2 417 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Isolering av tømmerhus
Hej, håper ni kan hjelpe en nordmann också?
Jeg arbeider på en skole som holder til i et gammelt tømmerhus. Det er panel på begge sider av det 6 tommers tømmeret, men ingen vindsperre eller isolasjon.
Vi ønsker etterisolere, men huset er vernet. Så da må vi vel etterisolere innvendigt? Vil ikke bruke plast som ångsperre, har hørt om Ekofiber. Er det noen som har gjort erfaringer med liknande tilfällen?
Mvh Linde
Jeg arbeider på en skole som holder til i et gammelt tømmerhus. Det er panel på begge sider av det 6 tommers tømmeret, men ingen vindsperre eller isolasjon.
Vi ønsker etterisolere, men huset er vernet. Så da må vi vel etterisolere innvendigt? Vil ikke bruke plast som ångsperre, har hørt om Ekofiber. Er det noen som har gjort erfaringer med liknande tilfällen?
Mvh Linde
Klart vi hjälper en nordmann! 
Jag har byggt timmerhus och isolerat med ekofiber och är mycket nöjd.
I prncip skulle du kunna isolera antingen utanpå eller innanför timmerväggen - det beror på åt vilket håll du vill ha den rustika looken.
Personligen hade jag nog valt att isolera på utsidan (för att ha timmret som värmemagasin plus att inte förlora några utrymmen inne) och sätta panel på utsidan. Det skulle isåfall gått till så att du reglar upp t.ex. 145mm stående regel och häftar fast Rockwool Vindttät eller motsvarande väv utanpå. Sen sprutas ekofibern ut i facken mellan reglarna. Utanför det reglar du för panel.
Alternativet är att göra samma sak på insidan. Förfarandet är i princip det samma men då sätter du glespanel utanpå reglarna och skruvar gips eller sätter råspont eller timrad panel på.
På http://www ekofiber.se finns några exempel på hur man kan göra.
Jag har byggt timmerhus och isolerat med ekofiber och är mycket nöjd.
I prncip skulle du kunna isolera antingen utanpå eller innanför timmerväggen - det beror på åt vilket håll du vill ha den rustika looken.
Personligen hade jag nog valt att isolera på utsidan (för att ha timmret som värmemagasin plus att inte förlora några utrymmen inne) och sätta panel på utsidan. Det skulle isåfall gått till så att du reglar upp t.ex. 145mm stående regel och häftar fast Rockwool Vindttät eller motsvarande väv utanpå. Sen sprutas ekofibern ut i facken mellan reglarna. Utanför det reglar du för panel.
Alternativet är att göra samma sak på insidan. Förfarandet är i princip det samma men då sätter du glespanel utanpå reglarna och skruvar gips eller sätter råspont eller timrad panel på.
På http://www ekofiber.se finns några exempel på hur man kan göra.
Klicka här för att svara