mitt försäkringsbolag så skickar de dosor med posten till mig. Eller rättare sagt, jag ringer mitt försäkringsbolag som påtalar att jag ska ta direkt kontakt med "min" skadedjurs bekämpare som sedan skickar dosor till mig.

Och doftspåren är det viktigaste. Våt torka bort dem ordentligt, ställ dosan precis där de kommer in och problemet är löst. Vill du vara riktigt aggressiv kan några liter kokande vatten i stacken sätta käppar i hjulen för myrorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.