8 867 läst ·
11 svar
9k läst
11 svar
Hur hantera skuldebrev mellan makar i äktenskapsförord?
Vi håller på att skriva i hop vårt äktenskapsförord och de mesta är klart förutom en sak. När vi köpte huset tillsammans så hade jag betydligt mer pengar till kontantinsatsen än vad min sambo hade(Jag stod nästan för hela kontantinsatsen), då lånade min hon pengar av mig så att vi hade lika mycket kontantinsats och lika mycket ägande av huset. Sedan har vi skrivit ett skuldebrev på de pengarna. Nu ska vi gifta oss och då blir ju allt gemensam egendom. Jag gissar att då blir skuldebrevet i princip värdelöst om vi någongång skulle skilja oss.
Är det bara att, i äktenskapsförordet, skriva att det skuldebrevet är min enskilda egendom eller hur ska vi göra för att det ska bli rätt?
Bifogar man skuldebrevet när man registrerar äktenskapsförordet?
Är det bara att, i äktenskapsförordet, skriva att det skuldebrevet är min enskilda egendom eller hur ska vi göra för att det ska bli rätt?
Ja har iaf läst familjerätt men det är inte färskt i huvet, men ja ger det ett försök 
Om jag minns rätt så vid en ev bodelning så drar man av sina skulder, vilket i stort sätt gör skuldebrevet värdelöst dvs hon är skyldig dig en summa men samtidigt får hon vid en skillsmässa "stoppa undan" pengar för att täcka sina skulder, viket i slutändan blir att ni "delar" på skulden i och med att hon tar från era gemensamma tillgångar för att täcka skulden, så då spelar det ingen roll om skuldebrevet är din enskilda egendom. Ni bör nog göra på något annat sätt än att göra skuldebrevet till din enskilda egendom, hur vet jag inte men ett förslag är ju att skriva saker för samma värde som din enskilda egendom eller ännu bättre om ni har pengar som täcker skulden så kan ni skriva det som din enskilda egendom. Men som sagt kom ihåg att jag inte är helt säker på att jag talar sanning
Om jag minns rätt så vid en ev bodelning så drar man av sina skulder, vilket i stort sätt gör skuldebrevet värdelöst dvs hon är skyldig dig en summa men samtidigt får hon vid en skillsmässa "stoppa undan" pengar för att täcka sina skulder, viket i slutändan blir att ni "delar" på skulden i och med att hon tar från era gemensamma tillgångar för att täcka skulden, så då spelar det ingen roll om skuldebrevet är din enskilda egendom. Ni bör nog göra på något annat sätt än att göra skuldebrevet till din enskilda egendom, hur vet jag inte men ett förslag är ju att skriva saker för samma värde som din enskilda egendom eller ännu bättre om ni har pengar som täcker skulden så kan ni skriva det som din enskilda egendom. Men som sagt kom ihåg att jag inte är helt säker på att jag talar sanning
Tack för svaret. Jo jag har hyfsat koll på det där med att man "delar" på skulder och tillgångar, men jag vet bara vad man kan läsa sig till utan att vara juridiskt bevandrad Men eftersom man kan skriva att vissa egendomar är enskilda, kan man då inte skriva att en viss skuld är den ena eller den andra partnerns. Dvs att vi skriver att skuldebrevet är min enskilda tillgång och att den skulden är hennes enskilda skuld?
Självbyggare
· Blekinge
· 31 inlägg
Annars blir det väl en fin morgongåva att riva skulden 
Vi har tagit hänsyn till värdeminskning. Det är skrivet så att, om vi går med vinst vid en försäljning så delar vi på vinsten och vid förlust så tar jag tar jag hela förlusten och lånet är räntefritt... Inte så dåliga villkor mao
Vad ni behöver göra är att i äktenskapsförordet skriva att alla tillgångar och skulder som upptagits innan äktenskapet är enskilda. Då kommer skuldebrevet vara din enskilda tillgång som därmed inte ska vara med i boet vid en eventuell boskillnad, och din hustrus skuld till dig inte heller ingå i boet. Dock bör ni anlita en jurist för hjälp med upprättande av äktenskapsförordet för att det blir helt rätt gjort. Om ni inte har en juristkontakt så har en del banker den tjänsten.
Jo men de vill vi ju inte, allt ska vara gemensamt(även om jag skulle gå rätt mycket minus vid en skilsmässa) förutom skuldebrevet.
Vilket fall som helst har vi hittat en jurist som tar 1900 för ett äktenskapsförord. Han får göra nytta för pengarna och klura ut någon bra formulering
Tack för er hjälp
Vilket fall som helst har vi hittat en jurist som tar 1900 för ett äktenskapsförord. Han får göra nytta för pengarna och klura ut någon bra formulering
Tack för er hjälp
Jag tror nog att skuldebrevet skall både nämnas och bifogas som bilaga. Det här handlar dock om ganska mycket pengar, kan jag gissa. Varför tar ni inte kontakt med en jurist så att allting blir rätt?!noone70 skrev:Vi håller på att skriva i hop vårt äktenskapsförord och de mesta är klart förutom en sak. När vi köpte huset tillsammans så hade jag betydligt mer pengar till kontantinsatsen än vad min sambo hade(Jag stod nästan för hela kontantinsatsen), då lånade min hon pengar av mig så att vi hade lika mycket kontantinsats och lika mycket ägande av huset. Sedan har vi skrivit ett skuldebrev på de pengarna. Nu ska vi gifta oss och då blir ju allt gemensam egendom. Jag gissar att då blir skuldebrevet i princip värdelöst om vi någongång skulle skilja oss.
Vi använde oss av en jurist och fick allt vårt fixas, kostade inte skjortan och vi är väldigt nöjda. Är säker inte svårt att hitta en bra jurist online, till bra pris. Om inte annat kan jag rekommendera de vi använde, de finns online.
Klicka här för att svara