1 219 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Isolering PUR
För ett par år sedan byggde jag om hela min övervåning och isolerade då med PUR.
Detta i gavelväggarna samt i yttertaket från golv hela vägen upp i nock.
Frågan.... Jag ska sälja huset och har besiktat.
Besiktningsmannen anser att det finns en "brist" i husets diffusionsspärr då det inte ligger en diffspärr/folie i innertaket upp mot vinden.
När vi sprutade PUR (stängda celler) så skummades diffspärren som kommer upp från bottenvåningen in i detta.
Så i min bok är det totaltätt.
Vidare är vindsutrymmet inte uppvärmt men varmt. Detta torde motverka ev skador av den fukt som skulle kunna vandra igenom taket till vinden. OM det ens skulle kunna bli några.
Min tanke nu är att detta sätter giller i huvudet på en spekulant.
När det uppkom på besiktningen frågade jag bes mannen om jag skulle rulla ut folie men han ansåg det inte nödvändigt.
En annan tanke jag har. Ska jag för sakens skull ventilera utrymmet?
Kan sätta ett frånluftsdon på spirot där uppe så att FTX suger ut. Samtidigt sätta en ventil i skorstens schaktet som kan leda in frisk luft från övervåningen. På så vis tillför jag rumstempad luft och drar ut det med FTX systemet.
Besiktningsmannen anser att det finns en "brist" i husets diffusionsspärr då det inte ligger en diffspärr/folie i innertaket upp mot vinden.
När vi sprutade PUR (stängda celler) så skummades diffspärren som kommer upp från bottenvåningen in i detta.
Vidare är vindsutrymmet inte uppvärmt men varmt. Detta torde motverka ev skador av den fukt som skulle kunna vandra igenom taket till vinden. OM det ens skulle kunna bli några.
När det uppkom på besiktningen frågade jag bes mannen om jag skulle rulla ut folie men han ansåg det inte nödvändigt.
Kan sätta ett frånluftsdon på spirot där uppe så att FTX suger ut. Samtidigt sätta en ventil i skorstens schaktet som kan leda in frisk luft från övervåningen. På så vis tillför jag rumstempad luft och drar ut det med FTX systemet.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Jag tycker inte du skall göra någon "sista minuten förändring". Särskilt inte om det hitills fungerat bra.D digg75 skrev:För ett par år sedan byggde jag om hela min övervåning och isolerade då med PUR.
En anmärkning från bes mannen är ju rätt vanligt, du kan ju prata med mäklaren så denne kan bemöta köparna med en bra förklaring, eller om du tom kan få in en not i bes protokollet om hur det är utfört (även om bes mannen anmärkning står kvar) ?
Ok.
Ombyggnaden gjordes 2019.,
Jag har bett de som isolerade kommentera det hela och komma med sin expertis för att lämna det vidare till mäklare/köpare.
Sedan har ju bes.mannen mätt fukthalten överallt i huset och vindsutrymmet har i princip samma värden som vardagsrummet på BV. Så allt verkar vara ok.
Vinden:
RF 49,5%
Temp 20,8 grader
Ånghalt 9,0g/kubik
Tillskott ånghalt 0,6g/kubik
Vardagsrum:
RF 49,8%
Temp 21,1 grader
Ånghalt 9,2g/kubik
Tillskott ånghalt 0,8g/kubik
Ombyggnaden gjordes 2019.,
Jag har bett de som isolerade kommentera det hela och komma med sin expertis för att lämna det vidare till mäklare/köpare.
Sedan har ju bes.mannen mätt fukthalten överallt i huset och vindsutrymmet har i princip samma värden som vardagsrummet på BV. Så allt verkar vara ok.
Vinden:
RF 49,5%
Temp 20,8 grader
Ånghalt 9,0g/kubik
Tillskott ånghalt 0,6g/kubik
Vardagsrum:
RF 49,8%
Temp 21,1 grader
Ånghalt 9,2g/kubik
Tillskott ånghalt 0,8g/kubik
A atomlab skrev:
Som jag skrev "PUR i gavelväggarna samt i yttertaket från golv hela vägen upp i nock"
Vilket innebär att vindsutrymmet är på varma sidan och får värme av BV och ÖV.
Klicka här för att svara