Jag har haft en firma här för att kolla om jag bör dränera och isolera om min källare. De använde en fuktmätare med en kula som de la mot betongväggarna och vi kom fram till att det längst ner mot golvet var runt 74% fuktighet. De menade på att om fuktigheten överskrider 70% så börjar det verkligen bli dags att agera.
När jag googlar och söker information så hittar jag ingenting om fuktighetshalten i betongväggar utan alla diskuterar den relativa luftfuktigheten och att om DEN är 70% eller högre så är det dags att agera. Jag skaffade därför två hygrometrar och ställde dessa på två olika ställen i källaren. Där hamnar jag på strax över 50% vid 18 graders temperatur vilket ju är väldigt bra värden.
Håller ni med om att jag måste dränera om källaren och att det börjar bli bråttom?
 
De mäter fuktkvoten, vilket kan ses som ett slags medelvärde av luftfuktigheten den senaste tiden. Vill du jämföra dem är det mer korrekt att isåfall logga luftfuktigheten i ett antal veckor och beräkna ett medelvärde.
 
  • Wow
gaia
  • Laddar…
Tack för ditt svar men... den besvarar ju inte riktigt min fråga! ;)
Om jag har 50-55% luftfuktighet när jag mätt i några veckor, är det då ändå ett problem om fuktigheten i väggen (längst ner) är typ 74%? Är det bråttom att dränera om källaren då?
 
Nej, mest sannolikt inte.
 
  • Gilla
Tony Hildingstam
  • Laddar…

Bästa svaret

tycker inte jag heller att du ska göra något. När det står vatten på källargolvet efter regn så ska det dräneras om men inte annars ,tycker jag.
Marken under huset är ju alltid fuktig och den markfukten kan man inte dränera sej ifrån. Det mesta av fuktvandringen kan man fixa med färg och material som andas och ger fukten en chans att dunsta bort ur källarväggar och golv. Nu pratar jag om moderat fuktvandring som alltid finns och syns som oftast nere vid ytterväggar där golv möter vägg. Täpper man inte med plastfärg så blir det inga skador.

Att isolera källaren på utsidan ger mycket mindre vinst jämfört med att isolera vinden så man kan satsa sina slantar där man får bättre utdelning :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Tony Hildingstam
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.