922 läst ·
4 svar
922 läst
4 svar
Isoleringsfråga
Ursäkta för min Svenska
Vi vill köpa ett hus i Östergöttland men vet inte om det är isolerat bra
Sedan vill jag isolera väggen på utsidan men hur tjock ska isoleringen vara i vägg ?
Och hur tjock i golv och tak ?
Vi vill köpa ett hus i Östergöttland men vet inte om det är isolerat bra
Sedan vill jag isolera väggen på utsidan men hur tjock ska isoleringen vara i vägg ?
Och hur tjock i golv och tak ?
F fribygg skrev:
Nej jag vit inte hur mycket energi men huset är 109m2 och klasse D och byggår är 1964
Huset har fjärrvärme vad kostart 13300kr/år och elstäder
En änder huset är 100m2 och är också klasse D och byggår är 1934
Årlig elförbrukning: 18111 kWh/år och uppvärmning kostar 21 500 kr
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 202 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 202 inlägg
Tilläggs isolera från utsidan är bäst men takutsprång minskar plus djupet för fönster / dörrar blir större .
Finns tex fasadisolering som tar bort köldbryggor
Isover har tex 100 mm tjock till fasad .
https://www.isover.se/products/isover-fasadskiva-30
Vinden på huset brukar löna sig bäst att tilläggs isolera .
Ang. tjocklek på isolering så brukar konstruktionen i tak / vind , golv och ytterväggar sätta gränsen för hur tjockt man kan isolera .
Isolera på vinden i äldre hus är också ett risktagande ang. mögelrisken när mindre värme når vinden .
Finns tex fasadisolering som tar bort köldbryggor
Isover har tex 100 mm tjock till fasad .
https://www.isover.se/products/isover-fasadskiva-30
Vinden på huset brukar löna sig bäst att tilläggs isolera .
Ang. tjocklek på isolering så brukar konstruktionen i tak / vind , golv och ytterväggar sätta gränsen för hur tjockt man kan isolera .
Isolera på vinden i äldre hus är också ett risktagande ang. mögelrisken när mindre värme når vinden .
Klicka här för att svara