Jag undrar vilken uppsägningstid som gäller om avtalstiden inte påbörjats? Om jag t.ex. har ett telefon- eller elavtal som börjar gälla den 1 augusti och har 90 dagars uppsägningstid, hur länge är jag då bunden om jag säger upp avtalet idag? 90 dagar från idag eller 90 från 1 augusti?

Det beror väl på vad avtalstiden/bindningstiden är.

Om du har ett avtal med ett års bindningstid, så får du väl säga upp det min. 90 dagar innan bindningstidens utgång.

Om det inte är någon bindningstid alls, skulle jag gissa 90 dagar från 1 aug.

Jag uttryckte mig kanske luddigt. Tar ett konkret exempel istället:

Leverans av el ska göras enligt ett nytt avtal från och med 1:a september. Avtalet har 90 dagars uppsägningstid, ingen bindningstid. Om kunden meddelar uppsägning idag 17 maj, hur länge är han då bunden till avtalet?

A. 90 dagar från dagens datum, alltså till mitten av augusti.
B. 90 dagar från avtalets början (1 sept) alltså till slutet av november.

Finns det någon regel som gör att man inte kan säga upp avtalet innan leveransen har påbörjats? Är el/telefon-leverantören berättigad till att få leverera 3 månader. Det enda som står i avtalet är att uppsägningstiden är 90 dagar, dvs att avtalets giltighet upphör 90 dagar efter det att anmälan om uppsägning gjorts. Det står inte att leverantören har rätt till 3 månaders leverans efter det att uppsägning gjorts.

Jag tycker att alt. A borde gälla.

Men detta är långt över min juridiska horisont.
Plåthuset eller något annat slughuvud får rycka in :)

Det beror på hur uppsägningsklausulen är formulerad i sin helhet.

Dock, om det inte går att utläsa av avtalet vilket av alternativ A eller B som gäller, och uppsägningstiden inte har förhandlats särskilt mellan er (d.v.s. att leverantörens standardavtal har använts) skall avtalsvillkoret tolkas till konsumentens förmån enligt 10 § i lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden.

Om det gäller telefon så får väl inte leverantören ha mer än 30 dagars uppsägningstid?

Om du tecknade över telefonen /nätet/ köpte på gatan så kan du utnyttja distansavtalslagen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.