2 295 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Mur i tomtgräns
Våra grannar blev färdiga med sitt hus för ett par år sedan. Då byggde de en mur längst med gatan som våra fastigheter ligger vid. I vår tomtgräns viker sedan muren in ca 5 meter. Muren står mitt i tomtgränsen och är ca 80 cm hög i hörnet. Nu vill jag fortsätta med en egen mur men fyller jag ut så hamnar grannens mur snutt på 5 meter under jord. Min mur är inkluderat i ritningarna för mitt bygglov. Grannen vill inte ha någon förändring eller kommunicera.
Hur går jag vidare.
Hur går jag vidare.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
OM vi antar att ditt bygglov fortfarande gäller så får du bygga din mur på din tomt, utan att skada marken på grannens sida.
Redigerat:
En bild eller skiss som visar oss hur det ser ut skulle underlätta.
Förstår jag dig rätt om din tomt ligger något högre än grannens och idag har en slänt mot grannen någonstans innan dennes mur-snutt? . Du vill bygga mur på sidan mot gatan och sedan ut fylla ut så din tomt blir plan och därmed "begraver" grannens mur-snutt?
Att begrava grannens mur och då även riskera att lägga massor över på grannen tomt är inte ok.
Om ni inte kan komma överens om en gemensam stödmur mellan er i en för dig rätt höjd så har du förmodligen inget mer att hämta där utan måste se till att slänta av din tomt strax före muren.
Förstår jag dig rätt om din tomt ligger något högre än grannens och idag har en slänt mot grannen någonstans innan dennes mur-snutt? . Du vill bygga mur på sidan mot gatan och sedan ut fylla ut så din tomt blir plan och därmed "begraver" grannens mur-snutt?
Att begrava grannens mur och då även riskera att lägga massor över på grannen tomt är inte ok.
Om ni inte kan komma överens om en gemensam stödmur mellan er i en för dig rätt höjd så har du förmodligen inget mer att hämta där utan måste se till att slänta av din tomt strax före muren.
kan du inte bara säga till grannen att du inte vill ha hans mur på din tomt och att han får flytta in den på sin sida annars kommer du att kräva handräckning av fogden för flytt av muren från din tomt.
Sen bygger du din ur ett par decimeter in på din tomt och han bygger sin mur ett par decimeter in på sin tomt.
att du sen aldrig kommer att kunna prata med grannen är ju en helt annan sak men det kanske kvittar
Sen bygger du din ur ett par decimeter in på din tomt och han bygger sin mur ett par decimeter in på sin tomt.
att du sen aldrig kommer att kunna prata med grannen är ju en helt annan sak men det kanske kvittar
Klicka här för att svara