Ursäkta för min Svenska

Vi vill köpa ett hus i Östergöttland men vet inte om det är isolerat bra
Sedan vill jag isolera väggen på utsidan men hur tjock ska isoleringen vara i vägg ?
Och hur tjock i golv och tak ?
 
Nol Nol skrev:
Ursäkta för min Svenska

Vi vill köpa ett hus i Östergöttland men vet inte om det är isolerat bra
Sedan vill jag isolera väggen på utsidan men hur tjock ska isoleringen vara i vägg ?
Och hur tjock i golv och tak ?
Vet du hur mycket energi huset har förbrukat på ett år?
Hur stort är huset?
 
F fribygg skrev:
Vet du hur mycket energi huset har förbrukat på ett år?
Hur stort är huset?

Nej jag vit inte hur mycket energi men huset är 109m2 och klasse D och byggår är 1964
Huset har fjärrvärme vad kostart 13300kr/år och elstäder

En änder huset är 100m2 och är också klasse D och byggår är 1934
Årlig elförbrukning: 18111 kWh/år och uppvärmning kostar 21 500 kr
 
Tomture61
Tilläggs isolera från utsidan är bäst men takutsprång minskar plus djupet för fönster / dörrar blir större .
Finns tex fasadisolering som tar bort köldbryggor (y)
Isover har tex 100 mm tjock till fasad .
https://www.isover.se/products/isover-fasadskiva-30
Vinden på huset brukar löna sig bäst att tilläggs isolera .

Ang. tjocklek på isolering så brukar konstruktionen i tak / vind , golv och ytterväggar sätta gränsen för hur tjockt man kan isolera .
Isolera på vinden i äldre hus är också ett risktagande ang. mögelrisken när mindre värme når vinden .
 
Tack för svar
Jag vill där det är möjligt utsidan isolera med 100 eller 200mm tjöck men är 100mm tillräckligt ?
Och mögelrisk kan förebyggas genom ventilation av vinden
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.