Hej
Takläggaren har gjort flera fel vid takbytet (som kommer att avslutas de närmaste dagarna). De har bland annat inte följt tillverkarens monteringsanvisningar vilket innebär att garantin från tillverkaren inte kommer att gälla.
Jag har inte betalat något ännu och taket är ännu inte besiktigat. Hur kan jag hantera detta om jag och takläggaren inte kommer överens?
Med vänlig hälsning
Peter
Takläggaren har gjort flera fel vid takbytet (som kommer att avslutas de närmaste dagarna). De har bland annat inte följt tillverkarens monteringsanvisningar vilket innebär att garantin från tillverkaren inte kommer att gälla.
Jag har inte betalat något ännu och taket är ännu inte besiktigat. Hur kan jag hantera detta om jag och takläggaren inte kommer överens?
Med vänlig hälsning
Peter
Moderator
· Stockholm
· 53 203 inlägg
Huvudlinjen bör väl vara "gör om gör rätt". Men om felet är obetydligt i förhållande till kostanden för korrigering så kan hantverkaren ha rätt att istället ge en ekonomisk kompensation.
Kan jag hålla inne hela betalningen eller måste jag betala en del?
Moderator
· Stockholm
· 53 203 inlägg
Det beror ju på hur stora åtgärder som behövs för att åtgärda. I värsta fall så är ju precis allt som är gjort värdelöst och måste göras om.
Du skall hålla inne tillräckligt med pengar för att kunna ta in en annan firma som rättar felen. Därmed inte sagt att du skall ta in en annan firma, iallafall inte just nu. Försök få iallafall ett löst uttalande från någon annan firma om vad det kan kosta. Föreslå att du håller inne det beloppet plus 10 - 30%. Går din nuvarande firma inte med på det så bör du skaffa dig lite mer formella bevis för vad en rättelse kan kosta. Har du ex. två offerter på ex. 150 000, så kan du lugnt hålla inne en sådan summa oavsett vad den nuvarande firman tycker.
Du skall hålla inne tillräckligt med pengar för att kunna ta in en annan firma som rättar felen. Därmed inte sagt att du skall ta in en annan firma, iallafall inte just nu. Försök få iallafall ett löst uttalande från någon annan firma om vad det kan kosta. Föreslå att du håller inne det beloppet plus 10 - 30%. Går din nuvarande firma inte med på det så bör du skaffa dig lite mer formella bevis för vad en rättelse kan kosta. Har du ex. två offerter på ex. 150 000, så kan du lugnt hålla inne en sådan summa oavsett vad den nuvarande firman tycker.
Gör en besiktning av jobbet! Besiktningsmannen kan då tala om vad du har rätt att hålla inne. Då finns det i ett juridiskt protokoll som både du och takläggaren har att förhålla er till. Om du tar in en annan firma för en prisuppgift på att lägga om taket kommer din takläggare verkligen motsätta sig dom uppgifterna och vips så har ni en tvist. Undvik det genom att göra en riktig besiktning av taket!
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Vissa saker som du nämnt i några andra trådar är inte säkert fel som i tråden "Inget underbeslag under vinkelränna" nämner du moniers monteringsanvisning men är pappen verkligen moniers? För enligt många papp tillverkare får man gör som dom gjort även om jag tycker man ska ha underbeslag.
Jag tror säkert det finns fel på dit tak men vilka och hur mycket vet vi inte gör en besiktning av jobbet så får du se.
Jag tror säkert det finns fel på dit tak men vilka och hur mycket vet vi inte gör en besiktning av jobbet så får du se.
Jag ska ta in besiktningsman men jag vill helst att takläggaren åtgärdar de fel jag själv hittat först (inget underbeslag under vinkelränna, felaktigt monterad taksäkerhet etc)Vanbeasten skrev:Gör en besiktning av jobbet! Besiktningsmannen kan då tala om vad du har rätt att hålla inne. Då finns det i ett juridiskt protokoll som både du och takläggaren har att förhålla er till. Om du tar in en annan firma för en prisuppgift på att lägga om taket kommer din takläggare verkligen motsätta sig dom uppgifterna och vips så har ni en tvist. Undvik det genom att göra en riktig besiktning av taket!
Kommer jag behöva två besiktningar: 1. För att hitta fel
2. För att se att felen är åtgärdade?
Kan jag dra av kostnader för 2. från leverantörens faktura?
Det är moniers papp: biofelt tape.johan ivarsson skrev:Vissa saker som du nämnt i några andra trådar är inte säkert fel som i tråden "Inget underbeslag under vinkelränna" nämner du moniers monteringsanvisning men är pappen verkligen moniers? För enligt många papp tillverkare får man gör som dom gjort även om jag tycker man ska ha underbeslag.
Bör jag inte få takläggaren att åtgärda de fel som jag själv hittat innan besiktningen? Takläggaren kan ju slarva med att åtgärda felen.
Jag har mailat monier och de svarar att det krävs underbeslag annars gäller inte deras garanti.
För att veta vad garantin är värd så bör man ju veta vad man får på garantin.peter_sweden skrev:
Det är ju väldigt stor skillnad ifall det enda man får är ny papp eller ifall man får ersättning för skador och arbete för att återställa efter felet. Får man bara ny papp så är inte garantin värt särskilt mycket.
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Jo dom ska följa tillverkarens montetings anvisningar se bara till om dom monterar underbeslag i efterhand att dom inte river sönder pappen vilket är stor risk då efter montering är extremt svårt.
Tätt Tak Garantin innebär att Monier Roofing AB vid garantifall efter eget val antingenlbgu skrev:
1. kostnadsfritt ombesörjer utbyte av skadade, av Monier Roofing AB levererade, takpannor och/eller taktillbehör, inklusive arbetskostnad för nedtagning och återmontering av dessa, eller
2. utbetalar ett belopp motsvarande aktuell inköpskostnad för skadade, av Monier Roofing AB levererade, takpannor och/eller taktillbehör, inklusive arbetskostnad för nedtagning och återmontering av dessa.
Utöver de skyldigheter som må följa enligt svensk lag ersätter denna Tätt tak-garanti inte någon direkt eller indirekt förlust eller skada eller någon följdförlust eller -skada, som föranleds av yppat garantifel.
För ersättningsprodukter som Monier Roofing AB tillhandahåller enligt Tätt tak-garantin gäller den garantitid som återstod för de ursprungliga, utbytta takpannorna och/eller taktillbehören vid tidpunkten för utbytet eller den längre tid, som må följa enligt svensk lag eller etablerad konsumenträttslig praxis i Sverige.
Jag bryr mig inte om garantin egentligen jag vill bara ha ett tak som är bra lagt. Om takläggarna inte följer monteringsanvisningarna och monterar en konsol för nockräcke som livlinekrok (livsfarligt!) tyder det på att hela jobbet är uselt.
Hur borde man göra för att det ska bli korrekt med säkerhet?johan ivarsson skrev:
Montera bort vinkelränna och rännläkt, lägga ny papp, lägga underbeslag, lägga ny papp, lägga rännläkt, lägga vinkelränna?
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Man får ju ta bort ränndal och läkt sen hur man gör med pappen beror på hur det är gjort nu.